تفسیر اجمالی آیه ۱۷ سوره حج را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والایی درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَىٰ وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ

البته خدا بین اهل ایمان و یهود و صابئان و نصاری و گبران و آنان که به خدا شرک آوردند محققا روز قیامت جدایی افکند (و هر کس را به جایگاه استحقاقش برد) که خدا بر (احوال و پاداش) همه موجودات عالم (بصیر و) گواه است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷ سوره حج

تفسیر آیه ۱۷ سوره حج

در این که صابئین چه کسانی هستند، سخن بسیار است. بعضی گفته اند:ستاره پرستند، بعضی ملائکه پرست می‌دانند وبعضی می‌گویند:اینان گروهی از پیروان نوح (ع) هستند.


بیشتر بخوانید


شخصی از حضرت علی (ع) پرسید:چرا از مجوس جزیه (نوعی مالیات) گرفته می‌شود در حالی که آنان نه پیامبر داشتند و نه کتاب و جزیه گرفتن مخصوص اهل کتاب است؟! حضرت فرمود:مجوس هم کتاب آسمانی دارند و هم پیامبر الهی.

در این آیه میان گروه‌ها با کلمه‌ی «الَّذِینَ» فیصله داده شده است، در قیامت نیز حساب مؤمنان بر حقّ، از حساب مشرکان منحرف و هر دو از حساب پیروان ادیان آسمانی دیگر جداست. کلمه‌ی «الَّذِینَ» سه مرتبه بکار رفته است:درباره مؤمنان، ادیان دیگر ومشرکان.

پیام‌های آیه ۱۷ سوره حج

۱- در نام بردن از گروه ها، حقّ مؤمنان واقعی مقدّم است. «الَّذِینَ آمَنُوا»

۲- یهودیّت، مسیحیّت، مجوسیّت وصابئیّت همه از ادیان توحیدی و آسمانی اند، چون نام آنان در برابر مشرکان برده شده است. «وَ الَّذِینَ هادُوا ... وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا»

۳- قیامت برای همه است و در آن روز بین همه‌ی گروه‌ها داوری می‌شود و تمام دعوا‌ها پایان می‌پذیرد. «إِنَّ اللّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ»

۴- در قیامت، خداوند هم قاضی است و هم شاهد. «إِنَّ اللّهَ یَفْصِلُ - إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»

۵-قضاوتی کامل است که قاضی اطلاعات همه جانبه داشته باشد. «یَفْصِلُ ... عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»

۶- دعوت به اسلام ومجادله نیکو لازم است، ولی توقّع تمام شدن اختلافات ادیان را در دنیا نداشته باشید. در دنیا همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید تا در قیامت خداوند فیصله دهد. «إِنَّ اللّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار