به منظور تشویق کشاورزان به کشت کلزا، خرید تضمینی این محصول در سال زراعی جاری ۶۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هوشیار مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مزیت‌های کشت کلزا گفت : بیش از ۴۴ درصد روغن از دانه کلزا به دست می‌آید و به دلیل استفاده از بارش‌های پاییز، زمستان و بهار در زمان رشد این محصول در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، با بهبود حاصلخیزی خاک اگر در تناوب با گندم کشت شود موجب افزایش عملکرد ۲۰ تا ۲۵ درصدی گندم می‌شود.

او گفت : در سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۸۱۷ هکتار کلزا در مزارع استان کرمانشاه کشت شد که ۴ هزار و ۸۲۲ تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت و با قیمت هر کیلوگرم ۴ هزار و ۶۶۰ تومان از کشاورزان در قالب خرید تضمینی خریداری شد.

او افزود: در سال زراعی جاری نیز ۳ هزار و ۶۳۶ هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافته که قیمت خرید تضمینی این محصول امسال با ۶۷ درصد افزایش ۷ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان افزود: برای حمایت بیشتر از کشاورزان کلزا کار قرار داد کشت مشارکتی این محصول بین کارخانه روغن کشی استان و کشاورزان منعقد شده که بر این اساس این کارخانه متعهد می‌شود تا سقف ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نهاده‌های شیمیایی مورد نیاز را به کشاورزان طرف قرار داد تحویل دهد.

هوشیار با اشاره به اینکه کشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه از سال ۷۷ آغاز شده، گفت: بیشترین کشت کلزای استان مربوط به شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام اباد غرب و صحنه است و در سال زراعی جاری نیز برای نخستین بار در شهرستان ثلاث باباجانی در سطح ۷۰ هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری ازگله کلزا کشت شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.