مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از سامان‌دهی و بهبود شرایط حفاظتی آبراهه‌های این مجموعه به‌ منظور دفع هر چه سریع‌ تر آب باران و جلوگیری از ماندگاری رطوبت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، گفت: آبراهه‌های مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از جمله مهم‌ترین شواهد وجود باغ‌های شاهی در این محوطه هستند که به دلیل کارکرد ویژه در جمع‌آوری و هدایت ‌بخشی آب‌های حاصل از بارندگی به‌طور مستمر مورد پایش قرار می‌گیرند.

او، بیان کرد: سالیان گذشته به ‌منظور دفع هر چه سریع‌تر آب باران و جلوگیری از ماندگاری رطوبت در آبراهه‌ها که شدیدترین صدمه‌ها را متوجه بقایای معماری موجود می‌کند، سه حلقه چاه جذبی به عمق پنج ‌تا هفت متر با رعایت فاصله مناسب از این کانال‌ها حفر شده است.

ابراهیمی، با اشاره به اینکه این چاه‌ها به حفاظت و در امان ماندن آثار کمک زیادی کرده‌اند، تصریح کرد: این چاه‌ها در برابر بارش‌های سهمگین پارسال جدا از آب شستگی و ریزش، متحمل خسارت شده ا ند که توان تخلیه همه آب‌ را نداشته اند که به همین منظور از نیمه آبان‌ ماه امسال برنامه‌ای برای مهار آب‌های سرگردان در محدوده آبراهه‌ها به اجرا گذاشته شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، ادامه داد: این برنامه شامل ‌ترمیم دهانه چاه‌های قبلی از طریق تعویض مصالح تخریب‌ شده و متراکم‌سازی خاک اطراف و  اضافه‌ کردن چاه‌های جدید بوده و این چاه‌ها عمقی بین پنج‌ تا هفت متر برای تخلیه بهتر آب دارند که عملیات کول‌گذاری به نحوی انجام‌ و در فواصل بین هر پنج حلقه کول، یک ردیف آجر چیده شد و این شیوه در تمام طول چاه از چپ تا دهانه تکرار شده است.

او، افزود: انتقال آب از آبراهه‌ها به درون چاه‌ها با لوله‌هایی به قطر ۱۰ اینچ و فاصله هر کدام از چاه‌ها تا آبراهه‌ها نیز حدود ۱۰ متر در نظر گرفته‌ شد که در مورد آبراهه‌ها پیش‌بینی شده برنامه‌های حفاظتی دیگری نیز  انجام و در زمان مناسبی اجرا شود.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار