نژادبهرام گفت: در مصوبه مالیات بر ارزش افزوده اختیارات نهاد شورا‌های شهر کشور در حوزه تعیین تکلیف عوارض شهری به شدت محدود شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران امروز (یکشنبه شانزدهم آذرماه) در نطق پیش از دستور خود در دویست و پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته‌های اخیر بروز چالش بین مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و شورا‌های اسلامی شهر‌ها به عنوان پارلمان محلی که هر دو از نهاد‌های انتخابی و موید جمهوریت نظام هستند، دل‌های دلسوزان نظام و کشور را به درد آورده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجلس و دولت با کمرنگ کردن جایگاه و نقش شورا‌های محلی در قالب دو لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و واگذاری اختیارات آن‌ها به وزارت کشور، زمینه‌های چالش هویتی برای نهاد‌های انتخابی و ترویج رویکرد اقتدارگرایی پدر گونه در قبال نهاد‌های مردمی را به نمایش گذاشته اند.

وی با اشاره به تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده افزود: این مصوبه به گونه‌ای است که مسئولیت وضع عوارض در شهر‌ها را تقریبا به صورت کامل از شورا‌های شهر سلب و به وزارت کشور سپرده است.

نژاد بهرام با بیان اینکه لوایح مالیات بر ارزش افزوده و درآمد‌های پایدار در زمان مجلس دهم از سوی دولت با رویکرد تمرکز گرایانه ارائه شد، تصریح کرد: پس از فراز و فرود‌های فراوان در نهایت با رفع بخشی از نگرانی‌ها، این لایحه به تصویب مجلس وقت رسید، اما پس از ارائه به شورای نگهبان با ایراداتی مواجه و برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته این لایحه بدون حضور نمایندگان مدیریت‌های شهری اعم از شورا‌ها و شهرداری‌ها، به تصویب رسید، گفت: به موجب تغییراتی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده و به ویژه ماده ۵۳ اعمال شده است، عملا اختیارات نهاد شورا‌های شهر کشور در حوزه تعیین تکلیف عوارض شهری به شدت محدود شده و تعیین عناوین، ماخذ و حداکثر نرخ عوارض به وزارت کشور سپرده شده و به طور کلی واژه شورا‌های اسلامی شهر از متن مصوبه حذف شده است.

وی با انتقاد از تبصره ۹ ماده ۴۲ این مصوبه افزود: بر این اساس، سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از منابع حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده، مجدداً باید به حساب تعیین شده از سوی دولت واریز شود تا پس از سیر مراحل تخصصی با نظر مجموعه زیر نظر وزارت کشور به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شود.

نژاد بهرام با اظهار تاسف از اینکه تجربه نشان داده است چنین قوانینی هیچ گاه به نفع شهر‌ها و در نهایت توسعه اقتصادی و عمرانی کشور نیست، تصریح کرد: تمرکزگرایی هیچ گاه نتوانسته در توسعه شهری نقش مؤثری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه این مصوبه عملا مدیریت شهری را برای برنامه ریزی منسجم در حوزه درآمد‌های پایدار متوقف خواهد کرد، تصریح کرد: برای چند دهه رویکرد نگران کننده ه تراکم فروشی بر شهر‌ها حاکم بود و اکنون در شرایطی که بیش از ۳ دهه از وظیفه دولت برای روشن کردن تکلیف لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها می‌گذرد و نهاد‌های مردمی هنوز نتوانسته‌اند به درآمدی پایدار برای اداره شهر دست یابند، بستن راه درآمد‌های پایدار برای شهر‌ها به ویژه شهر‌های بزرگ هویت نهاد‌های انتخابی شهری را به چالش می‌کشد و امکان ارائه خدمات به شهروندان را با دشواری جدی روبه رو می‌کند.

وی با طرح این پرسش که مگر نزدیکترین نهاد به مردم جز شورا‌ها جای دیگری است؟ گفت: شورای شهر جایی بوده که طی سال‌ها فعالیتش تلاش داشته تا عینیتی از پاسخگویی و شنیدن باشد.

نژاد بهرام با بیان اینکه ناهمگونی و ناهماهنگی در تصمیم گیری‌های عجولانه هزینه سنگینی دارد، تصریح کرد: منافع ملی عرصه تسویه حساب سیاسی نیست نهاد‌های مردمی که سنگ زیرین نظام سیاسی کشور هستند نباید به دست نهاد‌های مردمی دیگر از میان روند.

وی افزود: مجلسی که به قول امام راحل عصاره ملت است باید در جهت عینیت بخشی به این عصاره فضایل گام‌های بلند بردارد و با بهره گیری از تجارب اهل فن از هویت و تصمیم کارشناسانه و متقن دفاع کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مجلس یازدهم با میزان مشارکت محدود ۴۲ درصدی به عرصه تصمیم گیری وارد شد، تصریح کرد: مجلس هویت نظام است و نباید مورد بی توجهی و حاشیه نشینی قرار گیرد.

نژاد بهرام با بیان اینکه منافع ملی متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی عاشق وطن و کشور است، گفت: اکنون منافع ملی در کشاکش زور آزمایی نهاد‌های سیاسی کشور نشانه گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار