اجرای طرح ملی پایش پاک سازی و سم زدایی در مزارع پرورش ماهی

مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و رنگ‌ها در مزارع ‏پرورش ماهیان قزل آلای استان اجرا می‌شود‎.

سید امید خلیل زاده ‎مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و رنگ‌ها در مزارع ‏پرورش ماهیان قزل آلای استان اجرا می‌شود.

او هدف از اجرای این طرح ملی را تشدید نظارت‌های بهداشتی با رویکرد شناسایی و حذف مخاطرات بهداشتی و تامین ‏هرچه بهتر غذای ایمن از مزرعه تا سفره برای شهروندان عنوان کرد و افزود: حفظ سلامت و بهداشت ‏فرآورده‌های خام دامی با کاهش عوامل شیمیایی شامل باقیمانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در این محصولات از وظایف سازمان دامپزشکی است.

خلیل زاده ‏افزود: اداره کل دامپزشکی استان در راستای با برنامه ریزی منظم و مستمر با استفاده از توان کارشناسان با پیگیری ‏و نمونه برداری‌های لازم از ۱۳۷ مزرعه پرورش ماهیان قرل آلای استان، طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و رنگ‌ها ‏در این مزارع را به کار گرفته است. ‎

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: آزمایشگاه‌های مجهزی در سطح ملی به طور اختصاصی در زمینه تشخیص باقیمانده دارو و سموم در فرآورده ‏های خام دامی فعالیت می‌کند و نمونه‌های لازم تهیه و به آزمایشگاه‌های ملی و در صورت لزوم به آزمایشگاه‌های ‏مرجع بین المللی ارجاع و ارزیابی باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و رنگ‌ها انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه پایش ملی باقیمانده‌ها براساس دستورالعمل اتحادیه اروپا اجرا می شود ادامه داد: در محصولاتی مانند شیرخام، تخم مرغ، گوشت قرمز و عسل این برنامه سالیانه به صورت مستمر اجرا ‏می شود و مطالعات کاربردی برای ارزیابی مخاطرات فراورده‌های خام دامی و خوراک دام، ارتقاء کیفیت و بهداشت محصولات ‏واحد‌های تولیدی، توزیعی، عرضه و استقرار سامانه‌های بهداشتی در مراکز تهیه، تولید و عرضه  فرائرده های دامی و خوراک دام از دیگر برنامه‌های در دست اجرای اداره کل دامپزشکی استان ‏است‎. 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.