ترک تحصیل و یا بازماندن از تحصیل معضلی است که گریبان‌گیر کاشان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، این روز‌ها  شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا آموزش، تعلیم و تربیت رنگ و بوی دیگر به خود بگیرد و فضای مجازی جایگزین میز و نیمکت و کلاس شده است و دانش‌آموزان از روش‌های مختلفی با معلم خود ارتباط گرفته و سال تحصیلی را آغاز کردند.

امسال سال تحصیلی ۱۵ روز زودتر آغاز شد به امید آنکه بتواند جبران سال گذشته شود و در این ۱۵ روز فرصتی برای مرور درس‌های سال گذشته باشد تا دانش‌آموزان با فراق بال و بدون هیچ دغدغه مشغول به تحصیل و کسب علم و دانش شوند، اما کرونای منحوس انگار قوی‌تر از این حرف‌ها بود.

مدارس مجدد تعطیل و آموزش‌ها مجازی شد بدون آنکه فکری برای زیرساخت‌های آن صورت پذیرد و از سوی دیگر دانش‌آموزانی که تلفن همراه هوشمند نداشتند باید با تکیه بر خود و آموزش‌های نصفه و نیمه رسانه ملی سال تحصیلی را به پیش ببرد و از این گذر عبور کند.

حال آنکه اگر در آن منزل تلویزیونی نباشد دیگر قوز بالای قوز است؛ هستند دانش آموزانی که بضاعت مالی کافی نداشته و از نعمت تلفن همراه هوشمند و با حتی بعضاً تلویزیون محروم هستند و این موضوع می‌تواند عواقب بدی را برای آینده‌سازان این مرز و بوم داشته باشد.

حسین یکی از دانش‌آموزان کاشانی است؛ وی دارای یک خواهر و برادر دیگر است؛ خانواده او تنها یک تلفن همراه هوشمند دارند؛ اوضاع مالی خانواده چندان تعریفی ندارد؛ بخور و نمیر هست! او می‌گوید: برنامه‌ریزی کردیم و هر روز یک نفر در نوبت صبح و یک نفر در نوبت بعد از ظهر از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کند و یک نفر دیگر ما متأسفانه نمی‌تواند در سر کلاس درس حاضر باشد.

او با بیان اینکه از آنکه تلفن همراه هوشمندشان قدیمی است، کار کردن با آن بسیار سخت است، افزود: اینترنت تلفن همراه ما بسیار ضعیف است و این موضوع باعث می‌شود تا برخی از مطالب درسی را متوجه نشویم که این موضوع باعث شده است تا در روند یادگیری ما اختلال ایجاد و از درس باز بمانیم.

گاهی اوقات از تحصیل دلسرد می‌شوم

این دانش‌آموز کاشانی با بیان اینکه گاهی اوقات این شرایط باعث می‌شود تا از تحصیل دلسرد شوم، ابراز داشت: ماهانه هزینه قابل توجهی را برای خرید بسته‌های اینترنتی هزینه می‌کنیم در حالی که وعده داده بودند اینترنت شبکه شاد رایگان است در حالی که برای ما اینگونه نیست.

زهرا از دانش‌آموزان خوب یکی از مدارس شهرستان کاشان است؛ او در حاشیه شهر کاشان سکونت دارد و از این رو به دلیل وضعیت نامناسب خانواده از تحصیل بازمانده است؛ او با بیان اینکه از وقتی کلاس‌ها به صورت مجازی شده امکان تحصیل از من سلب شده است، اظهار داشت: خانواده ما گوشی هوشمندی ندارند که من بتوانم از آن استفاده کنم.

او با بیان اینکه تا زمانی که مدرسه می‌رفتم شاگرد اول کلاس بودم، افزود: از زمانی که کلاس‌ها در شبکه شاد اجرا می‌شود نتوانستم در کلاس‌ها شرکت کنم؛ در اوایل با هم کلاسی‌هایم درس می‌خواندیم اگر خجالت می‌کشیدم هر بار وقت و بی‌وقت به منزل آن‌ها میرفتم.

این دانش‌آموز کاشانی در حالی که اشک‌های خود را از گونه‌هایش پاک می‌کرد، ابراز داشت: درس خواندن آرزوی من بود، اما متأسفانه با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها از تحصیل بازماندم و نتوانستم درسم را ادامه دهم و در حال حاضر درس‌های سال گذشته را مرور می‌کنم.

مدارس کاشان انگار دیگر رنگ و بوی قدیم را ندارند؛ هیچ شور و نشاطی وجود ندارد و دانش‌آموزان در قاب شیشه هوشمندی محبوس شدند و راهکاری جایگزین نیز وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است تا از یکدیگر بی‌خبر باشیم و این بی‌خبری است که باعث شده وضعیت اینگونه باشد.

آمار ترک تحصیل و بازماندگان تحصیل کاشان زیبنده نیست

دولت و سیاست‌های در پیش گرفته نیز متأسفانه انگار تنها تک بُعدی است و فقط قشر خاصی از جامعه را می‌بیند؛ فکری به حال آن دانش‌آموز روستایی نشده است که حتی تلفن همراه هوشمند را شاید از نزدیک ندیده باشد چه رسد به آنکه بخواهد از آن استفاده کند و در کلاس مدرسه‌اش حاضر شود.

معاون ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان ضمن اشاره به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و یا ترک تحصیل کردگان در شهرستان کاشان اظهار داشت: امسال با توجه به تدریس در فضای مجازی دانش‌آموزان حتی در مدارس ثبت نام نکردند و این موضوع دلایل خاصی دارد که یکی از آن کرونا و مسائل مالی است.

احمد عصمتی با بیان اینکه متأسفانه این آمار در کاشان بالا و زیبنده این شهر نیست، افزود: از تمامی شهروندان درخواست داریم تا اگر دانش‌آموزی به هر دلیل ترک تحصیل کردند به سامانه ۱۰۰۰۰۴۰۲۰ اعلام کنند و در این سامانه اینگونه دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند تا از تحصیل باز نمانند.

او با بیان اینکه اگر دانش‌آموزی ترک تحصیل کند مردودی برای آن لحاظ می‌شود، ابراز داشت: این موضوع موجب افت تحصیلی شهرستان کاشان می‌شود و همین موضوع زیبنده شهرستان دارالمومنین کاشان نیست.

او ضمن اشاره به تفاوت بازماندگان از تحصیل و یا ترک تحصیل کردگان گفت: بازمانده از تحصیل دانش‌آموزان پیش دبستانی هستند که امسال باید برای سال اول ثبت‌نام می‌کردند، اما به دلایل مختلف از این اقدام سر باز زدند و تاکنون آمار ۲۱۷ دانش‌آموز را در این شرایط در دست داریم.

۱۳۵ دانش‌آموز ترک تحصیل‌کرده کاشانی شناسایی شدند

عصمتی ضمن اشاره به ۱۳۵ دانش‌آموز ترک تحصیل کرده تصریح کرد: این دانش‌آموزان به دلایلی ثبت نام کرده و بنا به دلایل مختلف دانش‌آموز از تحصیل جا مانده است که دلایل مالی، فوت، مهاجرت و ... از جمله این دلایل است که متأسفانه آمار خوبی نیست.

او تارکین تحصیل و بازمانده از تحصیل را عوامل بی‌سوادی جامعه دانست و تأکید کرد: یکی از راهکار‌های جلوگیری از این موضوع اطلاع‌رسانی است و از همه شهروندان در این زمینه درخواست داریم تا همکاری لازم را داشته باشند و امیدواریم با شناسایی این افراد بازمانده و یا ترک از تحصیل نداشته باشیم.

زندگی پستی و بلندی‌های بسیار زیادی دارد؛ گاهی اوقات آنقدر در اوج هستیم که تنها تواضع و فروتنی می‌تواند ما را مسلط به غرور کند و گاهی فرود می‌آییم؛ شاید مشیت الهی در آن است که برهه‌ای از روزگار ما اینگونه سپری شود و خوشا به حال آنان که در اوج یاری گر افتادگان باشند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.