گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از تعیین بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش تا بررسی روند آموزش دانش آموزان ابتدایی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مربوط به مسائل اعتباری در سال آینده و وضعیت آموزشی دانش آموزان ابتدایی مواجه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «بودجه‌ پیشنهادی ۱۴۰۰ آموزش و پرورش تعیین شد + جدول»، «رصد روند یادگیری دانش آموزان ابتدایی در ایام کرونا» و «تعجیل در تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمی که ناقص ماند!» سپری شد.

بودجه‌ پیشنهادی ۱۴۰۰ آموزش و پرورش تعیین شد + جدول

لایحه بودجه‌ ۱۴۰۰ امروز به مجلس تقدیم شد  در میان تعیین بودجه پیشنهادی، وضعیت  آموزش و پرورش هم  مشخص شد و تصویب نهایی بودجه بعد از بررسی نمایندگان در صحن اعلام خواهد شد.

البته در بندهای لایحه بودجه علاوه بر ردیف های اعتباری که در آموزش و پرورش بخش عمده آن اعتبارات هزینه ای است، به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش علوم و بهداشت اجازه داده می‌شود به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضا‌های آموزشی ورزشی و تربیتی خود با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی نسبت به احداث بازسازی و بهره‌برداری از آن‌ها اقدام کند.

تغییر کاربری به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان همچنین هیئت امنای هر دانشگاه و تصویب کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اصلاحات و الحاقات بعدی صورت می‌گیرد و از پرداخت تمامی عوارض شامل تغییر کاربری نقل و انتقال املاک هفت گواهی بهره برداری احداث تخریب بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است.

تعجیل در تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمی که ناقص ماند!

حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه با تشکیل دانشگاه فرهنگیان باید تمام دانشگاه‌های تربیت معلم و دانشکد‌های علوم تربیتی به آموزش و پرورش ملحق می‌شدند، اظهار کرد: این کار به تقویت و یکپارچه شدن شدن نظام تربیت معلم منجر می‌شد، ولی متأسفانه فقط مسئولیت تربیت معلم و بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد و تمام امکانات و فضا‌های مربوط به تربیت معلم کشور در وزارت علوم باقی ماند.

او تصریح کرد: در فرایند تشکیل دانشگاه فرهنگیان باید در یک تقسیم بندی جدید «تمام دانشگاه‌های تربیت معلم و دانشکده‌های علوم تربیتی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تمام امکانات، اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و دارایی‌ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت آموزش و پرورش ملحق می‌شدند» که بی تدبیری و بی توجهی در واگذاری امر تربیت معلم به وزارت آموزش و پرورش به اینجا ختم نشد.

بنیادی گفت که اندکی پس از تصویب اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود یک ماه پس از تصویب اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در تاریخ یازدهم بهمن ۹۰ در اقدام ناصحیح دیگر؛ سه دانشگاه تربیت معلم تهران، آذربایجان و سبزوار را با مصوبه تغییر نام از امر تربیت معلم در ذیل وزارت علوم خارج و با مصوبه تغییر نام آن‌ها را به یک دانشگاه عمومی تبدیل کرد.

رصد روند یادگیری دانش آموزان ابتدایی در ایام کرونا

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای ارزیابی میزان یادگیری دانش آموزان در ایام کرونا با توجه به شیوه جدید تدریس از طریق بستر فضای مجازی بیان کرد: در شرایط کنونی خانواده‌ها نقش فعالی در آموزش فرزندان دارند و به این موضوع تاکید داشتیم که چنانچه امکان داشته باشد در هر کلاس درس یکی از خانواده‌ها حضور داشته باشند تا در جریان آموزش فرزندان قرار گیرند و از چگونگی روند آموزش آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

او ادامه داد: در دوران ابتدایی حضور خانواده‌ها در کنار دانش آموزان امری ضروری است و البته خوشبختانه امسال شاهد همکاری خوبی از سوی خانواده‌ها بودیم و به نوعی معلم‌یار شده اند؛ بر این اساس هم دستورالعملی تهیه کردیم تا میزان یاددهی دانش آموزان ارزیابی شود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در این دوره ارزشیابی دانش‌آموزان به صورت کیفی-توصیفی انجام می‌شود، گفت: در نظر داریم تا ارزیابی مرحله به مرحله از روند آموزش داشته باشیم و در چنین شرایطی بررسی میزان یادگیری بهتر انجام خواهد شد.

حمایت از مدارس غیردولتی تلقی خصوصی‌سازی نیست

سعید صالح، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره شائبه خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش با گسترش مدارس غیردولتی اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش امری حاکمیتی است، قابل واگذاری نخواهد بود و ایجاد و توسعه‌ی مدارس غیردولتی باهدف مشارکت مردم در نظام تعلیم و تربیت تعبیر می‌شود و سیاست گزار با هدف توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف مدرسه داری به ایجاد بنیاد‌های قانونی اقدام کرده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی اینکه اکثریت موسسان مدارس و مراکز غیردولتی فرهنگیان باتجربه هستند، اما این مشارکت محدود به حضور فرهنگیان نیست و فعالان فرهنگی و آموزشی در امر مدرسه داری فعال هستند اظهار کرد: در امر آموزش فرایند‌های اساسی سیاستگذاری توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود و تابع ضوابط این وزارتخانه است.

اعتبار رتبه بندی فرهنگیان برای سال ١۴٠٠ لحاظ شده است

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره وضعیت اجرایی شدن لایحه جدید رتبه بندی فرهنگیان در سال ١۴٠٠ بیان کرد: اجرایی شدن این طرح در سال آینده قطعی شده و تامین اعتبار آن هم در لایحه بودجه دیده شده است.

او ادامه داد: لایحه رتبه بندی در کمیسیون علمی دولت در حال بررسی است و به محض تصویب آن را به مجلس می‌بریم تا به قانون تبدیل و دائمی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمام شرایط و متغیر‌های حرفه معلمی در طرح رتبه بندی جدید لحاظ شده است، اظهار کرد: رتبه بندی جدید به هیچ وجه کپی برداری از روش‌های دیگر حتی ارتقای رتبه استادان دانشگاه نیست.

تامین زیرساخت‌های اینترنت برای دانش آموزان روستای دره‌بید

به دنبال شرایط نامناسب برخی مناطق کشور از لحاظ پوشش دهی اینترنت که به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیر ساخت‌های استفاده از آموزش مجازی و شبکه شاد محسوب می‌شود، گزارشی از وضعیت دانش آموزان روستای دره‌بید استان چهارمحال و بختیاری به نام «تحصیل شاد دانش آموزان زیر درخت بلوط» منتشر کردیم که به دنبال این گزارس مسئولان آموزش و پرورش این استان پیگیر ماجرا شده و جوابیه‌ای هم صادر کردند.

بررسی تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت در مجلس

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وضعیت تعیین تکلیف نیرو‌های نهضت سوادآموزی در مجلس بیان کرد: حدود ٢ ماه پیش مصوبه‌ای در مجلس به تصویب رسیده و این طرح در صحن، رای آورده بود و به کمیسیون هم ارجاع داده شده بود تا نحوه عملیاتی شدن آن در کمیسیون بررسی شود، بر این اساس در کمیته‌ آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چگونگی عمل به طرح آن در حال بررسی است.

او ادامه داد: آموزشیاران نهضت براساس امتیازاتی که به دست آورده اند دسته بندی می‌شوند و این عامل در افراد متفاوت است و تمهیدات در نظر گرفته شده برای تعیین تکلیف آن‌ها در حال بررسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار