مدیر عامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگارن جوان:

رشد ۲۰ درصدی تولید طلای سفید؛ تعطیلی کسب و کارها قیمت نخ و پنبه را کاهش داد

کاویانی گفت: با توجه به افزایش عملکرد، تولید پنبه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از برداشت بیش از ۹۰ درصد پنبه تولیدی خبر داد و گفت: در استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل و مغان بیش از ۹۰ درصد پنبه تولیدی کشاورزان برداشت شده و بسیاری از مزارع برای کشت پاییزه آماده شده‌اند.

او افزود: ۷ تا ۸ درصد برداشت مابقی محصول در این ۴ استان تا پایان آذر به اتمام می‌رسد به طوری که تا این تاریخ دیگر هیچ محصولی در مزرعه، در اختیار کشاورزان نیست.


بیشتر بخوانید


کاویانی ادامه داد: هم اکنون در استان‌های خراسان، فارس و سمنان برداشت پنبه به ۳۰ تا ۴۰ درصد هم نرسیده است و عملیات برداشت در این استان‌ها تا بهمن ادامه دارد.

مدیر عامل صندوق پنبه از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید پنبه نسبت به سال قبل خبر داد.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آمار ۶۰ تا ۶۵ درصد برداشت پنبه در اردبیل انجام شده و در استان‌های فارس و خراسان برداشت به تازگی آغاز شده است.

او با بیان اینکه برداشت وش پنبه طی فصول پاییز و زمستان از مزارع کار سختی است، گفت: با توجه به آنکه برداشت پنبه تا اواخر بهمن در خراسان و فارس ادامه دارد، امیدواریم ماشین‌های برداشت پنبه تولید داخل و وارداتی افزایش یابند تا برداشت این‌ محصول دچار مشکل نشود.

کاویانی از کاهش واردات پنبه خبر داد و گفت: امسال بنا به دلایل مختلف، واردات پنبه کاهش یافته است که با این وجود امیدواریم صنعت نساجی دچار مشکل نشود

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته هر کیلو پنبه تولیدی ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد، گفت: امسال در برخی استان‌ها وش مرغوب و درجه یک را با قیمت ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردند که کشاورزان از این موضوع رضایت نسبی دارند چرا که هزینه‌های تولید تا حدی جبران شده است.

به گفته کاویانی، با توجه به قیمت مناسب وش پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت پنبه در سال آینده افزایش یابد، هر چند زراعت پنبه در مقایسه با بسیاری از محصولات قابل رقابت نیست، همین امر موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تولید نداشته باشند.

مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه برداشت پنبه با دست کار بسیار دشواری است، افزود: در فصل زمستان، کشاورزان حداکثر ۴۰ کیلو وش برداشت می‌کنند که با افزایش تعداد ماشین‌های برداشت، راندمان در هکتار به سبب بذور مناسب تولید افزایش می‌یابد و با این وجود زراعت مقرون به صرفه است.

او درباره آخرین وضعیت مکانیزاسیون و ماشین آلات زراعت پنبه بیان کرد: طی سال‌های اخیر به سبب شرایط تحریم‌ نتوانستیم ماشین آلات برداشت پنبه را وارد کنیم که از این منظر در تنگنا هستیم، اما در هر حال امیدواریم‌که تعداد ماشین آلات داخل مشابه ماشین آلات خارجی افزایش یابد، چرا که در عملیات کاشت و داشت مشکل چندانی نداریم.

او با اشاره به اینکه تولید پنبه داخل تا پایان سال جوابگوی نیاز صنعت خواهد بود، بیان کرد: بنابر آمار ۹ ماهه، ۲۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده است که با این وجود تولید داخل تا پایان سال جوابگو خواهد بود، به طوری که اگر در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال پنبه خارجی وارد نشود، طی ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد صنعت نساجی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شود.

کاویانی درباره چشم‌انداز صنعت نساجی گفت: امسال از ابتدای فصل تا حدود ۲ هفته پیش قیمت وش پنبه برای کشاورزان رضایت بخش بود چرا که از کیلویی ۱۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در برخی استان‌ها از تولیدکنندگان خریداری می‌شد که با تعطیلی ۲ هفته اخیر بازار تهران و تعطیلی کسب و کارهای تولید پوشاک و نخ، قیمت خرید نخ و پنبه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است که همین امر‌موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه قیمت پنبه از نظر تولید و عملکرد در هکتار مناسب است، بیان کرد: اگر قیمت سایر محصولات کشاورزی رشد چندانی نداشته باشد، می‌توان به افزایش سطح زیر کشت امیدوار بود و در صورت افزایش نرخ سایر محصولات کشاورزی نمی‌توان به افزایش سطح زیرکشت و تولید امیدی داشت.

این مقام‌مسئول درباره تاثیر قاچاق پوشاک بر تولید نخ و پارچه بیان کرد: با وجود آنکه امکان پرداخت یارانه به تولیدکنندگان وجود ندارد، از این رو امکان رقابت با کالاهای وارداتی که با دریافت یارانه به صورت رسمی و غیررسمی وارد می‌شوند، وجود ندارد.

او در پایان با اشاره به اینکه با قاچاق پوشاک انتظار خودکفایی پنبه را نمی‌توان داشت، تصریح کرد: با وجود پرداخت یارانه دولت های خارجی به تولید پنبه و افزایش قیمت تمام شده پنبه تولید داخل، امکان رقابت وجود ندارد که این امر آسیب جدی به تولید پنبه داخل می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار