نشست خبری تشریح اهداف طرح «هنر کارت» با حضور رئیس صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسین سیدزاده در نشست خبری که صبح امروز به منظور تشریح طرح " هنر کارت" برگزار شد، با اشاره به حضور ۴ ساله خود در مقام ریاست صندوق اعتباری هنر گفت: مسیری که ما برای کار خود انتخاب کردیم، کم کردن فاصله با اصحاب فرهنگ و هنر بوده است. قبلاً نوع گفتگو و خدمات تنها به صورت اعلام برنامه و بازخورد آن بوده است؛ بنابراین برنامه کاری خود را بر این اساس قرار دادیم که جامعه مخاطب را با صندوق هنر در یک ارتباط پیوسته نگه داریم.

وی افزود: در حال حاضر صندوق هنر ۷۹ هزار عضو دارد. این ۷۹ هزار عضو کسانی هستند که در ۲ یا ۳ سال اخیر به صندوق اضافه شده اند. ما ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. خوشحالی ما این است که توانستیم فعالان فرهنگ و هنر را در کشور شناسایی کنیم.

سیدزاده عنوان کرد: گسترده‌ترین شبکه مویرگی هنر در کشور موسیقی است؛ در هر شهر و روستا فعال حوزه موسیقی دیده می شود. شناسایی این افراد وظیفه ماست. بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد افراد از جمعیت ۷۹ هزار نفری، از تهران نیستند. تجربه نشان داده که برترین هنرمندان ما تهرانی نیستند. من گمان می کنم سلبریتی‌های اصلی ما در شهرستان‌ها هستند. بیش از ۲۰ سفر در استان‌ها داشتیم و افراد شناسایی شده را گردهم آوردیم. شما در کل نمایش خانگی یک ردپا از هنر نواحی نمی‌بینید.

وی ادامه داد: تعداد بیمه شدگان در این مدت بیش از ۲ برابر شده است. در حال حاضر ۳۸ هزار نفر از هنرمندان بیمه تامین اجتماعی هستند، ۳۰ هزار نفر هم بیمه تکمیلی دارند. تمامی هنرمندان که هزینه درمان داشتند هزینه درمان دریافت کردند که البته از این پس این هزینه در قالب بیمه تکمیلی پرداخت خواهد شد. خدمات بیمه‌ای آنلاین و بیمه تکمیلی هنرمندان باعث شده که ما به پروفایل درمانی هنرمندان دسترسی داشته باشیم. مثلا الان می‌دانیم که در حوزه فرهنگ و هنر تا سال آینده چند تولد و نوزاد خواهیم داشت یا یک هنرمند در چه سالی چه عملی داشته است. ما با این اشراف برنامه ریزی‌ها را انجام می‌دهیم.

رئیس صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه دولت در سه ماهه اول سال، ۳۷ میلیارد تومان حق بیمه پرداخت کرد، اظهار داشت: یکی از کار‌های روی زمین مانده، صدور شناسه هنری برای اهالی فرهنگ و هنر بود. یعنی هنرمندان برای معرفی خود به جامعه هیچ ابزاری در دست نداشتند. از این رو طرح " هنر کارت " مطرح شد و چند مجموعه غیردولتی هم برای انجام آن اقدام کردند؛ اما این هنر کارت صندوق اعتباری هنر پاسخ به چند خلأ در زمینه فرهنگ و هنر بود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم آن را برای اعضا صادر کنیم که هرچه جلوتر رفتیم، نقص اطلاعات در بانک اطلاعاتی خود را کشف کردیم.

وی افزود: نقص اطلاعات به گونه‌ای بود که خیلی از پرداختی‌های آنلاین به هنرمندان برگشت می خورد. بعد از آن تصمیم گرفتیم که هنر کارت را به کارت بانکی و مالی تبدیل کنیم. این کارت به باشگاهی تبدیل شد؛ یعنی خدمات رفاهی و اعتباری را روی آن استفاده کردیم و این کارت چند منظوره است. با بارکد خود قابلیت تعریف و دسترسی‌های مختلف دارد و به طور مثال ممکن است در یک جشنواره مجوز ورود و یا برای یک سامانه، لینک ثبت نام باشد. وقتی هنرکارت توزیع شود مزایای بهتری روی آن تعریف خواهیم کرد. همچنین استقبال دارندگان محصول، تولیدکنندگان و ... هم برای ارائه خدمات به هنرمندان در قالب همین هنر کارت زیاد خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


سیدزاده با اشاره به طرح پروانه که در آینده رونمایی خواهد شد، بیان کرد: در طرح پروانه برای همه هنرمندان مکان نمایش هنرشان را ایجاد کرده ایم. شبکه‌های اجتماعی بستر و زیرساخت‌های خوبی برای فروش ندارد، از طرفی شاید هنرمند تجسمی بتواند آثار خود را آنلاین بفروشد، اما صدابردار یا نوازنده باید چه کند؛ به همین دلیل ما فروشگاه مجازی برای همه رسته‌های هنری طراحی کردیم، استقبال هم تا الان خوب بوده است.

وی با تاکید بر مزایای هنرکارت افزود: ما نمی‌خواهیم یک کارت به کارت‌های گروهی اضافه شود؛ پتانسیل این کشور برای رسیدگی به همه هنرمندان بالاست، اگر جایی به آنها رسیدگی نمی شود به دلیل کم کاری و ضعف ماست.

در ادامه، مصطفی خادم المله مدیرعامل شرکت هنر کارت بنیان ایرانیان توضیح داد: فکر می کنم برای اولین بار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر طرح عملیاتی خواهیم داشت که براساس داده‌ها خواهد بود نه حدس و گمان؛ پیش از اینکه اتفاق بدی برای هنرمندان بیفتد باید سراغ آن‌ها برویم. طرح اعطای هنر کارت با کمک معیشتی خوب همراه شد. شروع کار با ۱۲ هزار میلیارد است. هر هنر کارت برای هنرمندان درجه ۱، ۵ میلیون تومان و برای سایر هنرمندان، ۱ میلیون و پانصد هزار تومان شارژ شده است. ما برای تمامی کسانی که هنر کارت درخواست کردند حساب جدید افتتاح کردیم، اما تعدادی از دوستان زیر ۱۸ سال بودند و برخی هم نقص مدارک داشتند که برای آن‌ها هنوز صادر نشده است. شرط دریافت هنرکارت، عضویت در صندوق است و شرط عضویت در صندوق هم فعال فرهنگ و هنر بودن است. بنابراین نزدیک به ۷۸ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند که باتوجه به این شرط، ما برای ۶۲ هزار نفر می‌توانستیم کارت صادر کنیم.

خادم گفت: برای ۵۷ هزار و پانصد نفر حساب افتتاح و مبلغ هم واریز شده است. همانطور که می‌دانید امکان برداشت مبالغ زودتر از دریافت هنر کارت برای هنرمندان مهیاست. این کارت‌ها از پایان ماه آذر به صورت فیزیکی به دست خود هنرمندان می رسد.

در پایان این نشست، از پوستر طرح هنر کارت که لوگوی آن توسط صداقت جباری طراحی شده است رونمایی شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار