یک روانشناس در همدان گفت: آموزش مهارت نه گفتن باید از دوران کودکی شروع شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سیدنصرت‌الله میرمعینی روانشناس گفت:آموزش «نه گفتن» به کودکان و فرزندان موجب ایجاد اعتماد به نفس در این افراد می شود.

او افزود: مهارت «نه گفتن» به عنوان یکی از اساسی ترین مهارت ها در زندگی، باید به صورت اصولی  و درست، به کودکان آموزش داده شود در غیر این صورت فرد با آموزش غیرصحیح این مهارت دچار سردرگمی می شود و راه اصلی را پیدا نخواهد کرد.

این روانشناس بیان کرد: تربیت صحیح فرزندان باعث ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در آن ها می شود و  یادگیری مهارت «نه گفتن» در این موضوع بسیار تأثیرگذار است.

میرمعینی در ادامه یادآور شد:با آموزش رفتارهای شجاعانه مثل نه گفتن اعتماد به نفس و روابط اجتماعی کودکان افزایش می یابد و این افراد تاحدود زیادی از آسیب های اجتماعی در امان خواهند ماند.

او در ادامه با اشاره به اینکه آغاز نه گفتن کودک از ۲ سالگی شروع می شود اضافه کرد: سه سبک تربیتی مستبدانه،سهل گیرانه و مقتدرانه برای فرزند پروری وجود دارد.

این روانشناس تصریح کرد: در تربیت "مستبدانه" به فرزندان اجازه هیچ سوالی داده نمی شود و والدین خواسته های خودشان را به کودک خود تحمیل می کنند و با این روش کودک  اعتماد به نفس خود را در آینده از دست خواهد داد.

میرمعینی با اشاره به اینکه در فرزند پروری "سهل گیرانه" والدین بر رفتار فرزند خود کنترلی ندارند افزود: در این روش تربیتی کودکان محدودیتی ندارند و احساس می کنند بر والدین خود مسلط هستند و این روش هم آثار نامطلوبی در رفتار و کردار کودکان ایجاد خواهد کرد.

او ، روش "مقتدرانه" را بهترین روش فرزند پروری دانست و افزود: در این روش والدین نه سخت گیرانه عمل می کنند نه سهل گیرانه بلکه ارتباط صحیحی با فرزند خود دارند و در این روش والدین به فرزند خود احترام می گذارند و به حرف های آن گوش می دهند و کودک را تشویق می کنند مستقل فکر کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.