محله‌ای گفت: فراهم شدن زیرساخت‌های نظام توزیع و ایجاد شفافیت در معاملات کل زنجیره تامین، راهکار حذف دلالان از بازار است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محله‌ای معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در برنامه تیتر امشب در خصوص معضل دلالی در کشور و راهکارهای رفع این مشکل تصریح کرد: برای حذف دلالی مخرب باید زیرساخت هایی داشته باشیم و فاصله تولید تا مصرف را کوتاه  کرده و زنجیره تامین را تکمیل کنیم.

او ادامه داد: در برخی کالاها مثل محصولات کشاورزی هنوز این اتفاق نیفتاده است چراکه واحدهای تولیدی کوچک هستند و نمی توانند فاصله تولید تا مصرف را پر کنند.

محله ای افزود: وقتی نوسان قیمتی ایجاد شود این فاصله و شکاف تشدید می شود. همچنین وقتی هم تولید و هم توزیع صنعتی نیست، این شکاف بیشتر نشان داده می شود.

او تاکید کرد: دلال مخرب را حذف کردن مفید است اما تنها راه ساماندهی بازار نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: به غیر از حذف دلال، روش های دیگری هم می توانیم به کار ببریم. تامین زیرساخت نظام توزیع و ایجاد شفافیت در نظام تامین و معاملات از جمله این راهکارها به شمار می رود و حداقل  سود بادآورده دلالی را کم می کند.


بیشتر بخوانید


محله ای تاکید کرد: وزارت صمت در حال فراهم کردن زیرساخت های نظام توزیع است و با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه جامع تجارت و انبارها ، ایجاد شفافیت در کل زنجیره تامین را پیگیری می کند.

او افزود: اولویت ما نظارت و مدیریت کل زنجیره تامین است تا مواد اولیه همچون نهاده دامی به موقع به دست تولیدکننده برسد و مشکلی از ابتدای زنجیره تا بخش توزیع پیش نیاید.

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر اقتصادی تا عرضه کافی نباشد قیمت‌ها تثبیت نمی‌شود و بخش عرضه و تقاضا باید متعادل باشد.

نقش مهم اصناف در اصلاح نظام توزیع

در ادامه برنامه رستگار نماینده اصناف با بیان این که اصناف آماده اند که نقششان را طبق قانون در نظام توزیع به خوبی ایفا کنند گفت: نظیر این مشکلات در کشور ناشی از نظام توزیع است و ما در حوزه تولید کمبودی نداریم.

او ادامه داد: باید نقش گروه‌های مختلف را در حوزه‌های مختلف اقتصاد دید و پذیرفت، اصناف نقش تعیین کننده‌ای در نظام توزیع دارند و نباید نقش آن‌ها را نادیده گرفت یا کم اهمیت شمرد، اگر همه بر اساس قانون تکالیفی را که مشخص شده انجام دهیم قطعا هر کسی در مسئولیت خودش می‌تواند پاسخگو باشد.

نماینده اصناف افزود: مشکل ما این است که نظارت بر تولید، نظارت بر توزیع و نظارت بر مصرف نداریم. دولت باید تنها نقش نظارتی بر تولید، توزیع و مصرف داشته باشد و دخالتی در بازار از جمله قیمت گذاری نداشته باشد و این کار را به اصناف واگذار کند.

او با تاکید بر لزوم هوشمند سازی نظام توزیع و مهم دانستن نقش اصناف در توزیع گفت: نقش واسطه گری همیشه ضرررسان نیست و برای  فروش محصولات لازم است. دلال اگر شناسنامه دار باشد و مالیات بدهد، فعالیت درست اقتصادی اش هیچ منع قانونی نخواهد داشت.

رستگار بیان کرد: محصولات باید به معنی واقعی کشف قیمت شود و عرضه و تقاضای واقعی و همچنین نظارت درست ، قیمت را مشخص می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار