کشاورزان دشتستانی مزارع بادمجانشان را به علت به صرفه نبودن برداشت رها کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهرستان دشتستان یکی از مناطق کشاورزی استان بوشهر است و محصولات مختلفی در آن پرورش داده می‌شود.

یکی از این محصولات، بادمجان است که این روزها فصل برداشت آن است اما کشاورزان تمایلی به برداشت ندارند، زیرا می‌گویند این کار به صرفه نیست و هزینه‌اش بیش‌تر از سود آن است.

برخی از این کشاورزان کمبود و گرانی روغن را هم دلیل دیگری برای بی‌مشتری بودن محصولشان می‌دانند. 

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دشتستان هم رعایت نکردن الگوی کشت را مهم‌ترین عامل ضرر کشاورزان عنوان کرد و گفت: بادمجان در شهریور و مهر به صورت نشاء در زمین‌های اصلی کشت می‌شود و حدود ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به این محصول اختصاص دارد.

داوود عادلیان میزان برداشت سالانه بادمجان در دشتستان را ۹ هزار تن اعلام کرد و افزود: برداشت بادمجان در این شهرستان از آذر آغاز می‌شود تا اردیبهشت ادامه دارد و به طور میانگین میزان برداشت ۳۰ تن در هکتار است.

او ادامه داد: میزان برداشت این محصول تا پایان سال بین ۸ تا ۹ هزار تن پیش بینی می‌شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دشتستان بیش از ۹۵ درصد از کشت این محصول در شهرستان را خارج از فصل دانست و گفت: حوزه‌های حومه برازجان، وحدتیه و تنگ ارم از مناطق مهم تولید این محصول در شهرستان هستند.

عادلیان درخصوص الگوی کشت این محصول و راهکار‌های ارائه شده برای متضرر نشدن کشاورزان، گفت: سالانه سطح الگوی کشت استان و شهرستان به کشاورزان اعلام می‌شود و با توجه به اینکه نیمی از کشاورزان چاه‌های غیر مجاز دارند؛ به این ابلاغ تمکین نمی‌کنند و در نهایت به علت کشت مازاد تولید در کشور متضرر می‌شوند.

او گفت: سازمان جهاد کشاورزی با توجه به تعداد بسیار زیاد کشاورزان، گستردگی اراضی و نداشتن اهرم قضایی تاکنون به طور قانونی موفق به کنترل این افراد نشده است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دشتستان افزود: جهاد کشاورزی موظف است به مزارعی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند سرکشی کند و توصیه‌هایی در زمینه زراعی، آبیاری، کنترل آفات و بیماری بصورت مشاوره ارائه دهد.

عادلیان بیان کرد: کود اوره با نرخ یارانه، کود‌های فسفات و پتاس با قیمت نیمه یارانه‌ای به مزارعی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند توزیع می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.