حمایت چین از سوریه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی

نماینده دائم چین در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در حمایت از سوریه تاکید کرد رویکرد برخی کشور‌ها در موضوع سلاح‌های شیمیایی دمشق کاملا بی‌اساس است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «کنگ شوآنگ»، نماینده دائم چین در سازمان منع تسلیحات شیمیایی تاکید کرد که رویکرد برخی کشور‌های عضو سازمان در تعامل با موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه کاملا بی‌اساس است و باید با احتیاط عمل کنند.

او گفت: همه طرف‌ها باید با صراحت، شفافیت، جامعیت و احترام به حقایق و علوم با موضوع سلاح‌های شیمیایی سوریه برخورد کنند.

شوآنگ در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: در سال‌های اخیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش‌هایی را درباره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه منتشر کرده است که بسیاری از کارشناسان مستقل از لحاظ فنی به آن ایراد گرفته و عنوان کردند که تناقض‌هایی در این گزارش‌ها وجود دارد و شایسته است که این سازمان برخوردی حرفه‌ای، قانع کننده و مبتنی بر آگاهی داشته باشد.

او افزود: چین با نتیجه گیری سریع یا تسریع برای اتخاذ اقدام‌های لازم در این خصوص، با وجود ابهام‌های بسیاری که در این گزارش‌ها وجود دارد، مخالف است.

نماینده دائم چین با اشاره به خودداری اعضای شورای امنیت از شنیدن نظرات متفاوت، گفت: آن‌ها به دنبال اعمال فشار بر کشور‌ها هستند و هر فردی که نظری متفاوت بیان کند به تضعیف قدرت سازمان منع تسلیحات شیمیایی متهم می‌شود و این نمونه‌ای از رفتار کاملا غیرمسئولانه و با انگیزه سیاسی است.

او افزود: دولت سوریه و دبیرخانه فنی سازمان اخیرا بیست و سومین دوره مذاکرات خود را برگزار کردند و دمشق بر آمادگی خود بر ادامه ارتباط و همکاری با دبیرخانه تاکید کرد لذا باید موضع سازنده سوریه و نتایج رایزنی‌های طرفین را به رسمیت شناخت.

شوآنگ تاکید کرد که تمامی کشور‌های عضو توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی باید به بازگشت مسئله از سلاح‌های شیمیایی به چارچوب توافق کمک کنند و از حاکمیت این توافق و بازداندگی آن حمایت کنند، اما برخی کشور‌ها از این سازمان به عنوان سلاحی برای سرکوب و تضعیف سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند و آن را جایگزین گفتگو و تصویب کرده‌اند. این مسئله به شکاف‌های عمیق میان اعضا منجر می‌شود.

او گفت: روش‌هایی که تیم فنی برای تحقیق و تعیین هویت عاملان استفاده از سلاح شیمیایی مبهم است و گزارش‌های منتشر شده منعکس کننده درستی ادله آنان نیست لذا بسیار بحث برانگیز است.

نماینده چین در پایان مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی و دبیرخانه فنی آن خواست در راستای تقویت مذاکرات، ارتباط کشور‌های عضو توافقنامه و اجرای آن بدون جانبداری و به صورت مستقل و بازگشت به سنت تصمیم گیری مبتنی بر اجماع برای حفظ اقتدار و منافع بلند مدت سازمان گام برداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار