سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا هم توافق هسته‌ای ایران را نقض کرده و هم سایر کشورها را به نقض این توافق تشویق می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در جریان کنفرانس خبری خود گفت: «سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است در ۲۱ دسامبر در جلسه غیررسمی دیپلمات‌های ارشد کشور‌های شرکت کننده برجام شرکت کند».

زاخاروا اظهار داشت که انتظار می‌رود در این نشست دیدگاه‌هایی در مورد اجرای برجام مطرح شود. وی افزود: «انگیزه سیاسی وزرای خارجه با توجه به این واقعیت که توافق برجام غیر قابل جایگزین است، می‌تواند انتظارات را برای حفظ و اجرای بی‌وقفه توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برآورده کند».

این دیپلمات خاطرنشان کرد که تلاش‌های هماهنگ برخی از کشورهای حاضر در برجام، از برچیده شدن توافق و بررسی مجدد مفاد اصلی آن جلوگیری کرده است.

ماریا زاخاروا در ادامه تاکید کرد: «تلاش‌های واشنگتن برای تحریم تسلیحاتی بین المللی و نامحدود علیه ایران و تحمیل مجدد تحریم‌ها، بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. وی در ادامه این را هم گفت که به دلیل اقدامات آمریکا، مشکلات خاصی در خصوص اجرای توافق هسته‌ای ایران همچنان وجود دارد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اولین و مهمترین اقدام آمریکا باید پایان دادن به موج بی‌پایان تحریم‌های یک جانبه باشد و اینکه در راستای همکاری های بین‌المللی با ایران اختلال ایجاد نکند».

زاخاروا ضمن انتقاد شدید از الگوی رفتاری آمریکا در قبال کشورمان، تاکید کرد: «آمریکا به طور مرتب تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را نقض و به عمد موانعی را برای اجرای آن‌ها توسط سایر کشور‌ها ایجاد می‌کند».

به گفته این دیپلمات روس، انتظار می‌رود جلسه آینده وزیران خارجه در جستجوی راه حل برای این چالش‌ها باشد.

توافق هسته‌ای برجام پس از خروج رسمی و یک‌جانبه آمریکا در ۸ می سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های یک جانبه صادرات نفت واشنگتن علیه تهران، به طور کامل تاثیر خود را از دست داد. از سوی دیگر اروپایی‌ها هم طی سال‌های اخیر تنها به وعده دادن اکتفا کردند و در عمل اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار