زارع پور گفت: امروز در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه را داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نشست خبری خود که امروز (۲۹ آذر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در راستای هوشمند سازی دستگاه قضا راهبرد‌هایی تعریف کردیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از؛ استفاده حداکثری از فناوری برای تسریع خدمت به مردم، افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی، شفافیت و روان کردن فضای جامعه و...است.

وی با اشاره به اینکه در راستای راهبرد اول، با توجه به شیوع ویروس کرونا که ارائه خدمات به صورت غیرحضوری بسیار حائز اهمیت بود، گفت: مراجعات مردمی باید کاهش پیدا می‌کرد به همین دلیل تاکید زیادی در این راهبرد داشتیم.

زارع پور تصریح کرد: مستحضر هستید هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی کیفری را به صورت الکترونیک شد، افراد فقط سعی کنند مستندات را با کیفیت مناسب برای ما ارسال کنند. این خدمت فعلا در تهران ارائه می‌شود و از اول دی ماه این درخواست‌ها به صورت الکترونیک منتشر می‌شود، افراد در هرجا که باشند میتوانند این اقدام را انجام می‌دهند.

وی گفت: امروز در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه را داریم، این اپلیکیشن نسخه تلفن همراه خدمات قضایی به صورت الکترونیک است و تمامی خدمات از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌شود، در فاز اول ۵ خدمات دادگستری‌ها را از طریق این اپلیکیشن ارائه میکنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه در سایر خدماتی که توسط دستگاه قضا ارائه می‌شود از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌شود، ادامه داد: ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک شده است و حالا افراد می‌توانند ابلاغیه‌هایی که برای آن‌ها صادر می‌شود از طریق این اپلیکیشن ببینید.


بیشتر بخوانید


زارع پور تصریح کرد: اطلاع رسانی درخصوص پرونده‌ها از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر است، مخاطبان میتوانند روند رسیدگی، اقداماتی که درخصوص پرونده صورت می‌گیرد و. .. را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند.

وی ادامه داد: خدمت بعدی نوبت دهی محاکم قضایی است، ۶ ماه است که نوبت بدهی به صورت الکترونیک را راه اندازی کردیم، صف‌هایی که در مجتمع حقوقی شکل می‌گرفت تا نوبت بگیرند حذف شده است و مردم میتوانند از قبل نوبت بگیرند و سر وقت مراجعه و در وقت مقرر خدمت را دریافت کنند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: ریاست قوه هم اعلام کردند کسانی که نوبت میگیرند از روز قبل پرونده آن‌ها در مجتمع بررسی می‌شود، این سیستم هوشمند است، علل مراجعه را برای افراد مشخص کردیم تا متناسب با علتی که بیان کرده مدارک لازم را به همراه داشته باشند و از امروز از طریق اپلیکیشن هم میتوانند نوبت دریافت کنند.

زارع پور افزود: موضوع بعدی درخواست گواهی عدم سوء پیشینه است که از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر است و به راحتی میتوانند از طریق این اپلیکیشن گواهی را دریافت کنند، حداکثر در یک تا دو روز کاری درخواست بررسی شده و درصورتی که فرد فاقد سوء پیشینه باشد و مدت ۷ ساله از پیشینه او گذشته باشد گواهی عدم سو پیشینه صادر می‌شود. گاهی اوقات همان روز هم برای افراد صادر می‌شود تلاش ما این است در زمان کوتاه این خدمت را مردم دریافت کنند.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: این اپلیکیشن برای تمامی مردم مزیت دارد که در یک دعوای کیفری طرف دعوا قرار گرفتند بلافاصله برای آن‌ها پیامک ارسال شود و به سرعت میتوانند مطلع شوند تا رای غیابی برای آن‌ها صادر نشود. این اپلیکیشن برای عموم مردم میتواند مفید باشد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: برای افرادی که سنا ندارند، با مراجعه به دفاتر قوه قضاییه میتوانند ثبت نام کنند. از هفته آینده احراز هویت آنلاین را رونمایی خواهیم کرد تا دیگر نیاز به مراجعه به دفاتر قوه قضاییه نباشد و در این زمینه از دانش بنیان‌ها کمک گرفتیم و برای دریافت کد سنا نیاز به مراجعه حضوری نیست.

زارع پور بیان کرد: شرکت در نظر سنجی‌های قضایی در این اپلیکیشن وجود دارد و می توانند پس از دریافت خدمت از دستگاه قضا درباره کیفیت و نحوه برخورد برای بررسی پرونده آن‌ها نظر دهند و درباره کیفیت رفتار همکاران اظهار نظر کنند.

وی در پاسخ به حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی گفت: ما هیچ کاری به اطلاعات شخصی افراد در تلفن همراه نداریم، شرکت در جلسات دادگاه به صورت آنلاین است و احراز هویت به صورت آنلاین انجام می شود که از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر خواهد شد قطعا به دوربین تلفن همراه افراد برای دسترسی‌ها نیاز است مگر اینکه افراد نخواهند این دسترسی را به ما دهند، اما تمام تلاش ما در قوه قضائیه این است که تمام اطلاعات افراد در تلفن همراه حفظ می‌شود.

زارع پور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بدون نیاز به کد سنا و با کد ملی از این اپلیکیشن می‌شود استفاده کرد، تصریح کرد: این اپلیکیشن برای افرادی که تا کنون کار قضایی نداشته اند کاربرد دارد، اما برای استفاده از این اپلیکیشن افراد باید کد سنا داشته باشند، اما از هفته آینده احراز هویت و دریافت کد سنا به صورت آنلاین خواهد شد.

وی درباره امضای الکترونیک برای احراز هویت گفت: برای احراز هویت به صورت آنلاین از طریق رمز یکبار مصرف و امضای نیمه دیجیتال استفاده می‌کنیم، اما زیر ساخت‌های لازم درخصوص امضا‌های دیجیتال را فراهم میکنیم.

وی درخصوص وجود چند سایت و اپلیکیشن برای ارائه خدمات قضایی گفت: به دنبال تجمیع خدمات هستیم، یک آدرس سایت داشته باشیم تا تمامی دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه با یک درگاه و آدرس روبه رو باشند، درخصوص اپلیکیشن واحد باید بگویم تمامی خدمات از طریق یک اپلیکیشن امکان پذیر نیست، اما تسهیل کردن دسترسی مردم از طریق اپلیکیشن‌هایی که در اختیار دارند یک راهبردی است که به دنبال آن هستیم.

زارع پور درباره وجود احراز هویت در دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: از اساس باید بحث احراز هویت به صورت یکپارچه در یک دستگاه صورت بگیرد و در کشور‌های مختلف هم همین بوده یک دستگاه احراز هویت را انجام دهد و سایر دستگاه‌ها خدمات بگیرند، اما در کشور ما این طور نیست ما هم باید به این نقطه برسیم و اقدام دستگاه قضا در هفته‌های آتی درخصوص احراز هویت براین اساس است که با احراز هویت افراد به صورت آنلاین، سایر دستگاه‌های از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

ربیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه تمامی مجتمع‌های قضایی درخصوص ارائه خدمات را به صورت الکترونیک در تمامی شعب قوه قضائیه صورت میگیرد، گفت: در رابطه با سرویس‌هایی که رونمایی کردیم عموما این اتفاق افتاده و تمامی همکاران ما ملزم به اجرا هستند و به سیستم متصل شده اند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به اتهامات متهم در زندان، پیش رو هستیم، اما برای برگزاری دادگاه آنلاین درحال احصا مشکلات هستیم و تا پایان سال این اتفاق خواهد افتاد.

زارع پور خاطرنشان کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نوبت از طریق سامانه نوبت دهی داریم و ۱۰۰ هزار گواهی سوء پیشینه صادر کردیم، اما تنها ۲۵ درصد از مردم به صورت الکترونیک درخواست صدور گواهی سوء پیشینه می‌دهند. با الکترونیکی شدن برخی از خدمات قضایی ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار مراجعه کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیروس اقدامی
۲۲:۰۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اپلیکیشن عدالت
آخرین اخبار