اگر واتر پمپ درست کار نکند ممکن است باعث آسیب به موتور خودرو شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از قطعات در خودرو وجود دارد که در صورت خرابی، نیازی به تعویض فوری ندارند اما برخی دیگر نیاز سریع به تعمیر دارند که واتر پمپ یکی از آنهاست. با توجه به نقش حیاتی پمپ در خنک کردن موتور، اگر این قطعه از کار بیفتد، عواقب بدی از جمله خرابی احتمالی موتور را به دنبال خواهد داشت.

تعویض به موقع واتر پمپ، باعث می شود نخواهید بعدها موتور خودرو را تعویض کنید. نیاز است که  علائم خرابی واتر پمپ را بدانید و به موقع اقدام به تعویض آن کنید تا از خرابی احتمالی موتور در آینده جلوگیری کنید. 

 واتر پمپ، خنک کننده را از طریق رادیاتور و اطراف موتور حرکت می‌دهد تا تجمع گرما را از بین ببرد. قطعات فلزی که به سرعت در حال حرکت  هستند، اصطکاک زیاد و گرما ایجاد می‌کنند. واتر پمپ معمولاً توسط تسمه محرک حرکت می کند.

اگر درجه حرارت موتور خودرومدام در حال تغییر بین دمای طبیعی و دمای بالا باشد، می‌تواند نشانگر نارسایی واترپمپ باشد.البته این علامت نمی تواند تنها به خاطر نارسایی پمپ آب باشد. خرابی ترموستات، فن خنک کننده، سنسور‌ها و رادیاتور هم می تواند باعث بروز این مشکل شوند.

یکی از علائم مشهود خرابی واتر پمپ، نشت قابل ملاحظه‌ای از مایع خنک کننده به سمت جلوی خودرو است. اگر ماشین یک شب متوقف مانده است و متوجه می‌شوید مایعی به رنگ نارنجی یا سبز (بسته به خنک کننده‌ای که از آن استفاده می‌کنید) روی زمین وجود دارد، به واتر پمپ مشکوک شوید و آن را بررسی کنید.

اگر متوجه شدید که صدای بلند و نازکی از جلوی موتور به گوش می رسد و با افزایش دور موتور صدای آن بلندتر می  شود، می‌تواند نشان دهنده مشکلی در تسمه یا بلبرینگ واترپمپ باشد. این مشکل معمولا به خاطر تسمه شل به وجود می ­آید که در هنگام چرخش، صدای وزوز یا جیغ می دهد.


بیشتر بخوانید


مشکل تسمه شل معمولا به خاطر شل بودن پولی یا فرسوده شدن بلبرینگ­ های واترپمپ است. زمانی که بلبرینگ ­ها خراب می شوند به این معنی است که دیگر این واترپمپ قابل تعمیر نیست و باید به طور کامل جایگزین شود.

پس از خرابی پمپ، موتور خودرو بیش از حد گرم می‌شود اگر چراغ "Low Coolant" روشن شد، مایع خنک کننده را اضافه کرده و میزان نشت را بررسی کنید. اگر سنج دما از حد نرمال بالاتر رفت یا چراغ هشدار دهنده دما روشن شد، خودرو نیاز به یدک کشی دارد. 

اگر می‌بینید که به طور کلی از رادیاتور یا زیر کاپوت دود یا بخار بیرون می‌آید، موتور ماشین خیلی گرم شده است و احتمالاً آسیب زیادی دیده است. فوراً خودرو را به متوقف و صبر کنید تا موتور خنک شود، زیرا مایع خنک کننده، داغ خطرات زیادی ایجاد می کند.

اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه‌های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، می توانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار