یکی از خلبانان ایرانی توانسته بیشترین ساعت پرواز جنگی در جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان در آن دوران باعث شد تا همواره از این دوره و مقطع به عنوان مقطعی درخشان در تاریخ کشورمان و انقلاب اسلامی یاد شود. این دوره و شهدایی که در آن برای دفاع از وطن به جنگ دشمنان رفتند همانند ستارگان درخشانی هستند که نور آن‌ها هیچ گاه خاموش نخواهد شد و یادشان تا ابد در دل‌ها باقی خواهد ماند. البته برخی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس بودند که در طول جنگ تحمیلی به فیض شهادت نائل شدند و در سال های پس از جنگ تحمیلی بر اثر جراحات وارده دعوت حق را لبیک گفتند.

علی اشرف بهرامی پناه

این دلاورمردان در همه نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه حضور داشتند، اما در این میان برخی نیروها مانند نیروی هوایی ارتش در بیشتر عملیات ها نقش تعیین کننده و مهم تری نسبت به سایر نیروهای حاضر در دفاع مقدس داشتند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آمادگی بالا و نیروهای جوان و نخبه خود از نخستین ساعات‌ آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورمان تا روز‌های پایانی آن همواره در عملیات‌های مهمی حضور داشت. این نیرو دلاوران و قهرمانان بسیاری را به خود دیده است که نام بسیاری از آن‌ها برای ما آشناست و برخی دیگر از آن‌ها نیز گمنام و یا کم‌تر شناخته شده هستند.

یکی از این قهرمانان که برای مردم کم‌ تر شناخته شده هستند، امیر سرتیپ علی اشرف بهرامی پناه است که رشادت های بسیاری را در جنگ تحمیلی انجام داد.

علی اشرف بهرامی پناه

کدام خلبان ایرانی رکورددار بیشترین ساعت پرواز جنگی در جهان است؟

امیر سرتیپ خلبان شهید علی اشرف بهرامی پناه یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۳۳ در شهرستان کرمانشاه و در یک خانواده نظامی چشم به جهان گشود. پدر علی اشرف یک نظامی بود و به گفته او پدرش با نظامی گری او مخالف بود. اما او که از کودکی با شرایط نظامی گری و زندگی به این روش آشنا شده بود توانست با اصرار بسیار موافقت پدرش را جلب کند  و حتی به پدرش گفته بود که دوست دارد تا خلبان شود و در آسمان کشورش پرواز کند.

علی اشرف دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و توانست تا به صورت همزمان با طی دوران دبیرستان زبان انگلیسی را هم در سطح پیشرفته بیاموزد. پس از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش در تهران شد. شاید علت اصلی که او به سوی فراگیری زبان انگلیسی در دوران دبیرستان رفت اصرار‌های پدرش مبنی بر این بود که به علی اشرف گفته بود که اگر می‌خواهی با سواد باشی، باید انگلیسی بدانی.

علی اشرف بهرامی پناه

خلبانی که از توپخانه ارتش به کابین جنگنده های ارتش رفت

علی اشرف پس از ورود به دانشکده افسری ارتش سه سال را در آن جا گذراند و توانست پس از سه سال با درجه ستوان دومی از این دانشکده فارغ التحصیل شود. نیروی هوایی ارتش در آن سال ها از دانشکده افسری خواسته بود تا تعدادی از افراد را برای گذراندن دوره خلبانی به این نیرو معرفی کنند. به همین دلیل هم او به دلیل علاقه خود برای خلبانی داوطلب می شود و به نیروی هوایی ارتش می رود. 

علی اشرف بهرامی پناه

علی اشرف درباره نحوه ورود خود به خلبانی می‌گوید: «در آن زمان دانشکده خلبانی دانشجویانش را یک سال در ایران آموزش می‌داد و سپس دو سال نیز به آمریکا اعزام می‌کرد تا دوره پرواز را طی کنند. من به همراه حدود ۸۰ نفر دیگر از دانشجویان رسته توپخانه به دانشکده خلبانی رفتم که پس از معاینات بدنی اولیه، پنج نفرمان برای خلبانی پذیرفته شدیم و بقیه به رسته‌های دیگر اختصاص یافتند. هر کس برای پرواز می‌رفت، باید آشنایی کامل به زبان انگلیسی داشته باشد و دوره مقدماتی پرواز را با موفقیت طی کند. من پس از گذراندن دوره مقدماتی، آن هم با نمرده عالی، امتحان نهایی را که به نام «ECL» تست یا «Btest» معروف بود و فرد در صورت قبول نشدن در آن، به آمریکا اعزام نمی‌شد، با موفقیت طی کردم.»

او در سال ۱۳۵۵ برای گذراندن دوره‌های تکمیلی پرواز به آمریکا رفت و پس از گذراندن دوره‌های مختلف در آن کشور توانست در آزمون زبان نیز نمره ۹۳  را بدست بیاورد. پس از این بود که دوره‌های آموزشی پرواز با هواپیمای ملخ‌دار  تی-۴۱ را گذراند و به خاطر هوش بالای خود توانست تا این دوره را در ۱۷ سورتی پرواز تکمیل کند. گفتنی است که تعداد سورتی ضروری برای پرواز با این هواپیما در آن زمان ۲۶ سورتی بود.

علی اشرف بهرامی پناه

اعضای اولین گروه ایرانی که برای خلبانی تی ۳۷ به آمریکا اعزام شدند چه افرادی بودند؟

بهرامی پناه در این باره نیز خاطره‌ای را نقل می‌کند و می‌گوید: «معلم آموزش گفت بیشتر از این نیاز نیست، پرواز شما مورد تأیید است؛ بنابراین منتظر شدم که پنج نفر دیگر از هم‌دوره‌ای‌های ایرانیم (آزاده خلبان خسرو ادیبی که در دوران دفاع مقدس خلبان اف-۴ بود و در عملیات برون‌مرزی هواپیمایش مورد هدف قرار گرفت و اسیر شد و پس از پنج سال به وطن بازگشت، خلبان خرم‌دل که یکی از خلبان‌های باسواد بود و اکنون به عنوان خلبان آموزشی پرواز می‌کند، شهید وثوق محمدی، شهید ابراهیم شریفی و احمد میقانی) پرواز‌های خود را انجام دادند و سپس با همدیگر به یک پایگاه هوایی در ایالت می‌سی‌سی‌پی رفتیم. ما اولین گروه از خلبانان ایرانی بودیم که برای آموزش آیفا می‌رفتیم و با خلبانان کشور‌های دیگر در یک کلاس بودیم. در آنجا بعد از آنکه کلاس‌های زمینی تمام شد، برای پرواز با هواپیمای تی-۳۷ که یک هواپیمای جت دو موتوره مادون صوت بود، شروع به پرواز کردیم. ۹۵ ساعت باید پرواز می‌کردیم که آنجا هم پس از ۸۳ ساعت پرواز، مربی آموزش به من گفت شما دیگر نیازی به پرواز با این هواپیما را ندارید و باید بروید برای پرواز با هواپیمای جت مافوق صوت تی-۳۸ آماده شوید. من دو هفته زودتر از بقیه آن دوره را تمام کردم و منتظر ماندم تا اینکه پرواز ما با هواپیمای تی-۳۸ شروع شد.»

علی اشرف بهرامی پناه

خاطره ای از یک پرواز با سخت‌گیرترین استاد خلبانی آمریکا

بهرامی پناه در آخرین پرواز خود که به Final Check معروف است با James Silicon که  سخت‌گیرترین استاد  در آنجا بود، می‌گذراند. در این مرحله مرسوم بود که دانشجوی خلبانی در ابتدا باید دوره پرواز را طی می‌کرد و پس از آن باید سوالاتی را از کتاب Dash-۱ پاسخ می‌داد. اما بهرامی پناه این روند را به صورت بالعکس طی کرد و ابتدا سوالات کتاب را با موفقیت و به درستی پاسخ داد. پس از این بود که وارد دوره پروازی شد و حتی در حین پرواز آموزشی یک حرکت نمایشی هم انجام داد و پس از آن به گردان پرواز برگشت. پس از بازگشت به گردان پروازی، استادِ آمریکاییِ بهرامی پناه نمرات او را بررسی کرد و هنگامی که این نمرات را در سطح عالی ارزیابی کرده بود بسیار خوشحال شده بود و او را در آغوش گرفت.

پس از این بود که نیروی هوایی آمریکا طی نامه ای به نیروی هوایی ایران درخواست می کند تا بهرامی پناه را در آنجا نگه دارد. او می‌گوید:« با پایان دوره پرواز در آمریکا یک هفته بعد قصد برگشت به ایران را داشتم که متوجه شدم از آمریکا به نیروی هوایی ایران نامه زده‌اند تا مرا در آنجا نگهدارند. اما وقتی این موضوع را به خود من اعلام کردند، من قبول نکردم و بعد از ۱۷ ماه نشان خلبانی خود را گرفته و به عشق وطن و خدمت برای آبادانی آن به ایران برگشتم.»

علی اشرف بهرامی پناه

بهرامی‌پناه در فروردین‌ماه سال ۱۳۵۷ به ایران برگشت و توسط ستاد نیروی هوایی برای پرواز با هواپیمای اف-۴ فانتوم انتخاب شد. او سپس به پایگاه بوشهر اعزام شد و ۶ ماه در آنجا بود.

علی اشرف بهرامی پناه

خاطره تلخ خلبان ایرانی از یک سانحه هوایی در اصفهان

بهرامی پناه در کنار تمام خاطرات خوب و خوش خود یک خاطره تلخ هم از دوران پرواز خود دارد و آن هم وقوع یک سانحه برای فرماندهش بود. او در این باره می‌گوید:« فرماندهی به نام «شهید فاتح» داشتیم که یک پرواز آزمایشی به همراه معاون گردان، صبح زود انجام داد و به دلایل نامعلومی دچار سانحه شد. من به همراه دوستان به محل سانحه رفتیم و بدن‌های تکه‌تکه آنان را جمع کردیم که این واقعه من را واقعا منقلب کرد و من اعلام کردم که دیگر با هواپیمای اف-۴ پرواز نمی‌کنم و می‌خواهم با اف-۵ که تک کابین است پرواز کنم؛ من نمی‌خواهم اگر دچار سانحه شدم، جان یک نفر دیگر را هم به خطر بیندازم. اما آن‌ها قبول نکردند و گفتند که درجه شما را می‌گیریم و من هم دوباره گفتم فقط در صورتی می‌مانم که با اف-۵ پرواز کنم. بعد از ۶ ماه سرانجام آن‌ها قبول کردند و من را به صورت تنبیهی به دزفول منتقل کردند و گفتند، چون پرواز نمی‌کنی، در محل افسر پست فرماندهی خدمت کن.

علی اشرف بهرامی پناه

خلبانی که فرمانده نیروی هوایی ارتش بعثی به او لقب «گرگ آسمان» داد

امیر سرتیپ مرحوم علی اشرف بهرامی پناه یکی از خلبانانی بود که توانست به همراه سایر خلبانان ایرانی در مقابل رژیم بعث ایستادگی کرده و حماسه های بسیاری را هم خلق کند. او تنها خلبان ایرانی است که فرمانده نیروی هوایی ارتش بعثی به او لقب «گرگ آسمان» داده بود.

علی اشرف بهرامی پناه

کدام خلبان ایرانی برای نخستین بار کتاب‌های چینی آموزش جنگنده اف ۷ را ترجمه کرد؟

نیروی هوایی ارتش پس از پایان جنگ تحمیلی تصمیم گرفت تا برای آموزش خلبانان ایرانی هواپیماهای آموزشی خریداری کند و به همین دلیل هم به سراغ خرید جنگنده اف ۷  از چین رفت. سرتیپ بهرامی پناه به همراه سرتیپ حسینی دو نفر از خلبانانی بودند که در سال ۱۳۶۹ برای طی دوره های آموزشی این جنگنده هابه چین اعزام شدند. بهرامی پناه که پیش از این به رتبه استاد خلبانی ارتقا پیداکرده بود؛ پس از بازگشت به ایران به پایگاه امیدیه اعزام شد و طی چهار سالی که در آنجا بود توانست تا کتاب‌های آموزشی هواپیمای اف-۷ را که به زبان چینی بود، معادل‌سازی کند. سپس با کمک سایر خلبانان، مرکز آموزش هواپیمای اف-۷ را در اصفهان راه‌اندازی کرد و در آنجا در یکی از پرواز‌های آزمایشی، بعد از ۲۵ دقیقه، به دلیل فنی، تلق روی کابین هواپیمای او باز شد و با توجه به اختلاف فشار هوا، پرده گوش بهرامی پناه پاره شد. او توانست به رغم سانحه دیدن هواپیمای خود آن را به سختی کنترل کند.

علی اشرف بهرامی پناه

افتخارات امیر سرتیپ بهرامی پناه در یک نگاه

او توانست در آزمون زبان، نمره ۹۳ از ۱۰۰ را کسب و دریافت کند. استاندارد پرواز با هواپیمای آموزشی سسنا تی-۴۱ مسکالرو ۲۶ سورتی تعیین شده بود که به علت مهارت بالا او تنها در ۱۷ سورتی پرواز این دوره را تمام کرد. همچنین استاندارد ساعت پروازی برای سسنا تی-۳۷ تویت ۹۵ ساعت تعیین شده بود که بهرامی پناه توانست تا دوره آموزشی این هواپیما را تنها در ۸۳ ساعت انجام دهد.

علی اشرف بهرامی پناه

بهرامی پناه همچنین توانست تا لوح تقدیر خود را از آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری ایشان دریافت کند. او دارنده رکورد بیشترین ساعات انجام عملیات جنگی در دوران جنگ تحمیلی بدون کوچک‌ترین صدمه است. همچنین یکی از دارندگان با ارزش‌ترین عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی “TOP GUN" تاریخ نیروی هوایی ایران است.

این خلبان دلیر و پرافتخار کشورمان پس از عمری مجاهدت و تلاش‌های فراوان در سال ۱۳۹۵ دعوت حق را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت رسید.

گزارش از: مهدی طلوع وند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
بدترین سال یک اردیبهشت نود و پنج بود روحت شاد
United States of America
عباس
۲۲:۲۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
درود بر تمام کرمانشاهی های عزیز بنده خودم کرمانشاهیم جانباز مدافع حرمم کرمانشاه پر از قهرمانان گمنامه روح این خلبان عزیز شاد انشالله اون دنیا شفاعتمان کنه
United States of America
عباس
۲۲:۲۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
درود بر تمام کرمانشاهی های عزیز بنده خودم کرمانشاهیم جانباز مدافع حرمم کرمانشاه پر از قهرمانان گمنامه روح این خلبان عزیز شاد انشالله اون دنیا شفاعتمان کنه
Iran (Islamic Republic of)
Mohmoh jom
۱۵:۳۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
درود به شرفت . تو یه ایرانی واقعی هستی . یادت گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۷ دی ۱۳۹۹
روحش شادوقرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
سعید بهمن زاده
۲۳:۲۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام درود بر شرف تیز پروازان وخلبانان ایران زمین بخصوص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اینان راه ارتباط با معبود حق را از زمان ورود به نیروی هوایی وسوار بر جنگنده پیدا کردن و آخر به آرزوی شهادت و وصل به یار و آسمانی شدن را انتخاب وبا خونشان مهر تایید بر انتخابشان زدند تمام آسمانی شدگان بخصوص شهدای نیروی هوایی ارتش وشهید بهرام پناه روحشان شاد ویادشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۲:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
درود ب شرافت خلبانان و پرسنل نهاجا و ژاندارمری ک کمتر از آنها یاد میشود
و درود ویژه ب معلم اخلاق خلبان شهید مصطفی اردستانی
یادتان همیشه در قلوب مردمان ایران زمین زنده است..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
روحش قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مطلب عالی بود به خصوص فراموش شدگان ارتش
همه جا اسم سپاه میبرن حتی اگه از کنار منطقه جنگی رد شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
روحشان شاد یادشان گرامی راهشان پر رهرو
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۰۰:۰۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
روح همه شهدای جنگ تحمیلی شاد..واقعاً که زحمات خیلی زیادی کشیدن و خسارت های زیادی به دشمن بعثی وارد کردن.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا بیرقدا ی
۲۳:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خدا رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
پازنشسته نیروی هوایی
۲۳:۴۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام
بنده موقع فیلم برداری فیلم حمله به اچ ۳ از نزدیک شاهد حرکات نمایشی و فوق العاده این شهید دلاور با هواپیمای اف ۷ در فاصله بسیار نزدیک با باند پرواز بودم. کسانی که این فیلم را دیده اند ممکن است تصور کنند که این نمایش ها استفاده از جلوه های وبژه باشد در حالیکه کاملاً واقعی بود.
روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد یادش گرامی ،،، کشورچین هررقم اجناس ازموادغذایی تاصنعتی ماشین الات به مافروخته غیرازضررزیان هیچ نبوده چین لعنتی کمونیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
تو یه زمانی رفت شد خلبان، وقتی که برگشت دید وطنش بهش احتیاج داره با وجود اینکه همه چیز عوض شده بود به میهنش خدمت کرد با تمام وجود بدونه هیچ چشم داشتی یه عاشق به تمام و کمال تازه خیلی کارای دیگه انجام داده، که باید تندیسشو درست کننن اینا کسانی هست هستند فرزند ارتش ، ارتشم یعنی وطن یعنی میهن ...آقایان که دنبال جناح بازی هستید این آب و خاک از این فرزندان زیاد از دست داده مفت از دستش ندین الان که همه چیز راحت شده براتون این امنیتی که الان هست به خاطر این بزرگانه این فرزندان میهن .به امید ایرانی سر افراز تر از همیشه . شیر مادرت رنج پدرت حلالد.نامت جاودان در تاریخ این آب و خاک. قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۳۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد،حاج طالبی تیپ نبی اکرم کرمانشاه هم اگه رشادتهای اورابه مردم معرفی کنیدخیلی جالب وجذابه بنده درحلبچه وشاخ شمیران افتخاراشنایی باایشان رازمانی که دانش اموزبسیجی بودم،دارم ،شبی که خواهرزاده اش درسنگرنگهبانی باگلوله خمپاره عراقی روی خاکریزبدنش تیکه پاره شد.سردارحاج طالبی ازکنارسنگرماردشد،جنازه خواهرزاده اش رادید،گفت رمزشب امشب سعید۱۴شهید،سعیدنام خواهرزاده اش بود،۱۴ ماه بود.وخیلی نکات دیگه،مدیون این عزیزان هستیم همه مامخصوصا سران کشور
Iran (Islamic Republic of)
رضا موانس
۲۲:۲۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد و یادش گرامی باد.خلبان بسیار خوب وباسوادی بود
من با هواپیمای اف ۷ با ایشون پروازهای زیادی انجام دادم.و دانش پروازی منو بسیار ارتفاع دادند.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۴۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خدا همه مومنین و مومنات ومجاهدان راهش را رحمت کند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام و درود بر تمامی مدافعان وطن اللخصوص ارتشیان با غیرت این آب و خاک که برای دفاع از ناموس این مملک سر از پا نمی شناسند.سر تعظیم در برابرتون فرود می اوریم.
..روح این شهید عزیزم هم قرین رحمت الهی....اجرکم عندا...
Iran (Islamic Republic of)
عیدی
۲۱:۳۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خدا رحمت‌ کند دلاور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
چرا وقتی این عزیز فداکار زنده بود هیچکس براش مقاله ننوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درودددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
یادش گرامی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
تلق جنگنده چینی به دلایل نامعلومی شکست!
دلیلش چینی بودنشه! چرا امریکایی هاش چیزی نمی شه؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۰:۰۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد و گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
چه ستاره هایی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی وجود داشته اند که ما هنوز با همۀ آنها آشنا نشده ایم درود خدا بر همۀ این مردان مرد روزگار که به وجود همۀ آنها افتخار می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم زاده
۱۹:۵۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روح شهدا و مرحومین ارتش دلاور و نیروهای مسلح کشورم شاد ، انشاالله همه از مسئولین گرفته تا مردم به این واقعیت رسیده باشند که آرامش و امنیت خود را مدیون آنها هستند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
شادی روح شهید نادر جهانبانیان صلوات
Iran (Islamic Republic of)
رسول فصاحت دوست از جانبازان نیروی زمینی ارتش
۱۹:۲۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد .درود بر خلبانان قهرمان ایران زمین.عقابان تیز پرواز آسمان ایران.درود بر قهرمانان و شهدا و ایثارگران و جانبازان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام. صلوات خدا بر مومنین و مومنات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
با جنگنده چینی دچار حادثه شد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ح ر
۱۵:۵۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روح همه شهدا شاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد . افتخارات ایران همیشه پایدار .
Iran (Islamic Republic of)
Majid_i68
۱۴:۰۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
این همه قهرمان گمنام و الگو های ارزشمند برای کودکان و نسل جوان داریم... اما همه گمنام و در فراموشی.. کجا هستن فیلم سازان.. انیمیشن سازان... نویسندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود خدا بر او باد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود خدا بر او باد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود خدا بر او باد،
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۵۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود بر دانشمندان و خلبانان و بزرگان گمنام و ناشناخته ایرانزمین.
شهادت نشان و افتخاری است که خدا به بندگان خوب خود میدهد و بندگان شایسته برای رسیدن به شهادت تلاش میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
یک با هم بگید یک ایرانی به درد مردم خورد کمک مردم کرد از جنس مردم بود هست نه گشتم نبود نگرد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
یاد شهید خلبان علی خسروی گرامی باد
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اری با این همه ادعا بعد از 8 سال مجددا بخشی از کشور را تحویلش دادیم و اگر حمله امریکا نبود حالا حالا ها با صدام مشغول بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحت شاد دلاور مرد میهن پرست
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۱:۱۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحت شادباد ای شهید پر افتخار وطن در مورد خلبانان اگر صدها ساعت مطلب باشد هم از خواندنش صرفنظر نمی کنم خلبانان کسانی که در دفاع مقدس وجنگ مشارکت داشته وبه فیض عظیم شهادت نائل آمده اند وآنهایی که در قید حیاتندوسند با افتخار کشور عزیزمان هستند وکسانی هم که جوانند وهم اکنون خدمت می کنند انسانهای بسیار متفاوت وخاص هستند بویژه تفاوت بسیار بالایی از نطر هوش دارند و گرنه خلبان نمی شدند خداوند همه آنها را مورد لطف خاص خود قرار دهد و مشمول بهترین ها که شایسته آن هستند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۱۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
درود خداوند بر شما باد.
Iran (Islamic Republic of)
اصغری
۱۰:۵۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
چرا همچین قهرمانانی رو ما باید چند سال بعد از شهادتش بشناسیم، واقعا چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۰:۱۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام چرا بخاطر بیمه من به پدرم که کارگره و مستحق این کمک ۱۰۰ تومنی هستیم کمک ندادن
خدا رو خوش نمیاد لطفا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
دادا این مطلب چه ربطی داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحت شاد دلاور مرد میهن پرست
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام واقعا اموزنده بود
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۹:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
دمشون گرم
این جور چیزا خوندن داره ها
از این حماسه آفرینی ها بیشتر بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
گمنامی هم عالمی داره
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۰۸:۵۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
بجای واژه گرگ آسمان از عقاب تیز پرواز استفاده میشد بهتر بود .
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۰:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اخوی این لقب را عراقی ها داده بودند برو به اونا بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۸:۱۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
شیر مرد آسمان ایران
روحش شاد یادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
روحت شاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اگه شرق و غرب صدام رو حمايت نميكردن عمرا صدام جرات ميكرد به تيران حمله كنه
آخرین اخبار