مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: قیمت مسکن با یک دوره تاخیر، رفتار نرخ ارز را دارد و با ادامه روند کاهشی نرخ ارز، بازار مسکن متعادل می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: طی ۵ سال اخیر در برخی مناطق کشور قیمت مسکن بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده است.

او ادامه داد: تا وقتی متغیرهای اثرگذار روی بخش مسکن را نشناسیم، نمی توانیم راجع به اقتصاد مسکن و تحولات قیمت مسکن اظهارنظر کنیم. اگر انتظارات تورمی، رشد نقدینگی و قیمت ارز ثابت بماند، نوسانات بازار مسکن هم کنترل می شود.

اصلانی گفت: قیمت مسکن با یک دوره تاخیر همان رفتار نرخ ارز را دارد اگر روند کاهشی قیمت ارز ادامه داشته باشد قیمت مسکن در کوتاه مدت ثابت می ماند و در دوره بلند مدت کاهشی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه محاسبه متوسط قیمت مسکن بیان کرد: مبنای محاسبه قیمت چیزی است که در بازار معامله شده و  کد رهگیری برای آن گرفته شده است. متوسط قیمت را بر اساس داده های سامانه کد رهگیری محاسبه می کنیم و البته آن را پیراسته سازی کرده و داده های پرت را حذف می کنیم.

او افزود: تا به حال فقط قیمت مسکن را در شهر تهران محاسبه می کردیم اما در محاسبه اخیر مناطق خاص شهر که قیمت گرانی دارند مثل ۱ و ۳ از محاسبه برداشته شده اند چون افزایش قیمت بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند. اگر خانه ای در منطقه یک  که دارای بالاترین قیمت ها هستند در میانگین قیمتی محاسبه شود، اثر روانی در بازار می گذارد و انتظار می رود همان رشدی که در این منطقه اتفاق افتاده ، سایر مناطق هم همان رشد را داشته باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع مسکن گفت: طبق این طرح باید در مناطق شهری  سالی ۷۰۰ هزار واحد و در مناطق روستایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود اما بر اساس اطلاعات دریافتی از شهرداری‌ها مجوز ساخت بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال صادر نشده است که از این تعداد هم بیش از ۷۰ درصد به ساخت منجر نشده است.

رونمایی اوراق استاندارد سلف مسکن در هفته‌های آینده

او بورس مسکن را ابزاری مناسب برای تامین سرمایه ساخت مسکن بیان کرد و افزود: برای بازکردن گره مسکن راهی جز راه اندازی بازار سرمایه نیست و این بازار ابزار مناسب برای تامین مسکن را دارد.

این مقام مسئول از رونمایی اوراق استاندارد سلف مسکن در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: یکی از راه‌های حفظ ارزش سرمایه‌های مردمی و تامین هزینه ساخت مسکن، خرید این اوراق است که وابستگی تامین مالی را به سیستم بانکی کاهش می‌دهد.

 اصلانی گفت:  بالاترین وام ساخت مسکن  یک بیستم قیمت مسکن است که بازار سرمایه منبع ارزانتری برای تامین سرمایه‌ی ساخت مسکن به شمار می رود.

او در خصوص  مسکن ملی گفت: در حال حاضر قیمت هر متر مربع مسکن ملی  ۲ میلیون ۷۷۰ هزار تومان است که البته تعدیلاتی از سوی سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت که افزایشی است اما باز هم نسبت به نرخ بازار کمتر است و بر روند کاهشی قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود.

تولید مسکن امری ضروری برای کنترل قیمت مسکن

در ادامه برنامه ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان از رشد ۱۱۸ درصدی رشد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: رشدی که در قیمت مسکن شاهد بودیم غیر قابل پیش بنی، کاذب و ناشی از اخلال سوداگران در بازار مسکن بود.

او ادامه داد: با اعلام قانون مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از سکنه، تغییر و تحولات سیاسی و اقدام به ساخت مسکن ملی باعث شده است حباب قیمت مسکن در کشور از بین برود.

رهبر بیش از ۵۰ درصد قیمت مسکن را حباب اعلام کرد و گفت: بیشترین فاکتور افزایش قیمت مسکن را عامل زمین نام برد.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تولید مسکن را نیاز ضروری برای کنترل قیمت مسکن اعلام کرد و گفت: باید سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور تولید شود که طرح اقدام ملی دولت و طرح ساماندهی قیمت مسکن مجلس به تحقق این هدف کمک می کند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان گفت: در گذشته مسکن بیشترین سود دهی سرمایه ساخت مسکن بود.

او در خصوص تاثیر راه اندازی بورس مسکن بر بازار گفت: تجربه نشان داده است هر کالایی که وارد بورس شده است، افزایش قیمت داشته و کنترل قیمت از دست تولید کننده و مصرف کننده خارج می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مسکن ، بازار ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار