طرح توانمند سازی زنان و دختران عشایر در چهار محال و بختیاری اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رهدار براتی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌های سوادآموزی در مناطق مختلف استان گفت: طرح توانمندسازی زنان و دختران عشایر به صورت پایلوت در دو شهرستان اردل و کوهرنگ با همکاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها اجرا شد و امسال این طرح برای توانمندسازی ۴۲ نفر آموزش دهنده در دو شهرستان لردگان و کوهرنگ اجرا می‌شود.

او با بیان اختلاف بالای نرخ باسوادی بین مردان و زنان در شهرستان‌های اردل، لردگان و کوهرنگ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، افزود: میزان اختلاف باسوادی مردان نسبت به زنان در مناطق عشایری استان ۱۰ درصد است.


بیشتر بخوانید


براتی با تاکید بر اینکه درصد باسوادی مردان استان ۹۶.۲۲ درصد و باسوادی زنان ۹۱.۶۹ درصد است اضافه کرد: ۹۴ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند.

او ادامه داد: باسوادی مردان در شهرستان اردل ۹۴.۲۹ درصد، لردگان۹۲.۵۶ درصد، کوهرنگ ۸۷.۶۳ درصد و باسوادی زنان در اردل ۸۵.۲۵ درصد، لردگان ۸۱.۵۱ درصد، کوهرنگ ۷۷.۶۱ درصد است.

براتی گفت: اختلاف باسوادی مردان نسبت به زنان در شهرستان اردل ۹.۰۴ درصد، لردگان ۱۱.۰۵ درصد، کوهرنگ ۱۰.۰۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است.

او افزود: در سال تحصیلی جدید چهار هزار و ۸۰۰ نفر در استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان جامعه هدف سوادآموزی زیرپوشش دوره‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان عشایرنشین کشور بعد از فارس ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که از این تعداد ۳۶ هزار نفر درون‌کوچ و ۹۰ هزار نفر برون‌کوچ هستند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

بیشتر جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان ساکن می‌شوند و در بخش‌هایی از شهرستان‌های کیار، فارسان، بروجن و شهرکرد نیز سکونت‌گاه عشایری وجود دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار