حجت الاسلام و والمسلمین درویشیان گفت:به عنوان یکی از مسئولان کشور باید بگویم که نسبت به صبوری، تحمل و بزرگواری مردم خوزستان باید احساس شرمندگی کرد، از این همه مشکلاتی که دارند اما نسبت به نظام و ولایت ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست در نشست با مدیران آبادان و خرمشهر با موضوع مشکلات آب و فاضلاب در فرمانداری خرمشهر گفت: به عنوان یکی از مسئولان کشور باید بگویم که نسبت به صبوری، تحمل و بزرگواری مردم خوزستان باید احساس شرمندگی کرد؛ از این همه مشکلاتی که دارند اما نسبت به نظام و ولایت ایستاده اند و در مقابل دشمن همچنان جلودار هستند.

 او افزود: قوه قضائیه در این دوره جدید همانطور که استحضار دارید، یک نگاه متفاوتی نسبت به مسائل کشور با اینکه بسیاری از این موضوعاتی که به قوه قضائیه وارد می شود وظیفه ذاتی آن نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد:وظیفه دستگاه قضا رسیدگی به شکایات، دعاوی و مبارزه با فساد است، سازمان بازرسی کل کشور در این دوره یکی از اولویت ها و مأموریت هایش مبارزه جدی با فساد است؛ فساد به معنای اهم کلمه هم شامل فعل های خسارت آور و هم ترک فعل هایی که چه بسا بیشتر از فعل های خلاف موجب خسارت به کشور می شود.

حجت الاسلام و والمسلمین درویشیان با اشاره به ماموریتی که ریاست دستگاه قضا در زمینه آبگرفتگی و فاضلاب و خسارت های ناشی از آن است داده شده گفت: در حکم تصریح شده که بررسی انجام و با افرادی که قصور و کوتاهی داشته اند برخورد شود؛ در شهرهایی مثل اهواز و بندرامام بررسی و بازدیدهایی داشتیم و افرادی هم شناسایی شدند.

او اضافه کرد:همانطور که مسئولان بومی اشاره کردند مشکلات آب و فاضلاب تنها مربوط به اهواز، بندرامام خمینی و ماهشهر نیست بلکه مربوط به کل استان خوزستان است و اگر جایی خسارت وارد نشده و یا در فضای مجازی منعکس نشده دلیل بر نبود مشکل نیست و چه بسا مشکلات در بارندگی های آتی ایجاد شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  افزود:باید مسائل را به صورت اساسی به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی اقدامات ضروری، فوری و موقت که اگر حادثه و مشکلی پیش آمد بخشی از آنها با فوریت دنبال شود و بخشی دیگر در درازمدت با یک برنامه مدون دنبال شود، یکی از ضعف هایی که معتقد هستیم در نظام برنامه ریز ی کشور وجود دارد نبود برنامه مدون و سند توسعه شهرستان ها و بروز نبود اسناد بالادستی و عدم تحقق برخی از قوانین است.

او تصریح کرد: اینکه سه درصد از درآمد‌های نفت، یک درصد مربوط به مناطق نفتخیز و دو درصد مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است که بخش قابل توجهی از استان خوزستان هم کمتر توسعه یافته و هم نفتخیز است، یعنی یک مصلحتی برای وضع این قانون بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: درصدی که از حق آلایندگی تعیین شده، اما واحد‌های آلاینده بسیاری خصوصا در بندر ماهشهر وجود دارد که متأسفانه سهم استان در این زمینه محقق نشده و یا به اندازه مصوب پرداخت نشده است.

او گفت: از محل سه درصد نفت سال ۹۷ حدود ۳۴ درصد و سال گذشته ۲۰ درصد و امسال فقط ۱۲ درصد پرداخت شده است؛ سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد و امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که اعداد قابل توجهی است.

رئیس بازرسی کل کشور با اشاره به پرداخت نشدن حق خوزستان‌ها از آلاینده‌ها گفت: جمع آن با جرائم بین ۲۰۰ تا ۲۰۳ هزار میلیارد تومان است که حتی اگر ۵۰ درصد این حق پرداخت می‌شد دیگر بسیاری از مشکلات امروز در سطح استان خوزستان وجود نداشت.

او با تأکید بر اینکه منطقه آزاد اروند باید از باب امور اجتماعی که دارد، کمک کند، افزود: در منطقه کمپ که قابل سکونت نبود ۶۰۰ خانوار با وجود مشکلات فاضلاب و نداشتن بدیهیات اولیه زندگی می‌کردند که فرار شد تا منطقه ویژه پتروشیمی هزینه ساخت این منطقه و همچنین منطقه گاما را متقبل شود.

حیدری فرماندار ویژه خرمشهر نیز گفت:در شهرستان مشکلات زیربنایی داریم و باید با برنامه ریزی بلند مدت آنها را حل نماییم.

او افزود:از پارسال مسئله فاضلاب را در دستور کار قراردادیم و اقدامات خوبی انجام شده و اصلاح ساختاری و مدیریتی نیز محقق شد و اکنون در تلاش هستیم که مشکلات باقیمانده را در اسرع وقت برطرف کنیم.

فرماندار ویژه خرمشهر تصریح کرد:برای اینکه شبکه فاضلاب خرمشهر را تکمیل کنیم به امکانات ، اعتبارات و توجه دولت نیازداریم ، کمااینکه دولت تاکنون حمایت های خوبی انجام داده ولی برای پاسخ به بحران و بحران های فوری نیاز به بروز رسانی فوری سیستم ایستگاه های پمپاژ شهرستان است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.