شبکه‌ی رادیویی قرآن، از تولید ۲ هزار قطعه تلاوت با همراهی ۵۴۵ قاری ممتاز سراسر کشور خبر داد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه رادیویی قرآن، محمد امین مهدوی مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن در خصوص تولید تلاوت تحقیق مجلسی و استودیویی از قاریان ممتاز کشور بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال حداقل ۲ هزار قطعه تلاوت قرآن کریم جدید با همراهی ۵۴۵ قاری ممتاز از سراسر کشور تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید و پخش تلاوت از قاریان ممتاز کشور، یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های گروه تلاوت رادیو قرآن بوده و هست که این مهم اخیرا به دلایلی کمرنگ شده بود. از طرفی مجموع تلاوت‌های ثبت شده در بانک جامع تلاوت رادیو قرآن که مرجع پخش تلاوت در رادیو قرآن و رادیو تلاوت است، سه هزار و پانصد قطعه تلاوت تحقیق ایرانی است که توزیع آن نیز در میان قاریان متناسب و فراگیر نبوده و کمترین سهم به قاریان ممتاز شهرستانی اختصاص دارد.

مهدوی ادامه داد: از آنجا که این قاریان دارای دوره طلایی تلاوت بوده، این گروه طی یکسال اخیر که دوره جدید فعالیت خود را تجربه می‌کند، تولید بیش از ۲ هزار قطعه تلاوت تحقیق قرآن کریم با همراهی ۵۴۵ قاری ممتاز از سراسر کشور را با هدف آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با آثار تلاوتی قاریان نسل جدید، حفظ این قابلیت‌ها و آثار هنری، غنی سازی بانک جامع تلاوت قرآن کریم رادیو قرآن، پاسخگویی به انتظارات قاریان و جامعه قرآنی کشور را در دستور کار خود قرار داد.

این مدیر قرآنی در ادامه بیان کرد:  تقطیع آیات نیز با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین شهیدی پور از اساتید و پژوهشگران ممتاز کشور صورت گرفته است؛ به این ترتیب که کل قرآن به ۹۷۰ قطعه تقسیم شده و هر قطعه دارای مفهومی مستقل یا جامع است. تلاوت‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه است که با توجه به کوتاهی مدت تلاوت قابلیت پخش متعدد آن از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی وجود دارد.

مهدوی با اشاره به همکاری و مشارکت معاونت سیمای استان‌ها در این طرح بیان کرد: مقرر شده استودیو‌ها و امکانات سازمان همراه با ظرفیت نیروی انسانی فنی، تهیه کنندگان و کارشناسان استانی در مراکز استان‌ها به یاری این پروژه آمده و طبق هماهنگی که با قاریان هر استان صورت می‌گیرد، در مدت یک ماه این عزیزان هر زمانی که آمادگی تلاوت داشته باشند، در مراکز صدا و سیما حضور می‌یابند و قطعات اعلامی خود را تلاوت می‌کنند. همچنین قاریان گرامی نیز می‌توانند جدای از قطعات تعیین شده، دو قطعه دیگر نیز به انتخاب و سلیقه خود تلاوت کنند که پس از کارشناسی و بازشنوایی نهایی این آثار از ابتدای سال ۱۴۰۰ در جدول پخش رادیو قرآن، رادیو تلاوت، و شبکه‌های استانی قرار بگیرد.

مهدوی در خصوص شاخص‌های گزینش قاریان برای این طرح گفت: احراز ممتاز بودن قاری از سه طریق حضور در مسابقات اوقاف به عنوان برگزیده استانی، شرکت در ارزیابی‌ها و سطح بندی‌های تلاوتی شورای عالی قرآن یا تأییدیه اساتید حرفه‌ای قرآن کریم صورت پذیرفته است. ضمن اینکه نداشتن تلاوت در آرشیو تلاوت‌های رادیو قرآن و یا داشتن کمتر از ۲۰ اثر تلاوتی در بانک جامع تلاوت شبکه به عنوان دیگر شاخص گزینش و در نهایت آمادگی فعلی قاری برای تلاوت سه شاخص اصلی گزینش این عزیزان بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار