تجارت خارجی ایران و مجموعه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو طی ۸ ماه سال ۹۹ به بیش از ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار رسیده است.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشور‌های عضو اکو در ۸ ماه اول سال ۹۹ بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزارو۵۰۰ دلار برابر با ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزارو ۷۲۷ تن کالا بوده است.

لطیفی افزود: سهم صادرات کشورمان به کشور‌های عضو اکو بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۹ دلار و برابر با ۷ میلیون و ۴۳۰ هزارو ۴۲۳ تن کالاست.

او در ادامه گفت: گاز مایع، مشتقات نفتی، ماهی، میگو، رب گوجه فرنگی، انواع سبزیجات، میوه تازه و خشک، انواع گل و گیاه، زعفران، خشکبار و غیره محصولات صادراتی ایران به کشور‌های عضو این اتحادیه بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: میزان واردات کشورمان از کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اکو نیز بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۳۱۳ هزارو ۴۵۱ دلار معادل ۳ میلیون و ۴۸۱هزار و ۳۰۴ تن کالا بوده است.

لطیفی بیان کرد: مواد اولیه تولید، نخ، پنبه، جو، دانه کتان، عدس، لوبیا، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه صنعتی، انواع اسید، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و غیره کالا‌های وارداتی کشورمان از کشور‌های عضو اکو است.

تراز مثبت تجارت ایران با اکو

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: اعضای اکو مشتمل بر ۱۰ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان هستند که کشورمان با تمامی این کشور‌ها دارای تجارت است.

لطیفی افزود: بیشترین حجم صادرات کشورمان در بین کشور‌های اکو با افغانستان با یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۲۱۷ دلار و پس از آن با ترکیه و آذربایجان بوده است.

او در ادامه در خصوص شرکای اول تامین کالا برای کشورمان در این اتحادیه گفت: در بین اعضای این اتحادیه اقتصادی، بیشترین واردات را از کشور ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۸۲ دلار داشتیم که پس از آن از کشور‌های پاکستان و ازبکستان قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار