سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: نباید اجازه دهیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل اظهارات هدفمند اردوغان تخریب شود.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم رژه پیروزی در باکو گفت: رئیس جمهور ترکیه در مراسم رژه باکو که برای آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان برگزار شده بود، شرکت می‌کند و علی‌الظاهر با یک حالت احساسی حرف‌هایی را بیان و شعری را می‌خواند که به اعتقاد من نه تنها احساسی نبوده بلکه کاملاً هدفمند هم بوده است، در واقع آقای اردوغان صحبت‌های خود را از قبل طراحی کرده بود.

او افزود: خواندن این شعر به‌خودی خود این معنی را تداعی می‌کند که به دلیل موافقتنامه گلستان و ترکمنچای بخش‌های آذری جمهوری اسلامی ایران جدا شده و بالاجبار به آن طرف رفته است.

پاک‌آیین هدف اصلی اردوغان را تحریک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و موضع‌گیری دو کشور در مقابل یکدیگر دانست و گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مقطع فعلی و به ویژه بعد از مواضع قوی تهران در حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی اراضی اشغالی این کشور، روابط بسیار خوبی است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، تصریح کرد: اردوغان در چنین شرایطی این حرف را بیان می‌کند تا جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را وارد یکسری مسائل تاریخی مورد اختلاف کند و منجر به موضع‌گیری طرفین در این موضوع علیه یکدیگر شود.

او ادامه داد: باید کاملا مراقب باشیم تا در تله‌ای که اردوغان می‌خواهد دو کشور را در آن بیندازد، اسیر نشویم، لذا در چنین شرایطی هم باید به اظهارات آقای اردوغان اعتراض کرد و هم از روابط تهران و باکو مراقبت کنیم، همچنین اجازه ندهیم که روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در مقطع فعلی به دلیل اظهارات هدفمند اردوغان تخریب شود.


بیشتر بخوانید


واکنش ظریف به اظهارات اردوغان به موقع بود

پاک‌آیین با اشاره به  توئیت ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه، گفت: بسیار به موقع بود، به خصوص اینکه ترکیه را هدف قرار داده و پاسخ اردوغان را داد.

سفیر پیشین ایران در باکو با تاکید بر اینکه باید روابطمان را با جمهوری آذربایجان حفظ کنیم، تصریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان باید مراقب دسیسه‌های مختلفی که به دنبال ایجاد اختلال در روابط دو کشور هستند، باشند که برخی از سوی ترکیه انجام می‌شود که از قبل سابقه داشته و برخی هم از سوی ارمنستان و رژیم صهیونیستی؛ باید پشت صحنه‌های موضوع را بدانیم، اگر عکس العملی انجام می‌دهیم علیه اظهارات اردوغان باشد و سعی کنیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به خاطر اظهارات اردوغان که کاملا هدفمند گفته شد، خدشه‌دار نشود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.

این اظهارات البته واکنش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
باز هم تله !!
آخرین اخبار