الزام شهرداری به تهیه طرح تفصیلی منطقه ۱۲ تصویب شد

یک فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گزوه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که صبح امروز ۱۸ آذرماه برگزار شد، طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران» با قید یک فوریت از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری با امضاء ۱۴ عضو شورا، مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری عضوی شورای شهر تهران با اشاره به این طرح اظهار کرد: متاسفانه طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران بصورت یکپارچه برای کل مناطق شهر تهران تدوین و تصویب شده است و این یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی طرح تفصیلی شهر تهران است.

وی با بیان اینکه محدوده ها، مناطق و محلاتی در شهر تهران وجود دارند که مقتضیات، وضعیت کالبدی و ظرفیت‌ها و تهدیدات آن‌ها با سایر محلات و مناطق متفاوت است، گفت: به عنوان مثال منطقه ۱۲ به عنوان قلب تاریخی شهر تهران که بخش عمده بافت تاریخی و میراثی شهر در این محدوده قرارگرفته است نیز در طرح تفصیلی شهر تهران ملزم به اجرای ضوابط پارکینگ مانند سایر مناطق شده، این در حالی است که از طرفی ملزم به تسریع در احیاء، نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شده و به دلیل ملزم شدن به احیا و مرمت بنا‌های تاریخی، امکان بازگشایی معابر و امکان تامین پارکینگ در این منطقه وجود ندارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: مجموعه این چالش‌ها و مشکلات و همچنین مسئله بازار تهران به وسعت ۱۱۲ هکتار، مجموعه سکونتگاه‌های اطراف آن که تبدیل به انبار شده شرایطی فراهم آورده که شهرداری تهران باید نسبت به جابجایی آن‌ها اقدام کند.

او افزود: طرح تفصیلی راهکاری برای این جابجایی پیش بینی نکرده است و همین امر موجب شد ما در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مبتنی بر ناکارآمدی طرح تفصیلی یکپارچه فعلی برای حل مشکلات منطقه ۱۲ و کم توجهی به ملاحظات تاریخی در تدوین سیاست‌ها و ضوابط طرح تفصیلی، ناهمخوانی فرم توده گذاری و سطح اشغال ساختمان‌ها با ضوابط طرح تفصیلی یکپارچه، کاهش جمعیت در این منطقه به واسطه کاهش ارتقاء ارزش سکونت و بروز پدیده شب مردگی، سطح قابل توجه بافت فرسوده در منطقه‌۱۲و ناکارآمدی سیاست‌های مشوق نوسازی و احیای بافت، لزوم تهیه طرح‌ها و برنامه‌های موضعی و موضوعی متناسب با نقش مرکز تاریخی و ... نسبت به ارائه طرح با قید یک فوریت اقدام کنیم.

همچنین علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح گفت: اطلاعات شهرسازی شهرداری تهران در انحصار یک شرکت خاص است و شورا باید به این موضوع ورود کند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: این شرکت در حوزه های مختلف شهرداری از جمله معاونت شهرسازی، سازمان زیباسازی و سازمان بوستان ها حضور خود را تثبیت کرده و تمامی اطلاعات طرح های جامع و تفصیلی تهران و طرح های موضعی و موضوعی را به صورت انحصاری در اختیار دارد.

اعطا افزود: شرایط به گونه ای است که اگر اعضای شورا و مدیران شهرداری بخواهند در رابطه با برخی طرح های شهری و طرح های موضعی و‌موضوعی اطلاعاتی دریافت کنند، در بسیاری موارد این شرکت تعیین میکند این اطلاعات داده شود یا داده نشود! جلسه برگزار شود یا نشود.

سخنگوی شورای تهران عنوان کرد: اینها مشاور و طرف قرارداد شهرداری هستند، اما شهرداری آن را راهبری و هدایت فنی نمی کند، بلکه آنها هستند که انحصار و امتیازات ویژه ای تدریجا پیدا کرده اند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفم که بگویم برغم اینکه دکتر حناچی در شورای عالی شهرسازی همیشه روی این نکات حساسیت ویژه ای داشت، که چرا چنین انحصاری در شهرداری وجود دارد، اما نه در زمان معاونت شهرسازی و نه در زمان تصدی به عنوان شهردار  تهران، این مسائل را در اولویت نگذاشت و با این انحصار مبارزه نکرد.

او خواستار ورود شورای شهر به این موضوعات شد و افزود: این ضعف عملکرد ما بوده و در جامعه تخصصی این حوزه، این ضعف را به عنوان اشکال مدیریت شهری می دانند و معتقدند شورای پنجم چگونه با ادعای فساد ستیزی و‌ مبارزه با رانت و مباحث شفافیت چرا به مباحثی از قبیل چنین انحصار ها و امتیازات ویژه ای ورد نکرده است.

در نهایت این طرح با رای ۱۵ نفر از اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

انتهای پیام/


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار