رونمایی از سه محصول فناورانه سلامت در اصفهان

سه محصول فناورانه سلامت روز سه‌شنبه به دستور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همزمان با روز ملی پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محصولات فناورانه شامل دستگاه سانتریفیوژ یخچال دار با سرعت بالا، لوله‌های خونگیری وکیوم و الکتروکاردیوگرافی ۱۲ کاناله است که باتلاش شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی، تولید و تجاری سازی و امروز در دوازدهمین آیین " پویش ره سلامت " بصورت ویدئو کنفرانس با دستور وزیر بهداشت رونمایی شد.

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچال دار توسط شرکت دانش بنیان فرزانه آرمان با ظرفیت تولید ۵۰۰ دستگاه در سال طراحی و تولید شده است که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای جداسازی اجزای نمونه‌ها با سرعت ۱۸ هزار و ۵۰۰ دور بر دقیقه و تا دمای ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر کاربرد دارد.

لوله‌های خونگیری وکیوم نیز توسط شرکت دانش بنیان فرزانه آرمان تولید شده و دارای ظرفیت تولید ۷۰ میلیون عدد در سال است که در انواع آزمایش‌های بیوشیمی و ایمونولوژی نمونه خون بیمار کاربرد دارد.

دستگاه الکتروکاردیوگرافی ۱۲ کاناله (ECG) مدل A ۲۱۰ یکی دیگر از محصولات فناورانه بخش سلامت است که امروز در اصفهان رونمایی شد و توسط شرکت دانش بنیان امواج نگار سپاهان با قابلیت سیستم عامل هوشمند و اتصال به سیستم بیمارستانی جهت کاربرد برای نوار قلب طراحی و تولید شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین رونمایی از این محصولات گفت: جهت حمایت از محصولات و تجهیزات فناورانه تولید داخل کشور دستور داده شد که قیمت ریالی محصولات داخلی معادل ارز نیمایی محاسبه شود تا شرکت‌های دانش بنیان تقویت شوند.

سعید نمکی افزود: همچنین لازم است که محصولات مشابه تولیدات فناورانه داخل کشور حتی اگر قیمت پایین‌تر هم دارند به کشور وارد نشوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این آیین گفت: محصولات و تجهیزاتی که امروز رونمایی شد می‌تواند بخش زیادی از سهم بازار کشور را به خود اختصاص دهد، اما این امر نیازمند حمایت بویژه در زمینه کنترل واردات است.

طاهره چنگیز با تاکید بر اینکه این محصولات ارزش علمی و تجاری دارند و به استقلال کشور کمک می‌کند، افزود: در صورت حمایت دولت و تحقق وعده‌های وزارت بهداشت، تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصولات در تحقق جهش تولید نقش بسزایی دارد و آن‌ها را می‌توانیم بطور کامل از منابع داخلی تامین کنیم.

او با بیان اینکه باید به شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور اعتماد کرد و به آن‌ها اعتبار داد، افزود: در این صورت است که آموزش عالی به ثروت تبدیل می‌شود و لازم است که رویکرد کشورمان در این زمینه امیدبخش باشد، زیرا اگر این سرمایه‌های بزرگ در کشور بمانند، برخی افراد که سودای رفتن به خارج را دارند نیز در کشور خواهند ماند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: قدیمی‌ترین مرکز رشد تجهیزات پزشکی و دارویی کشور از سال ۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت دارد و در سال‌های اخیر توجه ویژه به رشد فناوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم کرده است.

چنگیز با اشاره به ایجاد دفتر ثبت مالکیت معنوی در سال ۹۴، استقرار ۴۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در پارک فناوری سلامت و ایجاد نخستین مرکز نوآوری سلامت در سال ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: سال گذشته نیز مرکز نوآوری سلامت دیجیتال در این دانشگاه ایجاد شد و با وجود محدودیت مالی موفق به تخصیص اعتبار فناوری رویش به اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان برای اعضای هیات علمی دانشگاه شدیم.

او اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای فناوران مرکز رشد و استفاده از ظرفیت‌های صندوق پژوهش و فناوری را از دیگر اقدام‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای حمایت از واحد‌های فناور خواند و اظهار داشت: این دانشگاه ارتباط خوبی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشته و امید است هرچه زودتر عملیات احداث پارک فناوری سلامت تکمیل و نهایی شود.

چنگیز از جمله تولیدات واحد‌های فناور مستقر در پارک فناوری سلامت اصفهان را تولید ماده اولیه مِلت بلون با محصولات پتروشیمی برای تولید ماسک و انواع دستگاه‌های کمک تنفسی اعلام کرد.

امروز سه‌شنبه همزمان با روز ملی پژوهش و در آیین پویش ره سلامت، ۹ محصول و طرح پژوهشی و فناورانه سلامت از هفت دانشگاه با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

بیست و پنجم آذر به روز ملی پژوهش نامگذاری شده است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.