رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیماری هپاتیت A، راه‌های انتقال، علائم و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن را تشریح کرد.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  هپاتیــت را بــه معنــای التهــاب و ورم کبــدی عنوان کرد و گفت: مهم تریـن عوامـل ایجـاد کننـده بیمـاری هپاتیت، ویــروس هــا هســتند و بــه آن یرقـان نیـز مـی گوینـد.

او رایج‌ترین ویروس‌های هپاتیت را ویروس هپاتیت A، ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C دانست و افزود: هپاتیت A یک بیماری بسیار مسری است که به وسیله ویروس این نوع بیماری ایجاد می‌شود، البته قبلا هپاتیت A هپاتیت عفونی نامیده می‌شد و در حال حاضر شایع‌ترین شکل هپاتیت ویروسی در جهان است.

علوی با بیان اینکه موارد خفیف هپاتیت A به درمان نیاز ندارند، اظهار داشت: این بیماری از طریق خوردن غذا آلوده به ویروس، نوشیدن آب آلوده، خوردن صدف‌های خام آلوده با آب به فاضلاب و تماس نزدیک با فردی که آلوده شده است و حتی اگر این فرد علائم و نشانه‌ای ندارد، به فردی دیگر منتقل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه هپاتیـت A یـک بیمـاری ویروسـی اسـت کـه از شـخص بـه شـخص و از طریـق مدفـوع آلـوده و یـا از طریـق مصـرف آب و غـذای آلـوده انتقال می‌یابد، بیان کرد: میــزان شــیوع آن ارتبــاط مســتقیمی بــا ســطح بهداشــت جامعــه دارد، البته میــزان شــیوع ایــن عفونــت در جمعیــت هــای مختلــف متفــاوت اســت و کــودکان بــه عنــوان مخــزن اصلــی و منبــع اصلــی ایــن ویــروس در جامعــه مطــرح هســتند، چراکه ویروس از طریــق دهانـی _ مدفوعـی منتقـل مـی شـود.

راه‌های تشخیص هپاتیت A

او در تشریح راه‌های تشخیص بیماری هپاتیت A گفت: بیشتر بیمـاران مبتـلا بـه هپاتیـت ویروسـی، علامتی دال بـر بیمـاری ندارنـد و بیمـاری آنهـا بـا انجـام آزمایش‌های دوره‌ای مشـخص می‌شـود، البته در تعـدادی از بیمـاران نیـز علائم حـاد بیمـاری وجـود دارد که از آن جمله می‌توان به خستگی، تهوع و استفراغ ناگهانی، درد یا ناراحتی شکمی به ویژه در سمت راست بالا و سمت راست پایین (ناحیه قرارگیری کبد)، از دست دادن اشتها اشاره کرد.

علوی تب، ادرار تیره، خارش شدید، مدفوع رنگی، زردی (زرد شدن پوست و چشم) را از دیگر علائم این بیماری عنوان و تصریح کرد: این علائم ممکن است نسبتا خفیف و در عرض چند هفته از بین بروند، با این حال، گاهی اوقات عفونت هپاتیت A موجب بیماری شدید می‌شود و چند ماه طول می‌کشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس هپاتیت A در خارج از بدن چقدر می‌تواند زنده بماند؟، بیان داشت: این ویروس هپاتیت A می‌تواند ماه‌ها در خارج از بدن زنده بماند، دما‌های بالا، مانند جوشیدن یا پخت غذا یا مایعات برای حداقل یک دقیقه در دمای ۱۸۵ درجه فارنهایت (۸۵ درجه سانتیگراد) می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

علوی درخصوص تاثیر واکسیناسیون بر ممانعت از ابتلا به بیماری هپاتیت نوع A اظهار کرد: یکی از روش‌های جلوگیری از هپاتیت A از طریق واکسیناسیون با واکسن هپاتیت A است و برای به دست آوردن مزیت کامل واکسن هپاتیت A، نیاز به تزریق ۲ نوبت واکسن به فاصله حداقل ۶ ماه است و گروه هدف جهت انجام واکسیناسیون کودکان بالای یک سال و بزرگسالان هستند.

او با اشاره به تزریق عضلانی واکسن در عضله دلتوئید، افزود: این واکسن در پیشگیری از عفونت ویروس هپاتیت A بسیار موثر است و تزریق دوم واکسن هپاتیت A موجب حفاظت در دراز مدت می‌شود، البته باید اقداماتی به منظور پیشگیری از ابتلا هب این بیماری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به شست و شو و ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات، پرهیز از مصرف گوشت و ماهی خام اشاره کرد.

سید محمد علوی در پایان بر مصرف آب جوشیده در صورت در دسترس نبودن آب بهداشتی به عنوان یکی دیگر از راهکار‌های پیگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت A تاکید کرد و گفت: همه افراد باید بهداشت فردی را رعایت کنند و دست‌ها را بطور کامل و صحیح به ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی شست و شو دهند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.