ضایعات فضایی، نگرانی آژانس فضایی اروپا

وجود ضایعات در فضا به نگرانی بسیار جدی در مراکز متمرکز روی پروژه‌های فضایی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام ارشد ایمنی آژانس فضایی اروپا در اظهار نظری تازه، وضعیت زباله‌های موجود در فضا را بسیار خطرناک دانست. بر اساس اطلاعاتی که این مقام ارشد فضایی منتشر کرده، ظاهرا در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار شیء ساخته شده توسط انسان‌ها در مدار زمین وجود دارد که همگی مربوط به ماهواره‌های قدیمی یا پروژه‌های فضایی شکست خورده هستند و متاسفانه هیچ مقررات بین المللی وضع نشده است تا اپراتور‌ها را مجبور به بازیافت وسایل رها شده خود در فضا کند.  طبق گفته این مدیر از بین بردن اجسام در فضا نیز راه حل این مشکل نیست چرا که باعث به وجود آمدن اجسام بسیار ریزتری در فضا می‌شود.

به گفته این مقام ارشد، ظاهرا تنها راه جلوگیری از افزایش میزان زباله‌های به وجود آمده توسط انسان‌ها وضع قوانین خاصی از سوی سازمان ناساست. علاوه بر این ظاهرا هیچیک از کشور‌ها نسبت به کاری که در فضا انجام می‌دهند تعهد ندارند و پس از اتمام پروژه، سازه‌ها را رها می‌کنند.

ضایعات فضایی

حضور دو هزار ماهواره غیر فعال در فضا

وی مثالی را درباره وجود زباله‌های بسیار زیاد در فضا زد و گفت: تصور کنید تمامی کشتی‌های قدیمی و غرق شده در دریا روی سطح آب قرار گیرند، به این ترتیب جایی برای ورود کشتی‌های جدید باقی نخواهد ماند. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود دو هزار ماهواره غیر فعال و سه هزار ماهواره فعال در فضا وجود داشته باشد که اگر این آمار را به همراه موشک‌ها و سایر قطعات معلق در فضا در نظر بگیریم، میزان زباله‌های موجود در فضا به ۳۴ هزار خواهد رسید؛ رقمی بسیار خطرناک برای محیط زیست فضا!

با این حال باید منتظر بود و دید شرکت‌های فعال در زمینه ساخت ماهواره چه تصمیمی برای ضایعات فضایی خود خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار