حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه خواستار فعال کردن سامانه موشکی اس -۴۰۰ در واکنش به تحریم‌های آمریکا در اسرع وقت شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اونال جِویکوز، مشاور رئیس حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه، امروز سه شنبه اعلام کرد سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ که ترکیه از روسیه خریداری کرده است، باید در اسرع وقت به منظور واکنش به تحریم‌های جدید واشنگتن علیه آنکارا، فعال و در حالت آماده باش قرار گیرد.

او گفت: انتظار می‌رود اقداماتی برای تقویت دفاعی کشور به عنوان یکی از مهمترین اعضای ناتو انجام شود. ترکیه مجبور به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ شد. اکنون چه کاری باید انجام شود؟ استفاده از این سامانه‌ها در اسرع وقت که ۲.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

اواخر روز دوشنبه، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن، اسماعیل دمیر و همچنین سه شخص دیگر مرتبط با این نهاد اعمال کرد. آمریکا ادعا کرد که تصمیم آنکارا برای خرید اس -۴۰۰ از روسیه ضمن تأمین بودجه قابل توجهی برای روسیه، فن آوری و پرسنل نظامی ناتو را به خطر می‌اندازد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز دوشنبه گفت تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه بر سر خرید سامانه‌های موشکی از روسیه نامشروع و نشانگر تکبر آمریکا در برابر قانون بین الملل است.

ترکیه نخستین کشور عضو ناتوست که چنین سامانه پدافند هوایی را از روسیه خریداری کرده است. روسیه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه برای فروش سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، علاوه بر تحویل این سامانه به آنکارا اجازه تولید بخشی از فن‌آوری آن نیز داده می‌شود.

این قرارداد تسلیحاتی، مخالفت شدید کشور‌های عضو ناتو از جمله آمریکا را در پی داشت. به اعتقاد واشنگتن این سامانه امنیت تجهیزات نظامی ناتو را به خطر می‌اندازد. با این حال، ترکیه با تمامی فشار‌هایی که از سوی واشنگتن بر آن وارد شده اعلام کرده حاضر نیست از این قرارداد صرف نظر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار