منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی که در شاهراه ارتباطی قرار دارد، دارای ظرفیت لجستیکی قابل توجهی است که در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به بار انداز ارتباطی آسیای دور با اروپا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، لجستیک، قرابت زیادی با آمایش تجاری و صنعتی دارد، زیرا بخش بزرگی از زیرساخت‌های تجاری را زیرساخت‌های لجستیکی تشکیل می‌دهد که اگر این موضوع با آمایش تجاری ترکیب شود، به طور ساده می‌توان گفت که گسترش و بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌های تجاری کشور به رسیدن به بهره‌وری منتهی می‌شود.

وجود بزرگترین مرز زمینی کشور در داخل محدوده ماکو یکی از مزیت‌های اصلی این منطقه آزاد است که می‌تواند این منطقه را به هاب لجستیکی تبدیل کرده و رشد روز افزون صادرات، واردات و ترانزیت را فراهم کند.

سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مربوط به لجستیک و حمل و نقل بین المللی در محدوده منطقه آزاد ماکو در دستور کار جدی سازمان منطقه آزاد در این شهرستان است.

استانداردسازی و توسعه راه‌ها و جاده‌های واقع در محدوده منطقه ماکو، از عمده فعالیت‌های منطقه آزاد بوده که در این راستا ۵۰ کیلومتر از مسیر سنتی ترانزیت منطقه در حال تبدیل شدن به بزرگراه است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

ایجاد و احداث تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد کشور و مرز زمینی در دروازه ورودی کشور ترکیه و اروپا، یکی از نیاز‌های اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت‌های مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلر‌ها اجرائی کند.

به گفته صاحب نظران، اگر در منطقه آزاد ماکو به دنبال گسترش صنعت گردشگری، رشد تولید و صادرات صنایع دستی، فرآوری محصولات معدنی و صادرات آن، تولید و صادرات صنایع تبدیلی و درآمد ملی و استانی و اشتغال پایدار هستیم، راه حل اصلی آن در ایجاد بار اندازها، مراکز و هاب‌های لجستیکی، صادراتی و گردشگری است.

در دنیای امروز تجارت از سوی شبکه‌ای از فعالیت لجستیکی هدایت می‌شود که در این میان، بهبود و ارتقاء عملکرد لجستیکی به عنوان اهداف مهم توسعه کشور‌ها مطرح بوده و آثار مطلوبی را بر فعالیت اقتصادی کشور‌ها به جای گذاشته است.

در این راستا، تغییر در زیرساخت‌ها لازمه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی است و باید در این راستا به ساخت و ایجاد شهر‌ها و دهکده‌های لجستیکی و بنادر خشک همتی جدی گمارده شود.

منطقه آزاد ماکو، شاهراه ترانزیتی بین آسیا و اروپا است

معاون لجستیک و حمل نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در این باره با تاکید بر اینکه با برقراری اتصال ریلی تبریز - کارس، مسیر ریلی عبوری از ایران سریع‌ترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود، افزود: زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالا‌های با ارزش افزوده بالا توجیه پذیر و اقتصادی است.

دهکده لجستیک ماکو؛ بارانداز ارتباط آسیای دور با اروپا

مهدی صفری مقدم افزود: علاوه بر مساله زمان حمل، چین برای توسعه مناطق غربی و کمتر توسعه یافته خود که از بنادر شرقی این کشور فاصله زیادی دارند، استراتژی تبادل زمینی مواد اولیه و کالا را در نظر دارد و از این حیث طرح توسعه مجموعه‌ای از کریدور‌های زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال می‌کند و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران، اقتصادی‌ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپا است.

او با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه آهن تبریز - کارس به عنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپا به شمار می‌رود، اضافه کرد: با اتصال ریلی تبریز - کارس که مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری ۲ کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه ترانزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیت‌های لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید، تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا اظهار داشت: با هم‌افزایی مزیت‌های لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیت‌های ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیت‌های قانونی و استعداد‌های ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا کرده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد این منطقه خواهد شد.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه محدوده در نظر گرفته شده برای دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم‌آباد قرار گرفته است، افزود: قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت فرودگاه و شاهراه ترانزیت ریلی چین به اروپا از یک‌سو و نزدیکی به اراضی پایاب سد کرم آباد و دسترسی به آب فراوان و خاک غنی از سوی دیگر، ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه فعالیت­های کشاورزی صنعتی و سرمایه گذاری در زمینه لجستیک کشاورزی اعم از سورتینگ، بسته بندی، سردخانه و صنایع تبدیلی کشاورزی در دهکده لجستیک ایجاد کرده و مزیت‌های صادراتی منطقه آزاد ماکو در زمینه کشاورزی، شیلات و دامپروری را دو چندان خواهد کرد.

صفری مقدم با بیان اینکه موضوع کلیدی در لجستیک کشاورزی به حداقل رسیدن ضایعات محصول در فرآیند حمل است، ادامه داد: با قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم آباد که به منظور توسعه کشاورزی صنعتی در منطقه در نظر گرفته شده و اقدامات زیر ساختی لوله کشی و انتقال آب به این اراضی در دست انجام است، محصولات کشاورزی در کمترین فاصله ممکن و با حداقل هزینه و ضایعات به خدمات مطلوب و استاندارد لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال در دهکده لجستیک دسترسی داشته و بدون نیاز به هرگونه حمل و نقل مازاد و با حداقل هزینه امکان ارسال به بازار‌های داخلی و بین‌المللی را از طریق هوایی، ریلی و جاده‌ای خواهند داشت.

او ادامه داد: دهکده لجستیک به این ترتیب زمینه توسعه و شکوفایی سرمایه ­گذاری در کشاورزی صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی را در شهرستان ماکو فراهم خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در حال رایزنی و دریافت پیشنهاد از مجموعه‌ای از مشاورین داخلی و بین المللی مجرب در زمینه برنامه ­ریزی و توسعه مراکز لجستیک در اروپا و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس هستیم، ابراز امیدواری کرد که به زودی فرآیند انتخاب و عقد قرارداد مشاور به اتمام رسیده و قبل از پایان سال‌جاری مطالعات طرح جامع دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو تهیه و طرح­‌های سرمایه­ گذاری در زیربخش­‌های آن برای جذب سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی ارائه شود.

او به فرصت‌های سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و افزود: این دهکده دارای چندین زون شامل زون خدمات حمل و نقل و لجستیک و ترمینال­های حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی، زون انبار‌ها و محوطه‌های دپوی کانتینری و دپوی فله و مخازن، زون صنایع مونتاژ، بسته­ بندی و خدمات ارزش افزوده لجستیکی، زون لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی است که جزئیات آن پس از تدوین طرح جامع دهکده لجستیک اعلام و جهت سرمایه گذاری علاقمندان به فعالیت در این حوزه فراخوان خواهد شد.

ترانزیت خارجی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلاری از طریق مرز‌ها و زیر ساخت‌های منطقه آزاد ماکو

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو هم با بیان اینکه ارزش صادرات کالا و گاز صادراتی کشورمان از طریق مرز‌ها و زیر ساخت‌های منطقه آزاد این شهرستان سالانه بالغ بر ۶ میلیارد دلار است، گفت: سال گذشته حدود ۲۶ میلیارد دلار تجارت بین المللی سایر کشور‌ها از این منطقه ترانزیت شده است.

دهکده لجستیک ماکو؛ بارانداز ارتباط آسیای دور با اروپا

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: ارزش کالا‌ها و خدمات صادراتی تولیدی خود منطقه به خارج از کشور طی سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز به میزان ۱۳۴ میلیون دلار و ارزش صادرات مجدد از منطقه به خارج طی سال‌های مذکور به میزان ۶۸.۵ میلیون دلار است.

او ادامه داد: این در حالی است که بخش عمده تولیدات منطقه برای تامین نیاز‌های داخلی کشور و جلوگیری از واردات محصولات نهایی از خارج به داخل کشور صادر و ارزش آن‌ها به رقم قابل توجه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود.

او به افزایش سرمایه گذاری‌ها و احداث واحد‌های جدید صنعتی، معدنی و کشاورزی در منطقه از روند رو به افزایش صادرات تولیدات منطقه طی سال‌های گذشته خبر داد و اضافه کرد: برنامه‌های سازمان منطقه آزاد ماکو هر دو رویکرد درون زایی یعنی استفاده موثر از منابع و قابلیت‌های داخل کشور، منطقه و نیز برون گرایی به معنای استفاده بهینه از بازارها، فناوری‌ها و منابع خارجی را مد نظر دارد.

او ادامه داد: در این فرآیند تلاش برای توسعه و گسترش صادرات به خارج کشور با جلب و جذب سرمایه گذاری‌های مشارکتی داخلی، خارجی و صنایع دارای بازار خارجی با قوت ادامه دارد و امید می‌رود با بهبود شرایط ناشی از شیوع کرونا و کم اثر شدن تحریم‌های ناجوانمردانه موجب افزایش صادرات کالاها، خدمات و همچنین صادرات مجدد از منطقه به خارج از کشور را فراهم کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه علیرغم وسعت بسیار منطقه آزاد ماکو کمترین واردات محصولات نهایی و مصرفی طی سال‌های گذشته داشته ایم، اظهار کرد: میزان آن در سال گذشته به کمتر از ۶ میلیون دلار رسید که این امر موجب مثبت شدن تراز تجاری منطقه شد.

او به اقدامات زیر ساختی سازمان منطقه آزاد برای حوزه تجارت خارجی کشور، ترانزیت و لجستیک بین الملل نیز اشاره کرد و گفت: احداث مراکز لجستیک و انبار‌ها در پس کرانه مرز بازرگان طی سال‌های اخیر در حال پیگیری بوده و مجموعه پایانه لجستیکی شماره یک بازرگان در محدوده ۱۲ هکتاری و انبار‌های هوشمند وسیع، مجموعه لجستیک شماره ۲ و تیرپارک مدرن آناوطن و مجموعه لجستیک محور طلایی با مشارکت بخش‌های خصوصی در کنار مجموعه‌های انبار‌های عمومی و آغری بار و سرانجام و تلاش برای مدیریت نرم افزاری و بهبود و تسریع فرآیند‌های واردات و صادرات در آن‌ها از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

او ادامه داد: برنامه ریزی برای احداث دهکده بین المللی لجستیک در محدوده فرودگاه که ایستگاه ریلی در مسیر ترکیه نیز به آن خواهد رسید از جمله برنامه‌های آتی برای تبدیل منطقه به هاب لجستیک بین شرق و غرب به ویژه چین و هند و اتحادیه اروپا است که در صورت حمایت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت و امور خارجه موجبات درآمد و اشتغال فراوانی را برای کشورمان فراهم خواهد کرد.

توسعه زیر ساختی منطقه آزاد ماکو برای استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی منطقه

وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر ماه گذشته خود به منطقه آزاد ماکو به ظرفیت‌های لجستیکی و ترانزیتی قابل توجه این منطقه صحه گذاشت و گفت: منطقه آزاد ماکو یک فرصت بسیار خوب برای شکوفایی شمال آذربایجان غربی است و توسعه زیر ساختی این منطقه، یک ضرورت اساسی در برهه کنونی است.

محمد اسلامی که از بزرگراه گیت ورودی منطقه آزاد ماکو بازدید می‌کرد، اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در منطقه آزاد ماکو در راستای بهبود زیر ساخت‌های ارتباطی صورت گرفته و ما باید برای بقیه این جاده به سمت ایواوغلی تصمیم‌های جدیدی بگیریم.

او اضافه کرد: مسیر بزرگراهی تبریز - بازرگان برای ما بسیار مهم است و باید به صورت بزرگراه احداث شود که متاسفانه تا به امروز با تاخیر انجام شده است.

او بیان کرد: مسیر تبریز - مرند با سرعت بیشتری در حال انجام است و احداث مسیر بزرگراهی مرند تا ایواوغلی و ایواوغلی تا گیت ورودی ماکو جزء برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر قبلی به استان مذاکراتی با استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص انجام شده و امروز هم می‌خواهیم آن را قطعی بکنیم.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان "شانگ‌های ایران" شناخته می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسئولان باشیم.

ماکو یکی از شهر‌های شمالی آذربایجان‌غربی است که در مجاورت کشور‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشورها است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.