شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما در گفتوگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در گذشته همایشهایی داشتیم که درباره تبلیغات بازرگانی در آن صحبت میشد، اما این اولین بار بود که یک همایش با محوریت تبلیغات برگزار شد. هدف اصلی برگزاری چنین همایشی این بود که دانشگاه صدا و سیما به عنوان بازوی علمی و پژوهشی رسانه ملی، فرصتی را برای ارائه توصیههای اندیشمندان و متفکران در زمینه مدیریت و سیاست گذاری تبلیغات بازرگانی فراهم کند.
رییس دانشگاه صداو سیما عنوان کرد: ما نمیخواستیم همایشی داشته باشیم که مقالاتش تبدیل به کتاب شود یا در مجلهای به چاپ برسد؛ در این راستا کمیته علمی دانشگاه موظف شد، از نتایج فعالیتها منشوری راهبردی تهیه کند که مشتمل بر ۲۲ راهبرد، ۵۰ راهکار اجرایی برای سازمان صدا و سیما در حوزه تبلیغات است.
وی بیان کرد: سال گذشته اولین ایده برای برگزاری همایش تبلیغات بازرگانی مطرح شد. بهمن و اسفند ۹۸ جلسات علمی متعددی با استادان و پژوهشگران تشکیل دادیم. بر مبنای این جلسات محورهای همایش تدوین و فراخوان اعلام شد.
رییس دانشگاه صداو سیما توضیح داد: در کنار این برنامهها، به استادان مطرح، سفارش مقالات در محورهای مورد نیاز را ارائه کردیم. در مجموع ۱۲۰ مقاله تهیه شد. از مجموع مقالات ۷۲ اثر را پذیرفتیم. ۲۰ مقاله در همایش ارائه شد و ۲۰ مقاله به صورت پوستر درآمد. مابقی هم در کتاب چکیده همایش منتشر شد. امیدواریم همایش تبلیغات ادامه دار باشد؛ اگر هرسال نشد، حداقل دو سال یکبار این همایش را برگزار کنیم.
اسفندیاری ادامه داد: نباید حجم پخش تبلیغات بازرگانی فراتر از پذیرش مخاطبان باشد؛ به خصوص اینکه تبلیغات از رسانه ملی پخش میشود. رسانههای خدمات عمومی در جهان، آگهی پخش نمیکنند و با رسانههای عمومی متفاوت هستند. به طور مثال در انگلستان بی بی سی فقط در شبکههای تجاری خود پخش آگهی دارد.
رییس دانشگاه صداو سیما گفت: بودجه رسانه ملی را دولت از محل عوارض مالیات مردم تأمین میکند؛ به این ترتیب که شبکههای تجاری از محل آگهی درآمد دارند.
وی ادامه داد: در ایران شبکههای تجاری نداریم. از طرفی صنایع ما نیاز به تبلیغات محصولاتشان دارند. رسانه ملی باید به اندازه تبلیغات پخش کند، اما پیشنهاد ما این است که بعضی از شبکهها بدون تبلیغات به روی آنتن برود.
بیشتربخوانید:
همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی آغاز به کار کرد
اسفندیاری بیان کرد: اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد، حذف آگهی بازرگانی شبکه پویا به دستور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی بود. پخش آگهی برای مخاطب این شبکه مضراتی داشت. به همین ترتیب باید شبکههای دیگر آگهی هایشان را کمتر کنند و شبکههای خاصی تبلیغات را برعهده بگیرند.
انتهای پیام/