تاکنون طی سه مرحله سود سهام عدالت به مشمولان پرداخت شده، ازاین‌رو امسال، نحوه پرداخت سود تغییر کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آغاز توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ شروع و فرآیند ثبت‌نام در آن تا سال ۸۸ به طول انجامید.

از آن زمان تاکنون طی سه مرحله سود سهام عدالت به مشمولان پرداخت شده است.

بر این اساس تاکنون به مشمولان طی سه دوره سود پرداخت شده است و درمجموع سودی که تاکنون برای تمامی صاحبان سهام عدالت پرداخت شده مبلغی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

طبق قانون، سود سال ۱۳۹۸ هم باید در سال جاری پرداخت شود و شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجامع فرصت دارند سود را پرداخت کنند.

این موضوع مباحث درحالی مطرح می‌شود که امسال به دلیل اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، نحوه پرداخت سود تغییر کرده است.

سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟

در واقع سود سهام عدالت به حساب شخصی مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، واریز خواهد شد و سود افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز می‌شود.

با این حال هنوز مبلغ سود مشخص نیست، اما افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان سود دریافتی آن‌ها یکسان نخواهد بود، زیرا ممکن از برخی مشمولان تا ٣٠ درصد سهام خود را فروخته باشند و بنابراین هر فرد بر اساس پرتفویی که دارد، سود دریافت می‌کند.

نصرالله کرمی، رئیس کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در رابطه با برگزاری مجمع آنلاین می‌گوید سازمان بورس تاکنون مجوز برگزاری آنلاین مجامع را نداده است و بر اساس مکاتبات ما با سازمان بورس، اعلام شد که بستر برای برگزاری آنلاین مجامع در حال حاضر فراهم نیست و به محض بستر‌سازی می‌توان مجامع را به صورت آنلاین برگزار کرد.

وی می‌افزاید ضمناً پاسخ سازمان بورس به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز این گونه بوده است که خود سازمان بورس باید مجوز را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد، برخی از شرکت‌ها نیز مکاتباتی انجام داده‌اند، اما پاسخ مناسب و درستی در این باره دریافت نکرده‌اند.

به گفته رئیس کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سازمان خصوصی‌سازی و سپرده‌گذاری اقدام خوبی انجام دادند و شماره حساب و شبای سهامداران عدالت را ثبت کردند. همچنین افراد مکلف شدند شماره شبا و شماره حسابشان را داخل سامانه سجام ثبت کنند و به محض واریز سود شرکت‌ها، به شماره‌ای که افراد اعلام کرده‌اند، سود واریز خواهد شد.


بیشتر بخوانید

میزان سود افرادی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند بیشتر است؟

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت درباره سرمایه‌گذارانی که سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌گوید این دسته از سرمایه‌گذاران از مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خارج شده و در حیطه مسئولیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیستند. فردی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب می‌کند، باید برای دریافت سود، سهام جایزه و حق تقدم نیز خودش اقدام کند. با توجه به همین موضوع در زمان فرآیند انتخاب روش نیز تاکید کردیم که ماندن در روش غیرمستقیم برای مردم به‌صرفه‌تر خواهد بود.

به گفته وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مسئول دریافت، تجمیع و واریز سود و مابقی خدمات همانند شرکت در حق تقدم‌ها و امثال این موارد هستند که در خصوص افرادی که (تقریباً ۳۰ میلیون نفر) روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، هست و این مجموعه سود را از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول کرده و تجمیع می‌کند تا پس از آن به حساب افرادی که در روش غیرمستقیم سهامدار این شرکت‌ها هستند واریز کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌افزاید در افزایش سرمایه‌ها و حق تقدم‌ها نیز شرکت‌ها باید خودشان اقدام کنند چراکه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اختیار شرکت‌های استانی بوده و مردم سهامدار سرمایه‌گذاری استانی هستند، اما در روش مستقیم به دلیل اینکه مردم مستقیماً سهامدار شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند، برای وصول سودشان باید خودشان شخصاً اقدام کنند و در موارد افزایش سرمایه نیز برای آنکه از حق تقدم جا نمانند مدام باید اخبار مجامع و اطلاعیه‌ها را رصد کنند.

حیدری نحوه پرداخت سود روش مستقیمی‌ها را چالش بزرگی دانست و می‌گوید شنیده شده که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیگیر بوده تا بتواند از سوی الزام شرکت‌های بورسی به واریز مبالغ سود به صورت یکپارچه از درگاه مشخص شده در سامانه سجام اقدام کند، هر چند این موضوع نیاز به تصویب شرکت‌های سرمایه پذیر در مجامع دارد که تعداد معدودی از شرکت‌ها این اقدام را انجام داده‌اند.

وی درخصوص برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز معتقد است در حال حاضر تنها راه‌حلی که می‌تواند مشکل نحوه مشارکت مردم در مجامع را حل کند، تمکین به ساختار مورد تأیید و تأکید در فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری و دارای مبنای قانونی موجود، مردم به واسطه عضویت در شرکت‌های تعاونی سهام عدالتی که در شهرستان‌ها وجود دارد و با وکالتی که به حکم مواد قانونی و اساسنامه مورد عمل به این تعاونی‌ها داده‌اند امکان اعمال رأی و اعمال حقوق مالکانه خود را در مجامع سرمایه‌گذاری استانی داشته باشند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌افزاید اگر قرار باشد مجامع شرکت‌های بورسی عمده‌ای همانند سرمایه‌گذاری‌های استانی با یک یا نیم درصد سهامداران به ثبت بروند دچار بحران مشروعیت خواهند شد و تصمیماتی که در مجامع اخذ می‌شود مفهوم حقوقی خود را از دست خواهد داد یا با تسلط افراد خاص و سرمایه داران بزرگ، اموال و دارایی مردم به مخاطره می‌افتد، به همین دلیل بار‌ها تاکید کرده‌ایم باید در مجامع سرمایه‌گذاری استانی مردم به واسطه تعاونی سهام عدالت شهرستانی حق حضور و اعمال رأی داشته باشند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیراجلی باقو دله زی
۱۲:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
سهم عدالت واریزشده یانه چقدرواریزشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
لعنت برفقروبدبختی،یادگاردکتراحمدی به فنادادیم
Iran (Islamic Republic of)
احمدعبادی
۰۳:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
باعرض سلام سودسهام عدالتی هاجدیددرچه تاریخ ازساله/1400که روش غیرمستقیم راانتخاب کردن ایااخرای برج 1400/9به بعدواریزخواهدشد؟.؟ باتشکرفراوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام به این گرونی هارسیدگی کنید ولا دیگه این گرونیها کمرشکن شدن بخصوص برای کارگرهای فصلی وساختمان که هیچی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
چرا ما که روش مستقیم انتخاب کردیم باید حتما تو سجام ثبت نام کنیم برای چی مردم رو اذیت میکنید از خدا وروز قیامت نمی ترسید یه کم وجدان داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
خیر خواه
۲۰:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
زحمت کشیدید،،،،!!!حالا که خیلی هابه زحمت افتادن اطلاع رسانی میکنید،ثابت کردین بعضی از شما با آنها همکارید
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۱:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
چقدر نقشه کشیدید که سهام عدالت مردم را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم بالا بکشید وچقدر خرج روی دست مردم به ستوه آمده گذاشتید بابا به خدا مردم پشیمان از کردار چهار دهه گذشته هستند وجز توبه راهی دیگر برایشان نیست
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
با سلام و احترام
امیدوارم صدای ما رو به گوش مسئولین برسانید
نزدیک به ۶ ماه است که از فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت میگذره ولی متاسفانه در این مدت مقدار پول خیلی کمی از طرف کارگزاری ها واریز شده وبقیه آن فروش نرفته در اینجا نه میشه لغو فروش بزنی نه برات میفروشن به هر جا که فکرشو بکنید زنگ زدیم شکایت کردیم . سازمان بورس هم هیچ مسئولیتی رو گردن نمیگیگیره
پیگیری کنید
گر چه میدونم فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
تکلیف ما که کارگر ساختمانی فصلی هستیم و سهام عدالت به ما ندادن چی میشه، و چرا باید کارمند دولت و ... سهام داشته باشن اما من کار گر سهام نداشته باشم !!! این کجاش عدالته ؟؟؟؟ اصلا معنی عدالتو برای من شرح دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
برای کسانی که غیرمستقیم را انتخاب کرده اند آیا باید حتماً ثبت نام کد بورسی انجام شود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سهام عدالت را ازاد کردند و به این بهانه ما را به بورس کشاندن و چندین برابر پولی که اگر روزی از سهام عدالتمان بگیریم در بورس از ما نوسان گرفتند.
میگویند حق تقدم ها را مثلا خودمان ازاد کنیم چطور ازاد کنیم ما که در پروتفوی سهام عداالت خود نمی توانیم دستکاری کنیم.
در ضمن در رابطه آزاد سازی مستقیم‌ خوب اطلاع رسانی شد گفتند مسئولیتش با خودتان هست. ما فکر کردیم هر سهمی را بخواهیم نگه میداریم و هر سهمی گه خواستیم میفروشیم.مگر معنی ازاد سازی مستقیم غیر از این هست
ما فکر کر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
دقیق و شفاف اعلام کنید چقدر سود به سهام داران عدالت بر مبنای سهامشان به افراد تعلق می گیرد ؟ کی واریز می شود ؟ و در چه حسابی قرار داده می شود ؟ سود سهام قائدتا نباید بین افرادی که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند فرقی داشته باشد چرا که سود به میزان سهام بستگی دارد نه به روش سهامداری لطفا با توجه به اینکه مردم در فشار اقتصادی قرار دارند لذا اصلح است در سریع ترین زمان تعیین تکلیف و واریز انجام پذیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
باسلام ماکه سهام نداریم چی میشه وضیعتمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
گرفتاریتون کناره!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
این دیگه چه طریقه مملکت داریه ملت مگه علم غیب میدونن که شماها میخواین چه بلایی سرشون بیارین اولا که سهام یک ملیونی رو کردین 400 و500 تومنی بعدشم اومدین سالی چندرغاز سود در نظر گرفتین که به هیچ دردی نمی‌خورد به ملت دادین ثانیا ملت روش مستقیم رو انتخاب کردن چون به دولت دیگه اعتماد نداشتن به هزار امید رفتن سهام خودشون رو فروختن سودشم که یکجا به ملت ندادین که به دردشون بخوره ثالثا الان دارین میگین اونایی که روش غیر مستقیم رو انتخاب کردن سود بیشتری می‌گیرند شما فقط دارین ملت رو عذاب میدین انشاالله مکافات بشین
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۰۱:۳۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خب اونایی که مستقیم انتخاب کردن میخواستن بفروشن که شما راهش بستید. نه میشه فروخت نه باهاش کار کرد نه برگشت به غیرمستقیم.
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
این چه حرفی است این سود مال سال 98هست به سال 99هیچکاری ندارد لطفاً به شعور مردم توهین نکنید امسال یعنی سال 9930درصدرا فروخته کاری به سال 98ندارد مراقب باشید کلاه سر مردم نرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
قرار بود مستقیم کنیم تا زودتر بتونیم سهام ها رو مدیریت کنیم خودمون
ولی برعکس شد
اونایی که غیر مستقیم انتخاب کردن هم راحت میفروشن و هم سود بیشتر
واقعا موندم تو این عدالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سلام لطفاً پیگیری کنید خیلی‌ها ندانسته روش مستقیم رو انتخاب کردند میشه دوباره ویرایش کرد به غیر مستقیم خواهشن مطلبی در این باره توسایت بزارید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سلام لطفاً پیگیری کنید خیلی‌ها ندانسته روش مستقیم رو انتخاب کردند میشه دوباره ویرایش کرد به غیر مستقیم خواهشن مطلبی در این باره توسایت بزارید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کاش از اول شفاف سازی میکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام من نه مستقیم و نه غیر مستقیم ثبت نام کردم همینجور گذاشتم میتونید راهنمایی کنید سود تعلق میگیره یانه؟؟باتشکر از باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کارگزاری بانک ملی ماههاست سهام را نمی فروشه
ازش به کجا شکایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام ، سلام حتما باید ثبت نام باید بکنیم ،لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سود سهام این چندین سال رو که خوردن وبردن تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ به مردم دادن ومال بعضیها مثل بچه های من رو ۱ میلیونی بود رو کفتن بهکارن کمه بدون اجازه بچه هام ۵۰۰ زدن دخترم که اصلا سود همون ۱۰۰ یا دویست چندین ساله رو نگرفت
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۳۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چهار قرون می خوان بریزن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سهامتان را تا نخوردن // از دستشان در بیارید ولی نفروشید
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۲۰:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چه قمر در عقربی شده هااا. حالا استانها سود رو با کمال و تمام پرداخت میکنند؟ و اینکه چرا مثل قبل توی سامانه سهام عدالت واریز نمیکنند و حتما باید سجام و .. داشته باشیم.
France
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اگر سهام متعلق به سهامدار است پس مالک میتواند پول خود را دریافت کند و یا به سرمایه گذاری ادامه دهد. اما گویا مردم از اختیارات لازم در مورد سرمایه خود برخوردار نیستند