سد باغان برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در جم در دست ساخت است و مسئولان معتقدند با اختصاص به موقع اعتبار در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نماینده شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در بازدید از سد باغان، این سد را یکی از نیاز‌های اولویت دار شهرستان جم نامید و گفت: صنعت در شهرستان جم به شدت نیاز به تامین منابع آب دارد و سد باغان این نیاز را برطرف خواهد کرد.

حجت الاسلام موسی احمدی افزود: برای حل مشکلات آب آشامیدنی شهر ریز، سال‌ها پیش برنامه شیرین سازی آب دریا و انتقال آن با هزینه‌های سنگین در دستور کار بود که با پیشنهاد آب منطقه‌ای و احداث این سد، آب مورد نیاز این شهر با بالاترین کیفیت تامین خواهد شد.

او ادامه داد: این سد همچنین می‌تواند منجر به رونق گردشگری و احیاء جنگل گلوبردکان شود.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس تاکید کرد: از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم تا این طرح مهم به سرانجام برسد و نهایت توان خود را برای برطرف کردن موانع تامین اعتبار و سایر مشکلات این طرح به کار خواهیم بست.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز گفت: با وجود موانع موجود، این طرح پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم با تامین اعتبار به موقع، بر اساس برنامه زمان بندی به پایان برسد.


بیشتر بخوانید


علی محمدی با اشاره به اینکه سد باغان در سه کاربری آشامیدنی، صنعت و کشاورزی و تامین حقابه‌های زیست محیطی فعالیت خواهد کرد، افزود: عملیات اجرایی بدنه سد در مهر آغاز شده و تا کنون ۴۲ لایه از بتن RCC بدنه اجرا شده است.

همچنین در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران بانک صادرات استان بوشهر مباحث اعتباری سد باغان ارزیابی شد.

محمدرضا غنی پور مدیرعامل بانک صادرات استان بوشهر در این نشست گفت: تعصب مثال زدنی تیم آب منطقه‌ای در پیگیری امور مربوط به فاینانس، باعث شد تا امری غیرممکن، به ممکن تبدیل شود. تعاملات خوبی میان دو طرف برقرار است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز همکاری بانک صادرات را موجب تسریع در روند ساخت سد باغان و باز کردن گره‌های اداری عنوان کرد.

 سد باغان از محل فاینانس خارجی تامین اعتبار می‌شود و بانک صادرات به عنوان بانک عامل این فاینانس با شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در حال همکاری است.

همچنین در نشستی که در پالایشگاه گاز فجر جم برگزار شد،  احمدی نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه بیان کرد: اجرای طرح‌های متعدد صنعت آب در استان بوشهر و به ویژه در این حوزه انتخابیه مثل سد‌های باغان و اخند عسلویه مایه خرسندی است.

او با اشاره به نقش سد باغان در تامین آب پالایشگاه فجر جم و  آب آشامیدنی بخش ریز، افزود: ذخیره روان‌آب‌ها و تامین آب، موجب رونق کشاورزی و گردشگری این منطقه می‌شود.

فرماندار جم نیز گفت: تامین آب صنعت از منابع آب سطحی، باعث کمتر شدن دغدغه منابع آب زیرزمینی و بهبود کشاورزی در این منطقه خواهد شد.

محمد حسینی بیان کرد: تکمیل خط انتقال این سد، نیازمند منابع مالی است و پالایشگاه فجر باید امسال این فرآیند را تسریع کند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه سد باغان با توجه به برنامه زمانبندی و منابع اعتباری پیشرفت خوبی دارد، گفت: تامین اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی است و با تزریق به هنگام اعتبارات، همه‌ شرایط بهره برداری از سد در زمان پیش بینی شده وجود دارد.

محمدی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی و صنعت منطقه از سد باغان، موجب کاهش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی خواهد شد.

او افزود: در صورت وقوع بارندگی در سال‌های آینده و مدیریت برداشت منابع آب زیرزمینی، دشت ریز احیاء می‌شود و کشاورزان منطقه نیز از این طرح سود خواهند برد.

سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون متر مکعب و حجم آب ۱۶ میلیون متر مکعب به عنوان یکی از طرح‌های حیاتی استان به ویژه برای تامین آب آشامیدنی شهرستان جم، آب صنایع مستقر در منطقه به ویژه پالایشگاه گاز فجر جم و تامین حق آبه‌های کشاورزی پایین دست در شهرستان‌های جم و دشتی به شمار می‌رود.

ساخت این سد بتنی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر سال ۹۵ آغاز شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.