آیت الله یزدی یار دیرین امام و رهبری در طول حیات خود همواره در راه خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی گام برمی داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ در اصفهان دیده به جهان گشود.

تحصیلات حوزوی را ابتدا در نزد پدر که از روحانیون معروف اصفهان بود فراگرفت؛ و بعد از حضور آیت الله العظمی بروجردی در قم به شهر علم و اجتهاد آمد.

تلاش علمی طلبه جوان آن روز‌ها باعث شد تا بتواند از امام خمینی(ره) اجازه نامه اجتهاد دریافت کند.

با شروع نهضت امام خمینی (ره) آیت الله یزدی از روحانیون پیشگام و مبارزی بود که با سخنرانی های افشاگرانه اش با موضوع اصلاح امور بار‌ها طعم زندان ساواک و تبعید به شهر‌های دور افتاده را چشید.

با پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله یزدی با رای مردم به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد؛ و دو دوره با آرای مردم قم وتهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان فرمودند "بعضی‌ها هستند که مجلس خبرگان از حضور آن‌ها بهره مند می‌شود و نه آن ها از حضور در مجلس خبرگان امثال جناب آقای یزدی ،این‌ها کسانی هستند که وقتی در مجلس خبرگان حضور داشته باشند مجلس وزانت بیشتری پیدا می‌کند".

با حکم امام خمینی آیت الله یزدی در سال ۶۷ به عضویت شورای نگهبان درآمد.

او در ۱۱ آبان امسال به دلیل بیماری از این سمت استعفا داد. ریاست قوه قضاییه به مدت ۱۰ سال و عضویت در دوره دوم تا پنجم مجلس خبرگان و ریاست آن بعد از ارتحال  آیت الله مهدوی کنی و ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله مسئولیت‌های دیگر آیت الله یزدی در طول حیات این عالم وارسته است.

عضویت در شورای عالی حوزه‌های علمیه و دبیری این شورا از دیگر مسئولیت‌هایی است که در کارنامه کاری این عالم مجاهد مشاهده می‌شود.

از آیت الله یزدی کتاب‌ها و مقالات علمی مختلفی در زمینه‌های مختلف در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است.

 بیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی  از آیت الله یزدی به چاپ رسیده است که ترجمه قرآن کریم،گمشده شما، مجموعه مقالات انسان‏ شناسی در مجله حکمت؛ بشر و خداشناسی؛ ولایت فقیه؛ آداب القضاء و احکامه، دارالاسلام و دار الحرب از جمله این آثار است.

دولت ترامپ سال گذشته نام محمد یزدی را به همراه سه عضو دیگر شورای نگهبان در لیست تحریم قرار دارد.

آیت الله یزدی در واکنش به این مسئله گفته بود:

"برای بنده افتخار است افرادی که دستشان به خون شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی آلوده است، بنده را هم به زعم خودشان تحریم کرده اند.

البته به قول مقام معظم رهبری آمریکا نه تحلیلش به درد می‌خورد نه تحریمش."

شجاعت، انقلابی بودن و حمایت صریح و بدون تعارف از آرمان‌های انقلاب و رهبری از خصوصیات بارز و برجسته آیت الله یزدی بود.

سرانجام این عالم ربانی پس از عمری مجاهدت در راه اسلام و انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه نوزدهم آذرماه پس از یک دوره بیماری گوارشی و کهولت سن در  ۸۹ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار