زمزمه‌های برگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بیش از پیش به گوش می‌رسد و در این میان باید دید شرط ایران برای بازگشت ایالات متحده به برجام چیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در بیستم ژانویه، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا به‌همراه معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با ادای سوگند، بر کرسی ریاست جمهوری کاخ سفید تکیه می‌زند، البته کارشناسان معتقدند این اتفاق در صورتی که ترامپ بازی در نیاورد می‌افتد!

بایدن همواره بر اهمیت توافق هسته‌ای تاکید دارد و خروج ترامپ را از برجام صراحتا محکوم می‌کند. بی تردید تاثیرپذیری دموکرات‌ها همانند دولت اوباما از رژیم صهیونیستی در آمریکا قابل قیاس با ترامپ نیست، هر چند آمریکا در همه دولت‌های خود سیاست ثابتی دارد، اما کیفیت روابط در دولت‌های مختلف، متفاوت است.

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد؛ طرح جامع اقدام مشترک که به‌طور غیررسمی با عناوین معاهده ایران یا توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، توافقنامه‌ای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است که در ژوئیه ۲۰۱۵ بین ایران، گروه ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده- + آلمان) و اتحادیه اروپا به تصویب رسید.

حال که بایدن رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا شده است، زمزمه‌های برگشت این کشور به برجام بیش از پیش به گوش می‌رسد و در این میان برگشت به برجام بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط یا تغییر در آن، مهم‌ترین شرط ایران برای بازگشت به برجام است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت ۵ آذر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه رفتار‌های دولت آمریکا نسبت به ایران، ارزیابی وی از تشکیل دولت جدید در این کشور چیست، گفت: امروز آنچه مطرح است، نه در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان حتی کشور‌های موتلف آمریکا این است که کسی که چهار سال رئیس‌جمهور آمریکا بود به سیاست آشنایی نداشت، لحظه‌ای تصمیم می‌گرفت و در نظم بین‌المللی و روابط میان کشور‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد که از جمله آن در خاورمیانه و به ویژه فشار‌های شدیدی که در سه سال گذشته بر ملت ایران آورده، حالا رفته است و طبیعی است که ما هم از شکست و رفتن او استقبال کرده‌ایم.

اگر قرار است آمریکا به برجام باز گردد، شروط ایران چه خواهد بود؟!/ شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

او همچنین در ادامه اضافه کرد: اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوشبین باشیم، خیر؛ ما به هیچ دولتی خوشبین نیستیم مگر اینکه ببینیم در عمل چه می‌کنند، بنابراین اظهار نظر درباره اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوشبین هستیم اصلأ در دولت مطرح نیست، اما اینکه خودشان در مبارزات انتخاباتی اعلام کردند و ادبیات و لحن‌شان نسبت به ترامپ متفاوت است و سیاست دیگری را اتخاذ می‌کنند، این را آنان گفته‌اند وگرنه هیچ کسی نه تماس گرفته و نه مذاکره‌ای آغاز شده است.

آمریکا با محقق کردن چه شروطی از سوی ایران، می‌تواند به برجام برگردد؟

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اخیرا در گفت‌وگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت؛ اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت‌ها - تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است. تخت‌روانچی همچنین گفت اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم دوباره آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

بنابراین یکی از شروط اصلی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، برداشته شدن کامل تمام تحریم‌ها بر اساس برجام است. برخی اندیشکده‌های آمریکایی این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که آمریکا برای برگشت به برجام برخی از تحریم‌ها را به صورت محدود برمی‌دارد و انجام این کار را به صورت کامل منوط به آغاز گفت‌وگو‌های فراگیر بین ایران و آمریکا بر سر مسائلی همچون بحث‌های موشکی و هسته‌ای می‌کند، بر این اساس، واشنگتن می‌تواند محدودیت خرید نفت را تا سقف یک میلیون بشکه برای ایران تمدید و در برخی از امور بشر دوستانه، همچون خرید غذا و دارو تسهیلاتی را برای استفاده از ذخایر ایران در سایر کشور‌ها همچون کره جنوبی و عراق فراهم کند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت‌وگویی می‌گوید: اگر آمریکا برگردد، تمامی تحریم‌هایی که گذاشته‌اند، باید برداشته شود، یعنی این نه شرط برجام و بلکه خود برجام است. حضور واشنگتن در برجام یعنی برداشتن همه تحریم‌هایی که به دلیل موضوع هسته‌ای به مردم ایران تحمیل کردند. بنابراین، به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد که البته چالش‌های دیگری هم هست که باید درباره آن‌ها صحبت کنیم و شرایط بازگشت آمریکا به برجام را به گونه‌ای که منافع مردم ایران تأمین شود، فراهم کنیم.

اگر قرار است آمریکا به برجام باز گردد، شروط ایران چه خواهد بود؟!/ شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

بحث جبران خسارت‌هایی که در جریان تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا به ایران اعمال شده، موضوع دیگری است که مقامات کشورمان بار‌ها بر آن تاکید کردند، این خسارات شامل چندین بخش می‌شود. بخشی از آن مربوط به درآمد‌هایی است که به دلیل تحریم‌های واشنگتن در حوزه نفت و گاز از دست رفته است. برآورد روشنی در خصوص این خسارات وجود ندارد، اما برخی برآورد‌ها حاکی است که در دو سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار به ایران خسارت وارد شده است. علاوه بر خسارات مادی ضربات شدیدی به سلامت روانی جامعه ایرانی وارد شده است.

برای مثال تحریم‌های یکجانبه دارویی سبب شده تا نه تنها بیماران ایرانی نتوانند از امکان درمان به موقع بهره‌مند شوند، بلکه برخی از آنان به دلیل این محدودیت‌ها جان باختند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها جلوی بهره‌مندی ایران از وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران کرونا را گرفته اند. در این میان برخی از مقامات سیاست خارجی کشورمان نیز به این مسئله اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که لیست خسارت‌های آمریکا به ایران و مواردی که واشنگتن باید درباره آن‌ها پاسخگو باشد محفوظ است، آمریکا چاره‌ای جز احترام و بازگشت به مسیر قانون‌مداری ندارد. واشنگتن در موضع شرط‌گذاری برای ایران نیست، آن‌ها میلیارد‌ها دلار به ملت ایران خسارت زدند.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم ۵ آذر در پاسخ به پرسشی درباره شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام گفت که ما نمی‌خواهیم بشینیم و بند به بند راجع به برجام صحبت کنیم، اگر آنان به آنچه در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بوده بازگردند ما هم آمادگی داریم که به آن روز برگردیم. پس ما نباید در این مسئله به گونه‌ای رفتار کنیم که گویی یک سلسله مذاکرات تازه درباره برجام قرار است انجام شود. این مذاکرات انجام شده و به چارچوب مشخص رسیده است. مهم‌ترین شرط ما این است که آمریکا به تعهدات خود در برجام بازگردد و آنچه تعهدات کشور‌ها در برجام است، محترم شمرده شود. هم برای ایران و هم برای سایر کشورها.

دزد پر رو یقه صاحبخانه را می‌چسبد! / وقتی اروپا زبان آمریکا می‌شود

در این بین که آمریکایی‌ها یک جانبه از برجام خارج شدند و با فشار حداکثری بر ایران از هرکاری که در توانشان بود، برای اعمال تحریم‌های ظالمانه و فشار بر ایران اجحاف نکردند، صحبت‌هایی از گذاشتن شروط جدید برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌شود. آنتونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای دولت بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به این توافق بازمی‌گردد، ما می‌توانیم با متحدان خود این توافق را تقویت و طولانی‌تر کنیم.

ماه گذشته حزب دموکرات آمریکا سیاست‌های خود را در قالب سندی ۸۰ صفحه‌ای منتشر کرد. در بخش مرتبط با ایران با اشاره به مسئله برجام آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهترین روش برای قطع تمامی مسیر‌های حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام ما را از متحدانمان جدا و راه را برای از سرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است.» در این سند تاکید شده است که باید به‌رغم دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم داده شود.

ابوالفضل ظهره وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، گفت که با توجه به اظهارات بایدن، بازگشت آمریکا به برجام قطعی است، در حقیقت به جای اینکه ما به عنوان طرفی که خسارت دیده و از توافق برجام لطمه خورده است، شرط و شروط بگذارد، طرف مقابل بازگشت خود را دشوار اعلام می‌کند و شرط و شروطی از سوی می‌گذارد.

ظهره‌وند در تشریح اظهارات طرف آمریکایی گفت که آن‌ها اعلام می‌کنند که تنها پس از بازگشت تهران به تعهدات خود و پس از اینکه با شرکای خود وارد دور جدید مذاکرات شدیم، به برجام باز می‌گردیم. آن‌ها ادعا دارند تهران باید در زمان کوتاه تری برای رسیدن به دور جدید توافقات موافقت کند. در واقع واشنگتن قصد ندارد در برجام بماند؛ بلکه دنبال برجام جدید است. آن‌ها تصور می‌کنند که به برجام وارد می‌شویم و آبی هم در حلق تهران می‌ریزیم؛ به شرط اینکه در دور جدید مذاکرات بنشینند که سخت گیری بیشتری علیه ایرانیان اعمال و محدودیت‌های هسته‌ای شان در راستای غرور هسته‌ای محدودتر شود.

وی در خصوص ماهیت توافق جدید مورد نظر آمریکایی‌ها توضیح می‌دهد که آن‌ها روی برنامه موشکی ایران نظر دارند و می‌خواهند نسبت به نقش منطقه‌ای ایران نیز بازنگری داشته باشند تا درباره نفوذ منطقه‌ای ایران به توافق برسند. آمریکایی‌ها برجام دو و سه حتی چهار را درباره مسائل حقوق بشری مورد نظر دارند، ولی ابتدا می‌خواهند با شرکای خود به نتیجه برسند. این‌ها با وقاحت لیست بلند بالایی از شروط را می‌گذارند و وزیر خارجه آلمان نیز وقیح‌تر صحبت کرد و در موضعی با ما سخن می‌گویند که در شأن و تراز ملت ایران نیست.

ظهره وند تصریح کرد: ورود بایدن به برجام باید با شروط ما اتفاق افتد و آمریکا حق آمدن به برجام را ندارد چراکه در این صورت، اهرمی به دست می‌گیرد که فشار را بر ما فزونی دهد. کشوری که تحت فشار آمریکاست و از خود قدرتی ندارد، موضعش روشن است، چراکه ادعا می‌کند ما به توافقی گسترده‌تر از برجام نیاز داریم که به ضرر ایران و به نفع آلمان باشد.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: آقای هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان حدود ۲ هفته قبل صراحتا اعلام کرد که ما خواستار بسط توافق هسته‌ای به موضوعات موشکی و منطقه‌ای هستیم و وزیر خارجه فرانسه و انگلیس هم چنین مواضعی را اتخاذ کرده بودند. آن طور که مسلم است اگر ایران در مقابل پیشنهادات و طرح‌های اروپایی انعطاف به خرج دهد، ممکن است این موضوع به یک سنگ بنایی برای طرح خواسته‌های نامعقول بعدی از سمت طرف مقابل تبدیل شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد که وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی صرفا به نمایندگی از خودشان در نشست کمیسیون مشترک برجام حاضر نبودند، آن‌ها طبق اخبار موجود منعکس کننده مواضع طرف آمریکایی هستند.

اولتیماتوم ظریف به برجامیان/ به در می‌گوییم که دیوار بشنود!

با این حال با موضع جدی «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در نشست اخیر وزرای امور خارجه ایران با ۱+۴ اروپایی‌ها عقب نشینی کردند و طبق اخبار موجود  خواستار برجام بدون اعمال پیش شرط برای ایران هستند، در واقع وزیر خارجه کشورمان در توضیح مواضع ایران در نشست اخیر که دوشنبه اول دی ماه برگزار شد، گفت که «در نشست وزرای خارجه کشور‌های باقی‌مانده در برجام من تأکید کردم که این آخرین فرصت برای اتحادیه اروپاست تا برجام را نجات دهند، همچنین داده‌های مربوط به حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ ثابت می‌کند که تروئیکای اروپا تعهدات برجامی‌شان را نقض کردند و تروئیکای اروپا همانند آمریکا برای وارد آوردن خسارات جبران‌ناپذیر به ایرانی‌ها مقصر است.»

اگر قرار است آمریکا به برجام باز گردد، شروط ایران چه خواهد بود؟!/ شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

ظریف با اشاره به برخی اظهارات از سوی کشور‌های غربی در خصوص لزوم مذاکره بر سر چارچوب‌های زمانی برجام گفت که «تقویم زمانی برجام از این توافق جدایی‌پذیر نیست. مذاکره مجدد منتفی است. علاوه بر این تسلیحات و بحران‌های منطقه ما اصولاً از آمریکا و سه کشور اروپایی وارد می‌شوند، ولی ما به صورت جمعی تصمیم گرفتیم این موضوعات را [از مذاکرات]کنار بگذاریم. «کشور‌های دموکراتیک» نمی‌توانند از ما بخواهند قانون مجلس را نقض کنیم. وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که همه طرف‌ها باید به پایبندی عملی به برجام برگردندند. بعد از آنکه آمریکا و تروئیکای اروپا به وظایفشان عمل کنند، ایران به سرعت تدابیر اصلاحی اتخاذ‌شده در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا را به عقب برخواهد برگرداند. مردم ایران باید اثرات رفع تحریم‌ها را احساس کنند.»

علاوه بر این وزارت امورخارجه روسیه در مورد نتایج نشست غیررسمی وزای خارجه کشور‌های حاضر در برجام که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد، ایالات متحده نباید برای بازگشت به برجام پیش شرط تعیین کند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «معتقدیم که بازگشت ایالات متحده به برجام باید بدون هیچ پیش شرطی باشد. شرکای ما و ما آماده همکاری محسوس در این زمینه بوده و آماده هستیم تا به آمریکایی‌ها کمک کنیم در مسیر درست قدم بگذارند.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه حاضر در این نشست نیز گفت که امیدوار است نه تنها حاضران کنونی در برجام، بلکه واشنگتن پایبندی به تمامی تعهدات ذیل برجام را مد نظر داشته باشند. وی تاکید کرد که پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یک مورد انتخابی نیست، بلکه یک وظیفه است.

اگر قرار است آمریکا به برجام باز گردد، شروط ایران چه خواهد بود؟!/ شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که اگر آمریکا قرار است در خصوص ایران به نتیجه مثبت برسد و این شرایط بحرانی را خاتمه دهد، باید مستقل و بدون در نظر گرفتن دیدگاه کشور‌های ضد ایران در منطقه در این موضوع تصمیم بگیرد، وگرنه به نظر می‌رسد که حتی بازگشت جو بایدن به برجام هم به همین راحتی و سادگی میسر نباشد.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۱:۴۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
هیچوقت این کشورهای برجامی نمیان خسارات وارده به ایران و کامل جبران کنن یا حتی شروط ایران کامل اجرایی کنن

باز مثل سابق قطره چکانی عمل میکنن تا انرژی و وقت یک ملت و دولت و کامل به تحلیل ببرن

دولتمردان لطفا به فکر پیشرفت اقتصادی و تولید داخلی مون باشه فکری هم ب تعدیل دلار داشته باشند

دیگه خسته شدیم از دلار بازی تجارها واردکننده و صادر کننده که ارز 4200 میگیرن با مردم به نرخ آزاد وسایل می فروشن حتی کارخانه دارها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۷ دی ۱۳۹۹
هرچی میخوریم داریم از خودی میخوریم
مرگ به قرارداد ننگین برجام ومذاکره کن با دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۹
لعنت به کسی که خیانت کرد به کشور
لعنت به مفسدین اقتصادی
خداوندا شر دشمنان وبدخواهان کشور را دور کن امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
مذاکره در مورد چی آخه من تو این موندم
چی بدی چی بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۷ دی ۱۳۹۹
سود كه ندارد فقط ضرره
بايد از موضع قدرت وارد شويم

مذاكره با غربي ها اشتباه محض است
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۰۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
باید کفه قدرت سمت ایران اونقدره سنگین باشه که بتونیم از اونها امتیاز بگیریم وگرنه اونها تا همه چیزمون رو نگیرند ول کن نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
مواد شوینده چرا گران شده؟؟؟الان که بایدن هم رای اورد باز چرا میره بالا قیمتا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ دی ۱۳۹۹
برجام ، وجوه داخلی و خارجی داره
مطمئن باشید برجام در سطح بین الملل با موافقت و حتی اصرار عقلای نظام تصویب شد و یه ضربه اساسی به آمریکا زد
اما در داخل چی؟
ما تمام بدقولی ها و مشکلات و عدم لغو تحریم ها رو میبینیم و میگیم برجام خوب نیست
اما این مربوط به برجام نبوده، بلکه مربوط به پنهان شدن مسئولین و بی کفیتی برخی افراد پشت این قضیه ست
ما با این مشکل داریم. با فشار ها و تحریم هایی که باید برداشته میشد اما ما عرضه نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
لعنت به برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۷ دی ۱۳۹۹
ایران خیلی بیجا کرده برگرده سر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۷ دی ۱۳۹۹
وقتی مستند داستان اتم رو میبینم از حماقت دیپلماتهامون احساس حقارت میکنم‌.جسم برجام چو روحش به فنارفت که رفت .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۲:۲۷ ۰۷ دی ۱۳۹۹
حیف که به خودم زحمت می دهم و مطلب می فرستم.بینی و بین الله
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۲:۲۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
مطلب خوبم را منعکس و منتشر نکردید.ان شاء الله خداوند بین من و شما قضاوت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
مابمب هسته ای میخوایم این همه مشکلتحمل کردیم که اخرش هیچی؟لااقل یه چیزی داشته باشیم که بزنیم تو دهن امریکا
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۰۱:۳۱ ۰۷ دی ۱۳۹۹
اینم شد شروط؟ هه. اون میگه موشک جمع کنید ایران میگه تعهد بدین دیگه از برجام خارج نمیشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۷ دی ۱۳۹۹
برجام ۲ =مرهم تمام زخم های کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
#روحانی روحانی برو به سمت برجام
Iran (Islamic Republic of)
کوشان
۰۱:۲۳ ۰۷ دی ۱۳۹۹
#برجام حق مسلم ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
اگه کشور سیاست درست پیشه کنه میتونیم کاری کنیم دشمنان خفه بشن با کمک خوددشمن ولی کو سیاست فقط شده حرف اون هم حرفی که پشتوانه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۷ دی ۱۳۹۹
آنهایی که دم مذاکره می زنند فکر می کنم وطن فروشند زیرا مذاکره را دیدیم در زمان او با ما هم چیزی توش در نیامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
۵+۱= برجام خوب لطف کنین باعقل وتفکر میشه فهمید که تنها اسم ۵کشور عضو دائم شورای امنیت+ آلمان پس ایران هیچ اسمی نداره وقرار نیست بجز این شش کشور کسی نفع ببره اگه یه کم فکر اقتصادی داشتیم وقیمت اون اورانیوم هایی را که اکسید کردیم وسانتریفیوژ ها را حساب کنید میدونید چقدر ضرر کردیم؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۷ دی ۱۳۹۹
دانشمنگ مواظب باش فرار مغزها نشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ادم عاقل از ی سوراخ چند بار گزیده نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بیخود ما دیگه برجام نمیخایم که اخرش جناب وزیر خارجه بیان توئیت بزنن من پشیمانم و عذر میخام و مسئولیتش رو میپذیرم وفلان بسان
سر همون بار اول چن سال از پیشرفت در زمینه هسته ای عقب موندیم چاه ها هم که ماشالله تا امریکا چشمک زد پر بتن کردید دیگه چی مونده که دو دستی تقدیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
واقعا معلوم نیست چرا کشوری مثل ایران با ثروت فراوان به این روز افتاده
Germany
دبیر
۲۲:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مکانیسم ماشه بدترین قسمت برجام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خدا هدایتتون کنه که هنوز یاد نگرفته اید کنباید با آمریکا مذاکره کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد داوری
۲۱:۵۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سگ زرد برادر شغال هست.برجام از ملت ایران کوهی ساخت در برابر همه سختی ها.هرگز به این دشمنان اعتماد نکنید.امریکا و اروپا فقط میخوان دولت و ملت ایران رو ضعیف کنن .ولعد به خواسته های خودشون برسن.
Poland
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مذاکره هرگز
Iran (Islamic Republic of)
پاینده ایران
۲۱:۴۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
امریکابرگرده برجام من میرم سر جام لالامیکنم گفته باشم
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۱:۲۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
چی این جُک 1400 ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خودتون رو گول نزنید مردم روچی فرض کردید ما از این دولت هیچی نمخوایم امیدمان فقط به دولت بهار فقط احمدی‌نژاد اقا دیگه نمخوایم شما کاری انجام بدید اگه برجامی هم وجود داشته باشه فقط با گفتن احمدی‌نژاد ما ان را مپذیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
در این دوران و حالا هم وطن فروشی گروهی همانند روز روشن است و تاریخ بار دگر تکرار شد.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
والا به نظر من بایدن هم یکی مثل ترامپ هس همین ک میخواهن گول ایران بزنن ۴سال دوباره برای ایران نقش بازی کنن ایران هر چ سریعتر به بمب اتم برسه خیلی بهتره چون آمریکا داره قشنگ ایران محاصره میکنه داره تجهیزات میاره، تو خلیج فارس خوب که فهمید دیگه میتونه حمله کنه به ایران حمله می‌کنه ما نباید گول آمریکا بخوریم فقط هرچی سریعا ایران باید به بمب اتم دست پیدا کنه؟ در ضمن اگر آمریکا راست میگه اول تحریم رو ایران بردارد بعد ایران بره پای میز مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
هیچ کس با منزوی بودن به جایی نرسیده ما باید با جهان در ارتباط باشیم به امید روزهای خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
شرط ما این است یک آمریکا دشمن شماره یک اسرائیل شود دو دین رسمی آمریکا به اسلام شیعه تغییر یابد سه تابع فرمان سپاه پاسداران باشند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام
اگرقرار است آمریکا به برجام برگردد این باراول آمریکاکلیه شروط برجام را اجرا کند بعد ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
باز هم ایران از یک سوراخ گزیده می شود سیاست خارجی ضعیف ایران موجب گستاخی مقامات آمریکایی و اروپایی شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
این برجام هم شده ملعبه دلالهای دولتی با این حربه کالاوخدمات خود را صادر می کنندجوی ایجاد کردن برای مردم و آنهارو تحریک می کنند برجام هم بره کنار بهانه ای دیگر بدست می گیرند البته تا این حربه عمل میکنه ازش استفاده می کنند هروز میگن اگه برجام توافق بشه ال میشه بل میشه اگه باید بیاد ال میشه بل میشه اگه ترامپ حمله کنه ال میشه بل میشه و..... اینها بازیه دلالهای دولتی است و الا هیچ کشوری برای رضای خدا موش نمی گیره و تازمانی که نفعی برایش نداشته باشه اقدامی نمی کنه اینکه دلمان رو خوش کنیم به وعده ها چیزی جز سر کاری نیست و بس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مرگ بر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مگر ایران حق شرط داره!!! ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام
فرض کنیم آمریکا تمام شروط ایران را بپذیرد و برجام تمام و کمال اجرا شود‌ ،:بعد از این مسئله ی فلسطین چه می شود؟! آیا در آن صورت ما می توانیم آرمان فلسطین را دنبال کنیم و یا برای این که آمریکا ناراحت نشود و بدش نیاید باید مثل اعراب با اسرائیل هم سازش کنیم. والله مسئولین ما باید از خیر آشتی با ِآمریکا بگذرند و مواظب باشیم کلاه سرمان نرود. بنده یک دبیر ریاضی داشتم که همیشه می گفت باید مسئله را حل شده فرض کرد. ما باید از آخر قضیه به اول آن فکر کنیم. نکند خون شهدا و آرمان قدس پایمال شود. البته اگر مشکلات اقتصادی مردم عادلانه حل نشود، هم ما ضرر کرده ایم. البته این دو مسئله به هم ربطی ندارند‌.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۳۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خیلی عجیبه بخدا !!!بعضی ها واقعا چقدر غیر منطقی و غیر عقلانی اظهار نظر میکنند!!!برجام سلسه مذاکرات و توافقاتی بود که پرونده اش ۷ سال پیش انجام و بسته شد یه طرف ایران یه طرف ه ۵+۱...حالتون خوبه شما!!!با این همه اخطار رهبری که اینها خبیثند کار را محکم ببندید جوری که هیچ کشور نتونه بژنه زیرش و اجازه مداکره دادند این دولت سفره بزرگ و مال ملت که صنعت هایتک هسته ای بود را که شهید پاش داده بودیم مفت و مجانی و یکجا تقدیم این وحوش کرد بدون اینکه یک دلار اورده برای کشور بیاره..الان وقیحانه صحبت از مداکره مجدد موشکی و حضور منطقه ای میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مسابق تسلیحاتی و اتمی هیچ جواب نمی دهد چون عربستان امارات و دیگر کشورها مجهز به این نوع تجهیزان نظامی متعارف غیر متعارف می شوند
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۹:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اینکه هم شرط بذاریم هم خسارت بگیریم عالیه اما حیف که آرزوست نه واقعیت...
اونم آرزویی که اگه چهل روزهمگی بریم قبله دعا شاید یکی ازهشتادمیلیون نفرمون خوابش ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ن بابا
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۹:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بزک نمیر بهار میاد؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
کتی
۱۸:۵۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بهتر نبود به جای غنی سازی اورانیوم که توان محافظت وحفظش رو نداریم وبعد از اونهمه هزینه وزحمات دانشمندان کشورمون ماهم مثل کشورهای چشم بادومی یه ذره سیاست به خرج میدادیم وانرژی ووقت وپولمون رو صرف پیشرفت تکنولوژی میکردیم ،ما دست گذاشتیم روی چیزی که آتو دادیم دست آمریکای لعنتی وحالا بهانه دستشه هر چی بگیم ما هدفمون بمب نیست بازهم باور نمیکنه ،هسته ابی شدن خیلی ارزشمنده نه واسه کشور که نتونه حفظش کنه ،متاسفانه آمریکا با نامردی وارد شده که از جنگ اتمی هم بدتره واقتصاد رو هدف قرار داده ما وقتی داریم از گرسنگی میمیریم اورانیوم به چه دردمون می خوره ،باید فکر راه حل درستی باشیم برجام هم بجز هزینه های بیشتر از غنی سازی هیچی برامون نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۱۸:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
دوباره آمریکا و بازی بر جام. لطفا سیاست خارجی را عوض کنید. بهانه تحریم دارایی مملکت و ملت را چند برابر کوچکتر کرده . پول ملی نابود شود ، چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
عمر یک ملت 80میلیونی رو تلف کردید با این برجام
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
نادانترین کشورها آنهایی هستند که خود باوری ندارند و ترسو هستند.
هیچگاه نباید باج داد و پیش بسوی خودکفایی و بی نیازی و قدرتمند شدن هر چه بیشتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بایدن هم مثل اوباما میاد و تحریم هاشو ریاکارانه ادامه میده و شما هنوز به دنبال برجامید
Iran (Islamic Republic of)
ع م
۱۶:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
من اگه کاره ای بشم، به هرنفریه بربری ویه قالب پنیرویه گرمکن ورزشی میدم تابخورن وورزش کنن وسالم بمونن، همین، زندگی یعنی همین، خوردن وسالم بودن وتفریح، والسلام، دیگه چیزدیگه ای نیازنیست، علا بارک ا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
واقعا هنوز کسی هست دنبال برجام باشه؟ باورم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
فقط وفقط بامجهزشدن به بمب اتمی وکلاهک های هسته ایی میتوان ازشرایط تحریم برای همیشه خلاص شد.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
کدوم مذاکره کدوم شرط
مسخره خودتون کردین یامردم
شمافقط میتونین شرط پذیرباشین نه شرط گذار
ابن حرفا هم برای گول زدن مردم میگین وگرنه خودتونم هیچ اعتقادی بهش ندارین
Iran (Islamic Republic of)
Mohamad
۰۷:۳۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
البته با اون تعاملی که شما با جهان کردین دقیقا منفعلانه
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ایران شرط بذاره؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۵:۵۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
یکباره بگین نمیخوایین برگردین به بر جام که مردم کم سختی کشیدن باید کمی دیگه سختی بکشن اگه بخواین واقعا فشار از روی دوش مردم بر داشته شه هر جور شده باید برگردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۷ دی ۱۳۹۹
از برجام هیچ آبی گرم نمیشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۵:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
دست مجلس درد نکنه که با این قانونی که تصویب شد راه دولتو هنوار کرد ،بنظر میاد برای جلو گیری از ساده اندیشی بعضی از سران دولت داشتن لزوم قانون دیگری برای جبران خسارت ایران بعلت خروج آمریکا از برجام ضروریست ،با این قانون آینده توافقات ایران با سایر کشورها ضمانت اجرائی پیدا میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
قبل از مذاکره ترتیبی اتخاذ بشه ک مکانیسم ماشه از توافق حذف بشه ..ابنطوری آمریکا هم دیگر دستش ب جایی بند نیست و عقیم میشه.اگه این کار انجام نشه بادست خودمون کلنگ را بدست آمریکا داده ایم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۵:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا

بایدن را به زانو در می آوریم .

انتقام سخت می گیریم .

آمریکا را از منطقه اخراج می کنیم .

مذاکره نمی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اروپا و آمریکا ابتدایی کاری که باید بکنند دادن خسارت به جمهوری اسلامی و دادن تعهد دال بر اینکه در امور داخلی ایران به بهانه های دیگر دخالت نمی کنند وبستن دهان سگ های هار منطقه ای خود اعم از صهیونیست ها و اعراب مرتجع و تعهد دیگر آمریکایی ها این است که با رفتن یک قمار باز قمار باز دیگر امریکا بتعهدش پایبند می باشد که من فکر نکنم هیچکدام از این تعهدات را چه آمریکایی ها و چه اروپایی ها امضاء گنند.
Netherlands
یزدان
۱۵:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
7سال نیم مملکت روتعطیل مذاکره وبرجام کردندبرجام مذاکره مردتمام شددولت روحانی بایدپاسخگو وضع تاسف باراقتصادایران باید باشدچون قول داده بود با برجام مذاکره تمام تحریمها به کل رفع خواهدشد که این مذاکره برجام لعنتی مردم رو بدبخت کرد مردم کمرشان زیربارگرانی تورم خوردشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بدجام به تاریخ پیوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
آیا با بازگشت آمریکا به برجام نرخ ارز به قیمت قبل از خروج از برجام و در پی آن کاهش قیمت بقیه موادد مانند طلا و کالا و خودرو و مسکن و... می انجامد؟
یقینا و مطمئنا خیر خیر

قیمت ارز در چهار پیش 3600 بود آیا به این قیمت بر می گردد؟
به طور حتمی خیر

پس چرا باید از برجام حمایت و دوبت حمایت کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مطمئن باشاگه برجام اجرایی بشه دلار حداکثر ۱۰تومن خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خبر نگاران محترم ، ما (جوانان انقلابی ) به اخراج آمریکا از منطقه فکر می کنیم ، شما به برجام !!!!!

#اخراج_آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
با کدوم مغز؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
به امید خدا.
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۴:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
لعنت به برجام


مرگ بر آمریکا

#انتقام_سخت
#اخراج_آمریکا
#نابودی_اسرائیل
#اعدام_ترامپ
#به_زانو_در_آوردن_بایدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ببخشید من ایرانی که زبان فارسی را بخوبی بلدم تا کنون نه خوانده ام و نه شنیده ام و نه جایی دیده ام که مسئولین ایران بطور رسمی (همانند ترامپ که به قول همین آقایان احمق ونادان است) از برجام خارج شده باشند. پس اینکه شما مرتباً می نویسید شرط ایران برای بازگشت به برجام واقعاً یعنی چه؟ واقعاً یعنی چه یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۴:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خود بزرگ بینی داریم

آمریکا برگرده اصلا اون شرط بزاره فقط برگرده همین کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
یعنی با این همه بدقولی و تحقیر ایران توسط آمریکا باز هم میخوان برجامو ادامه بدید؟ چرا امیدمون همیشه به بیرونه؟ چرا یه خورده به جوونامون اعتماد نمی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
از قدیم گفته اند هر که به امید همسایه نشیند شب گرسنه می خوابد .تا زمانیکه برای کار ارزش قائل نبوده و به خود متکی نباشیم و تولیداتمان بی کیفییت و گران باشد ،همین آش و همین کاسه است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
قدیمی ها درست گفتن . بعلاوه قدیمی ها گفتن همسایه از برادر به آدم نزدیکتر است. پس قرار نیست ما هر روز به خاطر هیچ و پوچ سر به سر همسایه بزاریم و بعد توقع داشته باشیم او ساکت بماند و هیچ کار انجام ندهد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
آمریکا و روحانی قابل اعتماد نیستند مذاکره بی مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
برجام ساز ودهلی است که صدایش 40 سال بعد در می آد هنگامی که ایران نیاز مبرم به راکتور آب سنگین یا پلوتونیوم پیدا کند تازه معلوم می شود برجام با کشور ما چه کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
در قضیه برجام چند تا طنز تلخ وجود داره:


1- کسانی در داخل که ادعا می کنند تصویب برجام یک خیانت بود و ایران رو تضعیف کرد چرا از لغو برجام ناراحت هستند ؟!!!!!

2- ترامپ ادعا می کنه برجام دقیقا وضعیت ضرر برای آمریکا داشته. یعنی هر دو کشور ایران وآمریکا توسط قشر تند رو و بی درایت شون توهم زدند که در این توافق ضرر کردند. این تنها توافقی هست که هیچ کس نمی دونه ضرر کرده یا سود!!
چون هر دو کشور گرفتار بی عقلی یک عده تند رو شدند.

3- در شرایطی که یک هنرپیشه در خارج از کشور بابت دست دادن به یک زن ، ممنوع الکار میشه ، و این نفوذ قوانین و جدیت انقلابی گری رو میرسونه ، ما باید باور کنیم که ظریف پا شده رفته هر کاری دلش خواسته انجام اده و هر توافقی که خودش دوست داشته رو امضا کرده و در کشور ها هیچ کس وجود نداشته که باهاش هماهنگ بشه یا بهش اجازه نده؟
خب فرض کنیم این تصور خنده دار واقعیت داره و ظریف تا این اندازه دارای قدرت هست. بسیار خب
برجام امضا شد.
ظریف هم به تلفن های هیچ کس جواب نداد و هر کاری دلش خواست کرد. حالا برگشته ایران.
مجلس چطور برجام رو تصویب کرد؟
پس باید اعتراف کنیم که دامنه خیانت تا مجلس هم هست. باز هم باشه. اصلا مجلس هم خائنه
فرض کنیم کل نظام خائن هستند.
مسئولین قوای دیگر و شورای نگهبان چطور تایید کردند؟
تا کی میخوایم خودمون رو گول بزنیم که همه خائن هستند؟
می دونستید تخریب دولت در امور بین المللی ، تخریب نظامه؟


فهمیدن این حرف ها سخته؟
خب ساده تر بگم

اگر برجام بد هست ، پس الان خیلی خوشحالیم که آمریکا لغوش کرده. هیچ شرطی هم برای بازگشتش به برجام نداریم

اگر خوب هست پس این همه توهین و هجمه به دولت برای چیه؟

یکم عقل و تفکر هم خوبه. همه چیز سیاسی نیست. اینا مسائل ملی هستند و بزرگتر های من و شما تصویبشون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
دولت روحانی مقصر همه چی هست وباید وباید وباید پاسخگوباشد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
فرقش اینه که ما قبل تصویب برجام لااقل تو نیرو گاهمون سیمان نبود. اما بعد لغو برجام همچنان سیمان هست.
سانتریفیژ های قبلی مون توسط افراد نا بلد با عجله باز شدن و شکستن. اونهمه سرمایه ای که خرج ساخت اونها شد، جلو چشم دانشمندان نابود شد. اونهم بدون این که امریکایی ها ازما بخوان! فقط برای خودشیرنی! که بگیم ببینین هنوز برجام امضا نشده ما بهش عمل میکنیم. اگه امضا بشه که کولاک میکنیم...!
و دیگه همه چی مثل قبل برجام نمیشه. مگر با لغو برجام، ما دقیقا به وضع سابق برگشتیم؟
آیا مثل قبل از غنی سازی تولید انرژی و کسب پول می کنیم؟ هنوز که هنوزه ما نتونستیم مثل قبل غنیسازی کنیم.
برجام که یک تکه کاغذ نبود که اول نوشته شه و بعد پاره شه. بی تاثیر نبود که قبل و بعدش هیچ فرقی به حال هیچکس نکنه. ما در عمل ضرر هایی رو تحمل کردیم تا به منافعی برسیم.
معلومه ماهم ناراحتیم که هم خدا رو از دست دادیم هم خرما رو و هم 8 سال عمرمون رو، اینده مون رو...
چه کارخونه هایی که تعطیل شد بعد برجام.
چه دانشمندان هسته ای ای که بیکار شدن رفتن لوله سازی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۳۷ ۰۷ دی ۱۳۹۹
کاملا منطقی گفتی درود به شرفت بعضی‌ها یه جوری میگن که باید به داخل کشور متکی باشیم که انگار هیچی سواد ندارند همه کشورهای دنیا عضو سازمان تجارت جهانی هستند .یعنی برای پیشرفت اقتصادی شما باید با اروپا و آمریکا و آسیای شرقی تجارت داشته باشی بتونی صادرات کنی تا صنعت وتولید داخل کشور رشد کنه بعد چجوری بعضی ها میخان بدون تجارت با دنیا اقتصاد ایران پیشرفت کنه خود چین و روسیه و عراق و سوریه همه عضو سازمان تجارت جهانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مذاکره بی فایده است .

فقط تکیه به داخل. جوان نخبه با انگیزه کم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
معلومه نفست از جای گرم بلند میشه تکیه بر داخل که میگی کو تکیه گاهی هم مونده آخه در اقلام اساسی اولیه مثل مرغ و روغن موندن چی میگی اصلا. هرچند سیر از گشنه خبر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
یکی نیست به اینایی که به آمزیکا انید بستند بگه اینهمه امید رو اگه به خودت داشتی روزگارت بهتر از اینی بود که الان داری ناله میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اونیکه پایین نظر داده که به آمریکا امید بستیم نه گرامی شما اصلا معنی گشنگی را نمیدونی یعنی چه معنای تحریم را نمیدونی یعنی چه چون در ایران ۹۰درصد مردم معنی گشنگی را تحریم را فهمیدن و شما هم که معلومه جزو ۱۰درصدیای بی درد هستین طرفدار جنگ و جدل هستین چون نان به نرخ روز در کشور زیاد هست ملت صلح و آرامش میخواد نه جنگ و جدل در ضمن دیگه گمرک هم خالی از اقلام اساسی شده توانایی مدیریت روغن و برنج و غیره را آقایان مسئول در داخل ندارن میخوای با دنیا بجنگی دست بردار
Iran (Islamic Republic of)
مهسا از پاریس
۱۳:۴۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اگه آمریکا برگرده برجام منم برمیگردم تهران
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مسئولین به امید آمریکا اروپا نشینید خبری نیست با این وضعیت دست رو دست گذاشتین تا آمریکا چیکار می کنه باید بهت بگم خبری نیست بایدن همون ترامپ فقط با یه تیپ و قیافه و نحوه صحبت کردنش اوباما دولتش برجام امضاء کرد و در سکوت تحریم ها رو برنداشت ترامپ اومد هم در عمل هم بصورت آشکارا و با گفتارش اعلام کرد و حفظ ظاهر هم نکرد خارج از برجام شد با این وضعیت نشستید اقتصاد درست نمیشه هیچ و بدانید با همت شما مسئولین قیمت ارز باز هم سر کش می کنه و مردم در تهیه ارزاق روزانه زندگیشون بیچاره میشن
Iran (Islamic Republic of)
لنگ سوخته
۱۳:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
با رمزهای محمود فکری قهرمان میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
تحویل ترامپ به دادگاه لاهه ومصادره اموال او و پرداخت خسارتهای وارد شده به مردم ایران در اثر خروج عیرقانونی ترامپ از برجام
Iran (Islamic Republic of)
پاینده ایران
۲۱:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مثل بعضی ازاین مسئولین فقط حرفای خواب خیالی میزنی !! توروخدا بهتره کامنت نزاری مگه مجبوری یه چیزی بگی حتما
Iran (Islamic Republic of)
حق جو
۱۳:۱۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
آقای تخت روانچی از کیسه خلیفه بخشیده؛ رسیدگی به خسارات وارده به ایران با پرداخت و تادیه خسارات وارده به ایران خیلی تفاوت دارد، خسارات معنوی و غیر مادی منجله خسارات روحی مردم ایران چگونه باید جبران بشود؟، شرط دوم ایران را که ایشان مطرح کرده؛ تعهد آمریکا به اجرای برجام است!، ؟؟!، تعهد آمریکا چه ارزش و اعتباری دارد؟؟!، این تعهد باید بین المللی شود و به صورت قطعنامه شورای امنیت به تصویب برسد و دارای ضمانت اجرای قوی و بین المللی باشد و در صورت نقض از سوی آمریکا دیگر طرف های برجام خصوصاً اروپایی ها باید تضمین جبران خسارات بکنند به صورت کاملاً شفاف و مکتوب.
آقایان به منافع ملی و خواسته های مردم توجه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
برجام خیلی خیلی بد و مضر. آقا شما یک راهکار درست و حسابی بدید که از این وضعیت بیاییم بیرون و وابسته به دیگران نباشیم. و این وضعیت فلاکت بار را نداشته باشیم. با حرف زدن که مشکل حل نمیشه. نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هیچ کدوم نتونستن توی این ۴۲ سال کاری بکنند. فقط و فقط برای منافع خودشون و گروه خودشون حرف زده اند.
-
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
طرفداران برجام نافرجام میتوانند سدار سلیمانی را هم برگرادنند چقدر باید انسان پست باشد اینقدر تابع طرفداری کشورهای بیگانه باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا انگلیس مرگ بر آلمان مرگ بر صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
از موقعی که به دنیال اومدی فقط همین شعارها را بلدی
Iran (Islamic Republic of)
پاینده ایران
۲۱:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
حق الانصاف برجام خوب بود پول اورد پای شرکتهای خارجی به کشوربازشد داشت کسبوکارها وتولید داخلی خوب میشد ولی یک عده مثل تو باهمین بی سیاستی ها وشعارها همه چیوخراب کردن نزاشتید اوضاع درست بشه قوی تربشیم بعدبرای دیگران کری بخونیم کری خوندن قبل ازموعودشمابرجاموخرابکرد.سیاستم خوب چیزیه والله.ماچیمون ازپاکستان کمتره که نبایدسلاح هسته ای داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۲:۲۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مسئولین هوشیار باشند شاید آمریکا میخواهد به برجام برگردد تا مکانیسم ماشه را فعال کند!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
حسن کلید سازهمه ملت رابیچاره کردبااین برجامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
برجامش رو مجلس و شورای نگهبان هم تایید کردند. همون مجلس و شورای نگهبانی که هزار تا رای دیگه دولت رو تصویب نکردند.
پس نمیتونید بگید مجبور بودند تایید کنند

با این حساب شما باید بری توی یک کشور دیگه زندگی کنی چون اینجا همه با هم هماهنگ هستند و فرقی بین دولت و مجلسی و قوای دیگه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خودت هم میدونی مشکل کشور روحانی نیست حال این ۷سال به کنار قبلا چرا این مشکلات بود ملت ایران ۴۲سال هست فقط جنگ و جدل میبینن نه صلح و آرامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
در واقع آمریکاییها با حیله گری از اول به مرگ گرفتن که ما به تب رازی بشیم که شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
نه ما و نه آمریکا در شرایطی نیستیم که برای هم شروطی تعیین کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مرگ بر کسی که برجام را وعده داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
موافقم
حالا فرقی نمی کنه خودش امضا کرده باشه یا رییس جمهور رو فرستاده باشه برای امضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اگه برجام نبود اوضاع اسفناک فعلی که داریم هم نبود و بعد برجام خیلی شرایط بهتر شد ولی خوب مدیریت نشد ومنابع به بی راهه رفت و چون سیاست ومدیریت متمرکز وصحیح واینده نگری درستی در کار نیست و یا نمی خواهند باشه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
فرجام برجام همین بود که الان هست . مسئولان همت کنند و تولید داخلی و پیشرفت داخلی رو ایجاد کنند - اگر هم بلد نیستن برن کنار
Netherlands
ی
۱۱:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
امریکا تا به سوییس دستور نداد ایران نتونست یه سنت برای واکسن جا به جا کنه بعد ایران بیاد برای آمریکا شرط بزاره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بز و نمیر بهار میاد ..خربزه وخیار میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
لطف کن ضرب المثل رو خراب نکن اول ببین درستش چیه بعد بکار ببر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
به نظر شما امریکا اگه به برجام برگرده مکانیسم ماشه را فعال نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
امریکا در زمان اوباما و وقتی تازه پای برجام رو امضا کرده بود تحریم ها رو برنداشت الان که امریکا از برجام خارج شده هیچوقت به برجام نمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
عملا برجامی وجود ندارد ما برگشتیم سال 92 با این تفاوت که کلی ضرر کردیم هم چرخ سانتریفیوژها از کار افتادن هم چرخ اقتصاد مبارکتون باشه غرب زده ها ی مرفه بیدرد
-
000000
۱۱:۴۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
عجب !!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ابدا به برجام نباید برگشت خیری از برجام برای ایران به ارمغان بیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اگر اونها تاچندسال برسر اجرا ماندند ایران همکاری کند.راستی آزمایی اونها هم انجام شود
باز هول نشن بیفتن ته دیگ حلیم سوخته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
مردم توی نداری و بدبختی زندگی کنند دیگه این همه مشکلات مردم را نمی بینند 45 هزار تومان یارانه یک شانه تخم مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
برجام مرده به همین علت آمریکا دوست نداشت نعش کشی کند.وار برجام خارج شد .واین شرط ایران نیست بلکه شرط حسن کلید ساز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
شماها هنوز تو پیش شرط و شرط پس شرط مذاکره و غیره دارین سیر میکنیین خداییش یه نیگاه به تاریخچه و قدمت بالای هفت هزار ساله ایران بکنید ببینید خودتون و بازیچه دست یه کشور یانکی سیصد ساله دادین تازه اینقدر باید غرور داشته باشید که امریکا مالکین اصلیش سرخ پوستا هستن اصلا نباید این سفید هایی نهاحر اروپایی را مالک و به رسمیت بشناسید.اصلا جزو جایی نیستن که تعیین تکلیف کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
داشتم داشتم رو ولش کن. دارم دارم رو بچسب
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۱۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
اقای واعظی عزیز یک موضوع مهم را فراموش نموده اند.انگار خبر ندارند چه در ایران چه در امریکا چه در هر کشوری دیگر هر دولتی سر کار بیاید دولت قبل از خودش را منفورترین دولت میداند.ایا اوبا ما وقتی امد دولت قبل از خودش را درستکار میدونست.عجیبه، اقای واعظی یک سیاستمدار و به اصطلاح یک دولت مرده چظور بخودش اجازه میده بگه چون بایدن ترامپ را نقد کرد پس این خوبه..اقای واعظی اگر در محلتون یک اوباش و یک اوباش دیگر در محلتون را نقد کرد فوری می فرمایید به این میشه اعتماد کرد این کارش درسته؟؟کاش کمی با فکر حرف میزدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
این دولت سرتاپا زبونه نه گوش فکر میکنند عقل کلند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۱۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
۱۲
آخرین اخبار