با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم به بیماری دیابت گرفتار هستند و تزریق انسولین لازمه حیات آنهاست، در این میان تحریم های اقتصادی عامل اصلی ایجاد مشکلاتی برای بیماران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دیابت یا بیماری قند یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی است، این بیماری در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر آن در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می شود؛ در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

این بیماری به دو صورت نوع ۱ و نوع ۲ دیده می شود، دیابت نوع ۱ که وابسته به انسولین هستند معمولا قبل از سی سالگی ظاهر می شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است، اکثر این بیماران لاغر می باشند و نیاز به تزریق انسولین دارند؛ دیابت نوع ۲ که غیر وابسته به انسولین هستند معمولا در بزرگسالی یعنی سنین بالای چهل سال دیده می شود، در بروز دیابت نوع ۲ عوامل متعددی چون اضافه وزن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای چهل سال و رژیم نقش دارد.

 

غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ انسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی

 

علائم دیابت ناشی از افزایش قند خون است که می تواند بسیار ملایم و خفیف باشد و در ابتدا برای تشخیص دشوار است؛ علائم دیابت که حالت عمومی دارد عبارت است از گرسنگی شدید، افزایش تشنگی، کاهش وزن، تکرر ادرار، تاری دید، خستگی شدید و زخم هایی که درمان نمی شوند.


بیشتر بخوانید


 معمولا دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ نسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی

 

افزایش ۱۴ برابری بیماران دیابتی در کشور

اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در این باره می گوید: تقریبا بیش از ۱۲ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و طبیعتا این درصد در کلانشهرها بیشتر است؛ بیش از هشت میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم که متاسفانه نیمی از آنها اطلاعی از بیماری خود ندارند.

 


بیشتر بخوانید


او می افزاید: نه تنها در ایران شیوع دیابت نسبت به سال های گذشته بیشتر شده بلکه در سراسر جهان تعداد مبتلایان به دیابت در سی ساله گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که امروزه ما بیش از ۴۶۳ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت داریم که تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.
 
رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه ما کمبود انسولین داخلی نداریم ادامه می دهد: کمبود انسولین ما در خصوص انسولین هایی است که از خارج وارد کشور می شود.
 
غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ نسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی
 
رجب با اشاره به دلایل متعدد کمبود انسولین بیان می کند: یکی از دلایل عمده کمبود انسولین تحریم های اقتصادی غیر انسانی می باشد.
 
رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به تفاوت قیمت انسولین خارجی و داخلی تاکید می کند: قطعا قیمت انسولینی که در کشور تولید می شود خیلی کمتر از قیمت انسولینی است که از خارج وارد کشور می شود و در مقایسه با قیمت انسولین خارجی حدودا یک پنجم آن است.

رجب اظهار می کند: طبیعتا بیماران دیابتی که از نوع خاصی از انسولین استفاده می کرده اند در حال حاضر مجبور به تغییر انسولین مورد استفاده خود شده اند و این مسئله اندکی مشکل ایجاد می کند که ما می توانیم با آموزش هایی که به افراد دیابتی می دهیم کاری کنیم تا با مسئله تعویض انسولین راحت تر برخورد کنند.

او می افزاید: اگر انسولینی در داروخانه ها نیست، انواع دیگر انسولین که وجود دارد را می توانیم تهیه کنیم زیرا که انسولین مایه حیات و زندگی فرد دیابتی است؛ در حقیقت اگر می گوییم بیمار محور یعنی باید با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد بتوانیم قندخون بیماران دیابتی را در حد مطلوب کنترل کنیم .

غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ نسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی

تاثیر تلخ تحریم ها بر بیماران دیابتی

اکبر نیا که سال هاست بیماری دیابت دارد در این باره می گوید: من از انسولین خارجی استفاده می کنم، ولی در حال حاضر قیمت آن بالا رفته و کمیاب شده است.

او می افزاید: با اینکه برخی از داروخانه های دولتی اعلام کردند که این انسولین را دارند ولی هربار مراجعه می کنیم می گویند نداریم و ما به سختی و با گشتن شهر به مقدار کم داروی مورد نیاز را پیدا می کنیم.

این بیمار دیابتی با اشاره به مشکلات بیماران دیابتی ادامه می دهد: دیابتی ها دائما مشکل افزایش یا کاهش قند خون دارند و اگر زخمی بر روی بدنشان ایجاد شود خیلی دیر بهبود پیدا می کند.

نوروزی یک فرد دیابتی می گوید: من از انسولین خارجی استفاده می کردم اما به دلیل نایاب بودن آن مجبور به استفاده از انسولین ایرانی شدم که اصلا جوابگو نیست.

غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ نسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی

او می افزاید: به خاطر نبودن این نوع از انسولین و مصرف انسولین ایرانی قندخونم بالا رفته و باعث زخم بدنم شده است.

عبادی یک فرد دیابتی می گوید: من از انسولین خارجی استفاده می کنم، متاسفانه قیمت آن بالا رفته و من به سختی دو عدد با کارت ملی دریافت کردم، نبود این انسولین باعث بالارفتن قند خون و تاری چشمم شده است.

حدود۲۰۰ هزار بیمار دیابتی در خراسان رضوی وجود دارد

وحید آذری فر مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی در رابطه با آمار بیماران دیابتی استان می گوید: در خراسان رضوی، در کشور و در کل دنیا هیچوقت آمار دقیقی از بیماران دیابتی نوع ۱، نوع ۲ و چه خانم های بارداری که نوع سوم هستند وجود ندارد به این دلیل که قسمت اعظم جمعیتی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است که بی علامت باشند، بنابراین در کل دنیا و کشور ما و همچنین خراسان رضوی ما تخمین می زنیم که نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خودشان اطلاعی ندارند.

او با اشاره به سن درگیری بیماران دیابتی می افزاید: جزو خصوصیات بیماری دیابت این است که ما بیمار دیابتی نوع ۱ داریم که پنج ماهه است و یا بیمار دیابتی داریم که مسن است، بنابراین دیابت اصلا مرز سنی ندارد.

مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی با بیان اینکه اکثر بیماران دیابت نوع ۲ دارند ادامه می دهد: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد دیابتی‌ها در کشور ما دچار دیابت نوع ۱ و وابسته به انسولین هستند و حدود ۸۸ تا ۹۰ درصد دیابتی‌ها دیابت نوع ۲ دارند و معنی آن این نیست که وابسته به انسولین نیستند، زیرا که دلیل به وجود آمدن بیماری دیابت کمبود یا کاهش شدید انسولین در بدن است که توسط پانکراس ترشح می‌شود.

آذری فر بیان می کند: بیماران دیابتی نوع ۱ به این دلیل که هیچ انسولینی در بدنشان ترشح نمی‌شود حتما باید انسولین مصرف کنند و داروی اصلی درمان آن‌ها انسولین است، اما عده ای از بیماران که دیابت نوع ۲ دارند به دلیل کاهش میزان انسولین در بدنشان و رعایت نکردن مسائل سنی از انسولین استفاده می کنند اما می توانند از داروهای خوراکی نیز استفاده کنند.

او با بیان اینکه آماری برای مرگ و میر بیماران دیابتی وجود ندارد تصریح می کند: ما آماری برای مرگ و میر نداریم به این دلیل  که اگر بیمار دیابتی قند خون خود را به درستی کنترل کند و مواردی را که در نحوه کنترل بیماری موثر است رعایت کند می تواند طول عمری مانند سایر افراد جامعه داشته باشد.

مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی با اشاره به عوارض دیابت کنترل نشده تاکید می کند: نابینایی، خون ریزی ته چشم که می تواند به کم بینایی منجر شود، آسیب به کلیه ها، بیماری قلبی و عروقی برای افراد بالای ۴۰یا۵۰ سال و در بعضی از موارد اعصاب اندام تحتانی را تحت تاثیر می گذارد مانند بی حس شدن پاها و اندام تحتانی که بیشتر مربوط به آقایان می شود؛ در نتیجه اگر دیابت کنترل نشود این عوارض را به وجود می آورد.

او در خصوص ارتباط بیماری دیابت با ویروس کرونا می افزاید: کرونا ویروسی است که بر روی انسان چه سالم و چه ناسالم، سرطانی، دیابتی، هموفیلی و ....تاثیر می گذارد، بنابراین ربطی به بیماری دیابت ندارد اما افراد مبتلا به کرونا که دیابت کنترل نشده دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.
 
غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ انسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی با اشاره به تحقق نیافتن وعده مسئولین ادامه می دهد: وعده هایی که مسئولین تامین داروی دیابتی ها مانند انجمن دارو سازان کشور، سازمان غذا و داروی کشور و ... می دهند هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد؛ خودشان و همچنین ما به عنوان کسانی که نماینده دیابتی ها در استان ها هستیم نیز این موضوع را می دانستیم.
 
آذری فر بیان می کند: در ۱۰ یا ۲۰ سال پیش بیمه کردن داروی دیابتی بسیار سخت بود، اما انجمن‌های دیابت سراسر کشور جلسات متعددی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار کردند و در نتیجه ۲ یا ۳ مدل انسولین خارجی که به صورت خودکاری است بیمه شد و به مرور زمان ۱۰ نوع دیگر انسولین نیز بیمه شدند.
 
او تصریح می کند: حدود ۷ ماه پیش انسولین‌های خارجی کمیاب شد، اما اکنون ۲ ماه است که انسولین‌های خارجی نایاب شده و وجود ندارد و اگر هم هست به تعداد خیلی محدود و با قیمت‌های گزاف است.
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی با بیان اینکه دوستان داخلی و  خارجی می گویند دارو تحریم نیست تاکید می کند: تحریم نبودن دارو یعنی ما می توانیم داروی انسولین را از کشورهای مختلف دریافت کنیم، اما برای برگشت پول آن بانک های ما تحریم هستند.
 
او با انتقاد از مسئولین می افزاید: مسئولان باید خیلی شفاف به دیابتی ها بگویند که به دلیل تحریم ها نمی توانند این دارو را وارد کنند.
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی با بیان اینکه من هم یک دیابتی هستم ادامه می دهد: از ۷ سالگی انسولین می‌زنم، اما در این دو ماهی که انسولین نیست برای من مدیر عامل انجمن دیابت شرق کشور هم نیست، اما من نمی‌توانم که انسولین نزنم بنابراین انسولین ایرانی را جایگزین خارجی میکنم.
 
غرق شدن بیماران دیابتی در مهلکه تحریم ها/ انسولین بازیگر نقش اول بیماران دیابتی
 
آذری فر با اشاره به مشکلات دریافت انسولین ایرانی بیان می کند: هر بیمار دیابتی با توجه به تجویز پزشک می داند که در هر ماه چند پن انسولین نیاز دارد؛ برای مثال من به عنوان یک فرد دیابتی در هر ماه به ۷ پن  انسولین نیاز دارم اما زمانی که به داروخانه مراجعه می کنم تا انسولین ایرانی دریافت کنم می گویند امکان دریافت فقط ۴ انسولین وجود دارد.
 
او تصریح می کند: اگر این انسولین ایرانی است پس چرا در داروخانه ها نیست، اگر به کشور های دیگر قاچاق می شود و مسئولان نمی توانند جلوی آن را بگیرند در هر صورت حقیقت را به مردم نمی گویند.
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی تاکید می کند: در نتیجه تا زمانی که  تحریم های پولی و بانکی بین المللی ایران با کشور های معاند حل نشود ما نمی توانیم چیزی بخریم که پول آن را برگردانیم.
 

انتهای پیام//م.ج

گزارشگر؛ مهلا جیرفتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.