به گزارش خبرنگار گروه خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به نظر میرسد
آلودگی هوا بیماری پایان ناپذیر و سخت درمانی است که شهر اصفهان و بسیاری از شهرهای کشور را به خود مبتلا ساخته است. علائم آن هر سال در پاییز و زمستان شدیدتر میشود و ریههای شهروندان را به درد میآورد. در این زمان مسئولان به روال هرسال، دست به کار میشوند تا دارویی برای کاهش این بیماری تزریق کنند.
آنچه مردم میخواهند خروج از این روزهای تیره و خاکستریرنگ است و آنچه که مسئولان به دنبالش هستند راه حلی برای رسیدن به هوای پاک. راهکارهایی که میتوان برای کاهش تب آلودگی هوا در پیش گرفت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی، کاهش فعالیت کارگاههای صنعتی و صرفه جویی در مصرف گاز است.
اما سئوالی که ذهن شهروندان را درگیر خود کرده، این است که سالهای گذشته با توجه به آلودگی شدید هوای کلانشهر اصفهان مدارس تعطیل میشد تا شاید بخشی از بار ترافیک کاسته شده و دود اگزوزها کمتر به ریههای شهر وارد شود؛ اما امسال که با توجه به شیوع بیماری کرونا مدارس تعطیل و ترافیک صبحگاهی بسیار کمتر از سالهای گذشته است چرا باید همچنان در هوای ناسالم نفس بکشند؟
کاهش ترددها در اصفهان میزان آلایندهها را کاهش نداد
بابک صادقیان رئیس اداره آزمایشگاههای ادارهکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره افزایش آلایندگیها اظهار داشت: نمیتوان گفت تنها دلیل آلایندهها تردد خودروهاست بلکه این موضوع به فعالیت کارگاههای صنعتی و شرایط جوی هم مربوط میشود.
او ادامه داد: مهمترین عامل آلودگی هوا وضع جوی استان است که معمولاً در نیمه دوم سال با آلودگی هوا مواجه هستیم؛ اما در حال حاضر با توجه به کم شدن فعالیتها این آلایندگیها هم کاهش یافته است.
رئیس اداره آزمایشگاههای ادارهکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: علت دیگری که میتوان به توضیح آن پرداخت افزایش تردد خودروها در ساعات نزدیک شدن به اعمال محدودیتها نسبت به ابتدای صبح است که باعث میشود تخلیه آلایندگی داشته باشیم.
صادقیان افزود: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی است؛ البته باید استانداردهای لازم رعایت شود.
او ادامه داد: بخشی دیگر از علت آلایندگی در شهر اصفهان استاندارد نبودن بعضی از خودروها و کارگاههای صنعتی است.
رئیس اداره آزمایشگاههای ادارهکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: نسبت به سالهای قبل ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز را در استان داشتهایم و میتوان گفت یکی از علتهای آلودگی هوا همین موضوع است.
براساس اظهارات صادقیان، وضع جوی تاثیر انکارناپذیری بر تجمع آلایندهها در آسمان اصفهان دارد. همانگونه که مشاهده میکنیم در روزهای بارانی هوا سالم است، اما با پایداری و سکون هوا بار دیگر تجمع آلایندهها تشدید میشود. این تفاوت در کیفیت هوای اصفهان در هفتههای اخیر حتی به کمتر از نصف روز نیز رسیده است.
فعال شدن سامانههای جوی سبب کاهش آلایندگیها شد
فاطمه زهرا سیدان رئیس اداره پیش بینی و پیش آگاهی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره آلودگی هوا در استان اظهار داشت: با توجه به فعال شدن سامانههای جوی در استان نسبت به اواخر ماه گذشته با آلودگی کمتر مواجه هستیم.
او ادامه داد: به دلیل اینکه در نیمه اول آذر سامانهها فعال بوده، ولی در نیمه دوم کمی سامانهها تضعیف شده پیش بینی میکنیم در روزهای پایانی پاییزبا آلودگی هوا مواجه باشیم.
رئیس اداره پیش بینی و پیش آگاهی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: مهمترین عامل آلودگی وضع جوی است. با توجه به سردی هوا اگر باد نوزد این منطقه ظرفیت آلایندگی بالایی خواهد داشت.
سیدان اظهار داشت: مهمترین منبع تجمع آلایندگیها خودروها هستند و به همین دلیل است که در مناطقی مانند میدان احمدآباد و میدان آزادی که خودروهای زیادی تردد دارند کیفیت هوا به مراتب بدتر است و شاخصها عدد بالاتری را نشان میدهند.
دستورالعملهای جدید برای کاهش آلودگی هوا
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تجمع آلایندهها در هوای اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی خشک و نیمه خشک و مه آلودگی در مواقع بارش است. در مواقعی که رطوبت هوا زیاد میشود آلایندگیها هم زیاد خواهد شد.
منصور شیشه فروش درباره دستورالعملهای جدید برای کاهش آلایندهها گفت: قرار است در جایگاههای سوخت بر توزیع سوخت پاک نظارت کامل صورت گیرد. در نیروگاهها باید حتماً گاز مصرف شود و سوخت مازوت به هیچ عنوان مصرف نشود.
او افزود: همچنین مقرر شد کارگاههای تولید گچ، آجر و... فعالیت نداشته باشند، اسامی صنایعی را که در فهرست آلودگی هوا بودند به محیط زیست اعلام کردهایم و قرار است فعالیت آنها کمتر شود، اعمال قانون درخصوص خودروهای فرسوده نیز صورت میگیرد.
وسعت کانونهای گرد و غبار علت آلودگی هوای اصفهان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: استان اصفهان به دلیل وسعت کانونهای فرسایش بادی مستعد آلودگی هواست. این شرایط شهرهای بزرگ صنعتی مانند تهران، اراک و کرج را نیز با مشکل روبه رو کرده است.
شیشهفروش با اشاره به منابع طبیعی آلایندگی هوا گفت: طوفانهای شن، گرد و غبار و آتشسوزی عرصههای طبیعی، منابع متحرک از قبیل وسایل نقلیه موتوری و صنایع جزو آلایندهها هستند.
او اظهار داشت: قانون هوای پاک در مرداد ماه ۱۳۹۶ تصویب شد و راهکارهای زیادی برای مقابله با آلودگی هوا بر اساس آن در حال پیگیری است از جمله معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین که در حال اجراست.
انتشار نتایج یک تحقیق درباره آلودگی هوای اصفهان
محسن سلیمانی، مجری طرح"منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان و اولویت بندی کانونهای مولد آن ها" گفت: اجرای این طرح را شهرداری اصفهان در سال ۱۳۹۶ با هدف تعیین منشأ و سهم منابع تولید کننده ذرات معلق (PM ۲.۵) به عنوان مهمترین عامل شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان و نیز شناسایی ترکیبات آلاینده همراه آنها، به دانشگاه صنعتی اصفهان محول کرد.
او افزود: براساس نتایج نهایی طرح دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص ذرات معلق هوای شهر، ۳۷ درصد از آلایندگی هوای شهر اصفهان از صنایع، ۵۳ درصد مربوط به حمل و نقل و ۷۰ درصد از سهم حمل و نقل نیز مربوط به اتوبوسها و کامیونها است.
این دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: براساس یافتههای این طرح، سهم بخش صنعت در فصول مختلف سال بین ۱۲ تا ۳۷ درصد متغیر است که بیشترین آلایندگی مربوط به فصول سرد سال است.
آنچه باید توجه داشته باشیم این است که به گفته کارشناسان آلودگی هوا احتمال شیوع بیماری کرونا را افزایش میدهد و شاید درمان آلودگی امسال مهمتر و ضروریتر از سالهای پیش باشد.
گزارش از اسماء جابری
انتهای پیام/ی