یک اقتصاددان گفت: در بودجه قدم‌هایی به سمت عقب برداشتیم و در واقع به جای مدیریت هزینه‌ها و افزایش منابع پایدار کشور در اوج تحریم‌های نفتی، منابع نفت در بودجه افزایش شدیدی یافته است.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، محمد هادی سبحانیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه  در برنامه تلویزیونی پایش با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: مهم‌ترین مسئله که همه کارشناسان پیگیرش بودند، تحقق وعده‌ها و انتظارات مجلس در زمینه اصلاحات ساختاری است؛ همچنین مهم‌ترین نکته این لایحه، مالیات است که سهمش در کل بودجه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به سهم منابع نفتی در بودجه ۱۴۰۰ افزود: سهم منابع نفت و گاز از بودجه در محل فروش نفت ۲۴ درصد است و از محل صندق توسعه ملی ۹ درصد تأمین مالی می‌شود. سهم اوراق هم از منابع بودجه ۱۵ درصد است که ۸ درصدش اوراق سلف نفتی است. با این محاسبات تقریباً ۴۱ درصد از منابع بودجه ۱۴۰۰  از منابع نفتی فراهم خواهد شد.

این اقتصاددان درباره معایب سیستم مالیاتی اظهار کرد: کشور از نظر منابع مالیاتی ضعف و کاستی بسیاری دارد که با بر طرف کردن آن، هم به سمت عدالت مالیاتی و هم به سمت افزایش سهم منابع مالیاتی در کل منابع عمومی کشور حرکت خواهیم کرد و در نتیجه به عموم مردم نیز فشاری وارد نمی‌شود.

سبحانیان به منابع جدید مالیاتی با جلوگیری از فراریان مالیاتی اشاره کرد و گفت: تقریباً ۸ میلیون دستگاه پوز فعال در کشور داریم که متعلق به ۶ میلیون شخص حقیقی و حقوقی است و از این میزان، ۸/۳ میلیون نفر هیچ پرونده مالیاتی ندارند. این تعداد بالا فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، ولی مالیات نمی‌دهند.

او کسری بودجه را ریشه بسیاری از آسیب‌های اقتصادی دانست و توضیح داد: در بودجه سال ۹۹ حدود ۵۷۱ میلیار تومان مصارف بودجه کشور بوده، در صورتیکه منابع پایدار آن حدود ۳۰۴ هزار میلیار تومان محاسبه شده و عمدتاً در حوزه منابع مالیاتی، گمرکی و واگذاری شرکت‌های دولتی بوده است. مابقی بودجه به صورت منابع حاصل از فروش نفت، فروش اوراق، دارایی‌ها و منابعی به دست آمده از صندق توسعه ملی بود که در تسهیل این منابع، نااطمینانی بسیاری وجود دارد و حتی این منابع آثار و پیامد‌های منفی برای اقتصاد کشور دارد.


بیشتر بخوانید


 این استاد دانشگاه ادامه داد: در بررسی بودجه ساختاری یا بدون نفت ۱۴۰۰ کسری بودجه به ۴۲۵ هزار میلیارد تومان هم رسیده است. ما در بودجه حتی قدم‌هایی به سمت عقب برداشتیم، در واقع به جای مدیریت هزینه‌ها و افزایش منابع پایدار کشور متأسفانه شاهدیم این کسری بودجه ساختاری افزایش پیدا می‌کند و در اوج تحریم‌های نفتی، منابع نفت در بودجه افزایش شدیدی یافته است.

سبحانیان با اشاره به پیامد‌های کسری بودجه در اقتصاد ایران اظهار کرد: در سال ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد و فروش نفت ایران به مشکل خورد، دولت به جای رفتن به سمت افزایش منابع پایدار، به سمت استقراض از منابع صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی رفت که نتیجه آن، رشد پایه پولی بود. این افزایش پایه پولی سبب التهابات کنونی در بازار بورس، سکه، خودرو و مسکن است و ریشه در تأمین مدیریت مالی کسری بودجه دارد.

او یادآوری کرد: اگر دنبال اصلاح ساختاری در بودجه هستیم، فقط نباید در حرف‌هایمان باشد؛ اگر مردم امروز فشار تورم را در زندگی احساس می‌کنند، به دلیل همین کسری بودجه‌ای است که دولت با آن مواجه شده و اقدام جدی برای اصلاح کسری بودجه انجام نداده است؛ لذا مطالبه جدی مردم، نخبگان و رسانه‌ها باید انجام اصلاحات ساختاری باشد.

دارو‌های خارجی وارداتی در سامانه تیتک تعریف شده‌اند

در ادامه برنامه، علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اقدامات پیش‌گیرانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این ستاد با نگاه هوشمندسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۱ تأسیس شد. طبیعی است اقداماتی که در حوزه پیش گیری اتفاق می‌افتد، زمان طولانی می‌خواهد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با اشاره به مافیای دارو و قاچاق دارو تصریح کرد: خوشبختانه در سامانه تیتک، توفیقات خوبی حاصل شده است. دارو‌های خارجی وارداتی همه در سامانه تیتک تعریف شده‌اند و بخشی از دارو‌های خارجی هنوز در سامانه وارد نشده‌اند که مستلزم اختصاص زمان بیشتری است.

او افزود: قاچاق داروی انسولین به ندرت و در موارد خاصی اتفاق می‌افتد. ما در زمینه دارو مشکل داریم و مافیا دارو وجود دارند؛ واقعاً لازم است یک نگاه سیستماتیک بر فرایند تامین و توزیع دارو‌ها ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار