به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی اسحاقی، دانش آموخته دکترای فیزیک در این وبینار با ابراز ناراحتی بابت محروم شدن از نعمت وجود
پروفسور کیاست پور، تاکید کرد یاد و خاطره این استاد بزرگ نجوم از خاطر علاقهمندان پاک نمیشود.
او به فعالیتهای پروفسور کیاست پور در ترویج علم اشاره کرد و گفت: سال ۷۴ اولین نمایشگاه نجوم و اختر شناسی با همکاری ایشان و به همت شهرداری اصفهان در باغ غدیر برگزار شد و شور وشوق زیادی در علاقهمندان به ستاره شناسی ایجاد کرد.
به گفته او، تاسیس مرکز نجوم ادیب باعث شد دانشگاهیان در وقت آزاد به این مرکز آمده و اطلاعات خود را در اختیار علاقهمندان بگذارند و عموم مردم نیز بدون محدودیتی در این مرکز حضور پیدا کنند و با اهل دانش ارتباط داشته باشند.
این مدرس نجوم به نقش موثر پروفسور کیاست پور در بحث ترویج علم اشاره و بیان داشت: وی با وجود مشغله دانشگاهی زیاد در کلاسهای مرکز نجوم ادیب تدریس میکرد و با علم فراوان خود علاقهمندان به نجوم و اخترشناسی را سیراب میکرد و این مرکز نیز از همان زمان پشتوانه علمی خوبی پیدا کرد.
اسحاقی به سوابق علمی دکتر کیاست پور اشاره کرد و گفت: تحصیلات وی از دانشگاه تهران آغاز شد و مدرک دکترای خود را از آمریکا دریافت کرد و در این کشور مشغول به تدریس شد و در بحث تاسیس رصدخانه آموزشی و یک آسمان نما که نماد کار ترویجی است، مشارکت داشت.
او ادامه داد: پروفسور کیاست پور در دهه ۵۰ با درجه استادی به کشور بازگشت و تمام تمرکزش را بر روی آموزش مربیان و اساتید دانشگاهی گذاشت و دانشجویان را برای آموزش تخصصی تشویق کرد. ایشان سابقه ۴۲ ساله آموزشی داشت و تمام هم و غمش بر روی پرورش دانشجویان بود و بعد از بازنشستگی نیز هفتهای دو بار در دانشگاه حضور مییافت.
به گفته اسحاقی، پروفسور کیاست پور از سال ۷۰ با مجله نجوم همکاری میکرد و همواره بر کشف و پرورش استعداد نوجوانان علاقهمند به نجوم و اخترشناسی تاکید داشت.
تکنیکهای فضایی و خدمات فضاپایه
سیاوش ایران پور با موضوع تکنیکهای فضایی و خدمات فضاپایه دومین سخنران وبینار بود که تاکید کرد پروفسور کیاست پور علاوه بر علاقه مندی زیاد به این موضوع دغدغه نیز پیدا کرده بود.
این مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان ادامه داد: پروفسور کیاست پور بر انتشار این موضوع در جامعه و بین تصمیم گیرندگان تاکید داشت، زیرا وی معتقد بود که میتوان از تکنیکهای فضایی برای بالا بردن سطح زندگی یک جامعه استفاده کرد.
به گفته او، در تکنیکهای فضایی (سنجش از راه دور)، دانش به دست آوردن اطلاعات درباره یک شی، منطقه یا پدیده به وسیله تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، با استفاده از دستگاه یا تکنیکی که تماس فیزیکی با شی منطقه ندارد، مورد بحث قرار میگیرد.
شهرام صالحی از شاگردان با اشاره به کنفرانس فیزیکی که در سال ۶۶ برگزار شد، اظهار کرد: رئیس انجمن فیزیک ایران در این کنفرانس پیشنهاد فعالیتهای بین دانشگاهی را مطرح کرد و در ادامه نیز من که دانشجوی دکتر کیاست پور بودم، خواستار ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف برای کار مشترک در زمینه فیزیکی و کیهان شناختی شدم.
او ادامه داد: پروژه اثر هم گرانشی تحت سرپرستی پروفسور کیاست پور به انجام رسید و علم هم گرایی نیز توسط ایشان پیشنهاد و مصوب شد و از آن زمان این نام به یادگار ماند.
به گفته صالحی، در میان نظامهای فکری، ریاضیات جایگاه ویژهای دارد، از بسیاری لحاظ ریاضی یک هنر است، در حالی که زبان علم نیز هست، گرچه در قسمت اعظم ریاضی میتوان تاثیرات خارجی را یافت، با این حال بخش عمده خلاقیت آن انگیزه درونی دارد.
صالحی در ادامه توضیحات خود به تعریف اثر همگرایی گرانشی پرداخت و گفت: اگر یک کهکشان پرجرم میان خط دید ما و یک اختروش دور دست قرار بگیرد، میدان گرانشی کهکشان پرتوهای نور اختروش را منحنی میکند، این انحراف به گونهای است تصویری کاملا مجزا از خود اختروش در آسمان دیده میشود، در واقع میتوان گفت که این کهکشان پرجرم با همگراییدن پرتورهای نور و منحرف کردن آنها به طرف مرکز خود، درست مانند یک عدسی اپتیکی عمل میکند، از این جهت این کهکشان پرجرم را عدسی گرانشی و این اثر را اثر عدسی گرانشی یا اثر همگرایی گرانشی مینامند.
به گفته این استاد دانشگاه، اثر همگرایی گرانشی وقتی رخ میدهد که دو جسم در فاصلههای متفاوتی از یک ناظر دریک خط دید در فضا قرار بگیرند، تابش جسم دورتر توسط میدان گرانش جسم نزدیکتر خم میشود، همانند انحراف نور در جو زیرین زمین که این خمیدگی یک سراب کیهانی ایجاد میکند.
انتهای پیام/ی