در حال حاضر ۱۸۴ طرح پژوهشی کشاورزی در استان کرمانشاه در دست اجراست که از این تعداد ۵۴ پروژه استانی و ۱۳۰ پروژه ملی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ خمیس آبادی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت : طرح‌های کشاورزی در زمینه‌های اصلاح و تهیه‌ی نهال و بذر، حفاظت خاک، اصلاح بذر چغندر قند، علوم دامی، گیاه پزشکی و جنگل و مرتع در دست اجراست.

او ارقام جدید معرفی شده برای کشت در این طرح‌های پژوهشی را شامل ۲۶ رقم از جمله بذر گندم آبی، جو، کلزا، افتابگردان، زیتون، چغندر قند و چغندر علوفه‌ای عنوان کرد و گفت : با توجه به افزایش میانگین عملکرد گندم در هکتار به مقدار یک تن و متوسط سطح زیرکشت گندم آبی برابر ۱۰۰ هزار هکتار، ارزش اقتصادی ارقام گندم معرفی شده ۴۲۰ میلیارد تومان در سال است.

او امنیت غذایی و افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش بهره وری آب، کاهش کاربرد سموم و کود‌های شیمیایی را از اهداف اجرای طرح‌های پژوهشی در بخش کشاورزی عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: در طرح‌های پژوهشی کشاورزی هر رقمی برای معرفی حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد که بعد از گذر از مراحل آزمایشگاهی، ایستگاه‌های تحقیقاتی، سایت‌های الگویی و کشت در مرکز تحقیقات و زمین‌های کشاورزان و انجام مقایسه‌های لازم برای کشت در سطح استان کرمانشاه و یا سایر استان‌ها معرفی می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.