معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی همراهی‌های خوبی را از سوی مردم مشاهده کردیم، مراجعه به بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا در کمین دورهمی‌های شب یلدا امشب ۲۶ آذرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جان بابایی با اشاره به اینکه آنچه که باعث کاهش بیماری کرونا شده رعایت خود مردم است گفت: این ویروس وابستگی به رفتار‌های اجتماعی دارد، هر موقع که مردم مراعات کردند و در تجمعات حضور پیدا نکردند، بار بیماری کمتر شده، اما وقتی ساده انگاری شد، روند بیماری روبه افزایش می‌رود، هرگونه تغییر رفتار در سرعت بیماری تاثیرگذار است.

او با اشاره به اینکه دو سه هفته است که روند بیماری رو به کاهش است افزود: در بخش‌های بیمارستانی شاهد کاهش مبتلایان هستیم و لذا از همه مردم بابت رعایت شیوه نامه‌ها قدردانی می‌کنم، با توجه به وجود مشکلات اقتصادی همراهی‌های خوبی را از سوی مردم مشاهده کردیم لذا مراجعه به بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فرصتی به وجود آمده تا خدمات غیر کرونا یی را ارائه دهیم گفت: اگر همین طور اوضاع ادامه پیدا کند شاهد کاهش روند بیماری و مرگ و میر می‌شویم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این که در هر استانی که مردم شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده گفت: یکی از عواملی که بر میزان مرگ و میر کرونا تاثیر دارد سن بیماران است.

او خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ درصد بیماران سن بالای ۸۰ سال دارند، اما ۷۳ درصد فوتی‌های ما مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است، از این رو با حفظ افراد مسن می‌توانیم مرگ و میر را تا ۷۰ درصد و بیشتر کاهش دهیم.

جان بابایی با اشاره به عامل دیگر موثر بر مرگ و میر اظهار کرد: بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های قلبی نیز میزان فوت مبتلایان را بالا می‌برد لذا میزان بار بیماری و شیوع اپیدمی هم سومین عاملی است که بر مرگ و میر تاثیر دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل کاهش مرگ و میر، افزایش مهارت و تجربه کادر درمان و همچنین مراقبت‌های آنهاست عنوان کرد: موج سینوسی بیماری که اتفاق می‌افتد به رفتار‌های اجتماعی مردم و آداب و رسوم وابسته است، اصل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز ار حضور در تجمعات و مهمانی‌ها است.

جان بابایی با بیان این که مردم نگران واکسن نباشند گفت: همه دارو‌هایی که به کنترل و درمان بیماری کمک می‌کند در کشور موجود است و تولید می‌شود، تامین واکسن به معنی پایان کرونا نیست، واکسن یکی از روش‌های کاهش بار بیماری است و شاید به معنی صفر کردن آن نباشد.

او با اشاره به اینکه ما نسبت به افراد سالمند بی‌توجه هستیم، زیرا آن‌ها شکننده هستند و وقتی که مبتلا می‌شوند متاسفانه احتمال فوت شان بیشتر می‌شود گفت: حلقه انتقال بیماری افراد زیر ۲۰ سال هستند، بچه‌ها علامت دار نیستند و به راحتی به افراد سالمند بیماری را منتقل می‌کنند،۷۳ درصد افرادی که فوت می‌کنند بالای ۶۰ سال سن داشتند لذا باید از افراد سالم محافظت کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه گاهی افراد در مورد دارو قضاوت‌های نادرستی می‌کنند افزود: همه ما می‌دانیم آن چیزی که سبب کاهش مرگ و میر می‌شود، مراعات مردم است، که بار بیماری را کاهش می‌دهد، هر زمان بار بیماری اضافه شد، مرگ و میر بالا می‌رود، عامل اصلی که مرگ و میر را کاهش می‌دهد رفتار مردم است.

او تصریح کرد: این بیماری مراقبت می‌خواهد، موثرترین عامل، رساندن اکسیژن کافی و دارو‌های ضد التهاب به بیمار است، متاسفانه تبلیغات نادرستی بر روی دارو‌ها صورت گرفته است.

جان بابایی افزود: موثرترین روش درمانی بعد از رعایت مردم، واکسن است، اما تا زمانی که یک محصول نیامده و هنوز در مورد اثربخشی آن قطعیتی نداریم باید با احتیاط رفتار کنیم، تولید واکسن دستاورد بزرگ برای ماست و گروه‌های زیادی بر روی آن کار کردند تا از دنیا عقب نمانیم در داخل کشور پروسه تولید واکسن شروع شده و از سوی دیگر دولت در تلاش برای واردات واکسن است که امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم، نگران واکسن نباشند، اما تنها واکسن ما را به این نتیجه نمی‌رساند که می‌توانیم از بیماری نجات پیدا کنیم، این بیماری کشنده است. واکسن، یکی از روش‌های کاهش بار بیماری است، اما باید همچنان دستورالعمل‌ها را رعایت کرد.

حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز با ابراز خشنودی از کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی گفت: کرونا به شدت تابع رفتار مردم است و مهمانی‌های خانوادگی از عوامل انتقال بیماری است و لذا مهمانی شب یلدا می‌تواند مهمانی مرگ باشد.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در مهمانی‌ها خوب است گفت:، اما در فضا‌های بسته که چندین نفر حضور دارند بعد از گذشت ۱۵ دقیقه ضریب ابتلا و سرایت بیماری افزایش پیدا می‌کند، پس بهتر است بدانیم سرنوشتمان دست خودمان است و باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم، آن دسته کمی که رعایت نمی‌کنند دیگران را قربانی رفتار خود می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد سلبی کرد.

او با ابراز رضایت از نتایج اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: طرح شهید سلیمانی فراتر از انتظارات ما موثر بود ما پیش بینی می‌کردیم با اجرای طرح ۱۰ درصد مرگ و میر و ۳۰ درصد بستری‌ها کاهش پیدا کند، اما مرگ و میر نصف شد و میزان بستری به قدری کم شد که الان بسیاری از تخت‌ها خالی شده است و برنده این طرح همه مردم هستند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.