مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری استان سمنان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند گفت: طرح های آبخیزداری در هر هکتار ۹ تن از فرسایش خاک در استان جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، جعفر مرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به اینکه آبخیزداری یکی از اقداماتی است که در پیشگیری از فرسایش خاک مؤثر است، گفت: طرح های آبخیزداری در هر هکتار ۹ تن از فرسایش خاک و پنج‌تن از انباشت رسوبات در استان جلوگیری می‌کند. 

او بابیان اینکه فرسایش خاک در کشور ما ۱۶.۷ تن در هر هکتار و در کشور‌های توسعه‌یافته پنج‌تا شش تن است، افزود: آبخیزداری میتواند به تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی منطقه کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه هم‌اکنون عملیات آبخیزداری ۲۳ حوزه از ۴۹ مورد برای استان در حال اجرا است، ابراز داشت: این طرح‌ها ۶۰ الی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بااعتبار ۲۲۶ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای سال جاری در دست اقدام است. 

او بابیان اینکه آغاز درختکاری و تقویت پوشش گیاهی با ۱۱ هزار و ۲۰۸ هکتار در استان سمنان هم‌زمان با روز جهانی خاک آغازشده است، تصریح کرد: ۱۸۰ هکتار توسعه زارعت چوب، ۳۲۸ هکتار توسعه و احیا جنگل، ۱۰۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی، ۸هزار و ۶۰۰ هکتار مقابله با بیابان‌زایی و دو هزار هکتار اصلاح و احیا مراتع در استان اجرایی می‌شود.

مرادی حقیقی بابیان اینکه عملیات آبخیزداری هر هکتار باعث اضافه شدن ۵۰۰ مترمکعب به حجم آبی، آبخوان‌ها در کشور و استان می‌شود، ابراز کرد:اجرای طرح‌های آبخیزداری نیز در برخی جا‌ها نظیر روستای جودانه میامی به افزایش قابل‌توجه دبی چشمه‌ها و قنوات منتهی شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.