معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برای حفظ مراتع و آب و خاک کپه کاری، بذرپاشی، کودپاشی و طرح‌های آبخیزداری اجرا می شوند.

مهدی آرتیمانی، معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: با اجرای طرح های کپه کاری، بذر پاشی و اجرای طرح های آبخیزداری می‌توان جلوی بیابانی شدن ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع بیابانی شده استان را گرفت.

او با بیان اینکه از یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان ۹۰۰ هزار هکتار آن در مراتع منابع طبیعی و ۸۰۰ هزار هکتار آن در بخش کشاورزی است افزود: با جلوگیری از فرسایش خاک متنوع زیستی جانوری و هم تنوع گیاهی مراتع را افزایش می‌دهیم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای هر یک سانتی متر خاک سیصد سال زمان نیاز است ادامه داد: ما طرح بذرپاشی، کودپاشی و آبخیزداری را در منطقه آبخیز گنبد اجرا کردیم و بعد از ۵ سال اجرای این طرح متوجه شدین در این منطقه ۲۲ گونه گیاهی بیشتر از گذشته رشد کرد و ۲ گونه جانوری هم در این منطقه اضافه شد تا باعث ایجاد حفره ها در خاک شود و از این طریق هم آب بیشتر جذب زمین شود و هم جلوی فرسایش خاک گرفته می شود.

آرتیمانی ادامه داد: در منطقه گنید که برای تنوع زیستی و حفاظت از خاک برنامه ریزی کرده بودیم و بعد از اجرای طرح،  ۳۳۷ گونه گیاهی رشد کرد و ۱۷ درصد افزایش رشد گیاهان دارویی و کاهش ۵۰ درصدی خاک لخت و غیر مقاوم در برابر فرسایش را در این منطقه داشته ایم.

آرتیمانی اظهار داشت: در منطقه‌ای مشابه که هیچ یک از این فعالیت ها انجام نشده بود شاهد بودیم که تنها ۲ گونه گیاهی به گونه‌های پیشین منطقه اضافه شد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.