رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مردم خواست مانند دیگر آیین‌های سنتی و مذهبی که به علت کرونا نتوانستند برگزار کنند از مهمانی شب یلدا هم بگذرند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی برای بیماریابی از اول آذر شروع شده است، بیان کرد:  ۱۳۰ گروه حمایتی، ۱۳۰ گروه نظارتی و ۲۴ گروه ناظر بر فعالیت‌های درمانی با مشارکت بسیج و هلال احمر، رابطان سلامت داوطلبین و کارکنان خود مرکز بهداشت و خانه‌های بهداشت، در این طرح حضور دارند.

او با اشاره به این که این طرح تا چهار ماه ادامه دارد، افزود: این گروه‌ها در هر کدام از شهرستان‌ها به تناسب جمعیت و به تناسب مراکز بهداشت درمان و تشکیل شده و کارشان این است که اگر فردی به کرونا مبتلا شود افراد نزدیک به او را چه در محیط کار و چه خانواده با تست سریعی که دارند، ارزیابی کنند. اگر افرادی در کنار این فرد بیمار پیدا شود، قرنطینه را انجام می‌دهند و اگر لازم باشد با بسته‌های معیشتی از آنان حمایت می‌شود، و یا اینکه از کسانی مانند سالمندان و بیماران، بیرون آمدن از خانه برایشان آسیب زا است، حمایت می‌کنند.

کیت تشخیص سریع، بیماریابی را سرعت بخشید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تا کنون ۱۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا به این استان تحویل شده است، گفت: به تدریج محموله‌ها می‌رسد و قرار است ۱۰ هزار کیت دیگر فرستاده شود.


بیشتر بخوانید


کشمیری عنوان کرد: این کیت‌ها تولید داخل است و در نیم ساعت آنتی ژن بیماری را تشخیص می‌دهد. اگر کسی در این آزمایش مثبت شد باید تست پی سی آر بدهد که آیا در آزمایش اصلی هم ابتلای او تایید می‌شود یا خیر. مبنای بستری شدن افراد آزمایش پی سی آر است.

او با بیان اینکه این آزمایش با استفاده از نمونه ته حلق صورت می‌گیرد، تاکید کرد: کیت تشخیص سریع، بیماریابی را سرعت بخشیده است.

چرا شهرستان‌های نارنجی بیشتر شدند؟

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به افزایش تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی کرونایی از دو شهرستان به چهار شهرستان، گفت: در بررسی‌های هفته گذشته متوجه شدیم که در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان مقداری افزایش بیماری دیده می‌شود و مهم این است که ما واکنش سریع داشته باشیم نسبت به افزایش بیماری. با نارنجی اعلام کردن این شهرستان‌ها، از ادامه روند افزایشی کرونا جلوگیری خواهد شد.

دورهمی‌ها خطرناک است

کشمیری سپس به پیش رو بودن شب یلدا اشاره کرد و گفت: مردم دوست دارند در چنین شبی دور هم جمع شوند و کنار بزرگان خانواده باشند اما این مراسم هم مانند دیگر آیین‌های سنتی و مذهبی امسال باید شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم  و بدانیم که دورهمی‌ها خطرناک است زیرا افراد بدون واهمه در کنار هم قرار می‌گیرند، زمستان است درها بسته است و افراد برای خوردن تنقلات ماسک را برمی‌دارند.

او با اشاره به اینکه نیمی از انتقال بیماری در چند روز اخیر به علت دورهمی‌ها بوده است، بیان کرد: نگران اوج بیماری کرونا در زمستان هستیم و اگر دورهمی یلدا را حذف نکنیم شروعش سریع تر خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.