معاون آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اقدامات آبخیزداری در استان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت آب‌های زیرزمینی و کنترل رسوب انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اقدامات آبخیزداری در استان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت آب‌های زیرزمینی و کنترل رسوب انجام می‌شود.

او افزود: روان آب‌های ایجاد شده از بارش باران عموما بعد از اتمام در طبیعت نفوذ می‌کنند و سازه‌های مکانیکی آبخیزداری سبب می‌شود این آب‌ها سریع از دسترس خارج نشوند و به مرور زمان در خاک نفوذ کنند.


بیشتر بخوانید


محمدی با بیان اینکه در حال حاضر در استان دو هزار و ۶۰۰ سازه آبخیزداری احداث شده است که از این تعداد ۳۰۰ سازه گابیونی، دو هزار ۲۰۰ سازه سنگی ملاتی و ۱۰۰ سازه خاکی است، اضافه کرد: این سازه‌ها با ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها، زمینه نفوذ تدریجی روان‌آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: بارش‌های پاییزی امسال استان در حدی نبوده است که به عرصه‌های منابع‌طبیعی آسیبی وارد کند و تنها یک چهارم سازه‌های مکانیکی را پر کرده است که همین میزان هم به مرور زمان در طبیعت نفوذ کرده است و روان‌آب چندانی نداشته‌ایم.

محمدی گفت: اجرای عملیات‌های بیولوژیک و مکانیکی شامل تقویت پوشش گیاهی، جنگل‌کاری با بذر و نهال، زراعت چوب، توسعه گیاهان دارویی، انجام اقدامات آبخوان‌داری و آبخیزداری به منظور جلوگیری از فرسایش خاک در دستورکار این اداره کل قرار دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار