دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت در نشست مجازی با اهالی رسانه از تغییر زمان و چگونگی برگزاری جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،   نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدا محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم حقیقت با اشاره به شرایط جهان، در ماه‌های اخیر گفت:نشست خبری دوره قبل با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، اما شرایط امروز نشست ما و جشنواره کاملا متفاوت است.

وی افزود: ضمن عرض تسلیت و ادای احترام به مقام رفیع شهید دکتر محسن فخری‌زاده مجاهد دانشمند هسته‌ای کشور که ناجوانمردانه ترور شدند و ضمن ادای احترام به درگذشتگان سینمای ایران که سال غم‌انگیزی را برای سینمای ایران به وجود آوردند، نشست مطبوعاتی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را آغاز می‌کنیم. از اسفند سال ۹۸ تا امروز، سال متفاوت و سختی را سپری کردیم و همه با کرونا درگیر بوده و هستیم.

او ادامه داد: توجه شما را جلب می‌کنم به اینکه چرا باید چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شد و چگونه به اینجا رسید؟ ما سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان مطبوعات اینجا نشسته بودیم و امسال سال جدید و فرمت جدیدی را تجربه می‌کنیم. با شیوع کرونا، بسیاری از رویداد‌ها و جشنواره‌های دنیا دچار تغییر در شکل برگزاری یا تاخیر در برپایی آن شد، اما امروز بسیاری از جشنواره‌ها بر این شدند که برای مقاومت و ایجاد ساختار‌های اجتماعی باید جشنواره‌های هنری را برگزار کنند و بگویند سینما زنده است و شور و شعف باید در جامعه‌ای که لحظه‌های تلخی را تجربه می‌کند، ایجاد شود.

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بیان کرد:در ماه‌های اخیر چندین جشنواره سینمایی در ابتدای راه فرمت جدید اکران آنلاین قرار گرفتند.ما هم در جشنواره سینماحقیقت، توسط تیم‌های همراه و پژوهشی، این رویدادهای بزرگ ایران و دنیا را دنبال کرده و رصد کردیم و بر آن شدیم با شورای سیاست‌گذاری دوره چهاردهم جشنواره، با حضور دانشگاهیان و پیشکسوتان سینمای مستند به سمت تجربه تازه‌ای برویم. این تجربه خطراتی داشت البته با تصمیمی که در سازمان سینمایی کشور شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع سینمایی به این سمت حرکت کنند.

وی افزود: خوشبختانه جشنواره سینمای کودک توانست بخشی را به شکل آنلاین برگزار کند و ما جشنواره سینماحقیقت را کاملا آنلاین برگزار خواهیم کرد. با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، بخش فیزیکی از جشنواره حذف شد بنابراین سینماحقیقت اولین جشنواره کاملا برخط سینمایی خواهد بود. امیدوارم برای دیگر رویدادهای فرهنگی سینمایی کشور راه را باز کنیم.

انتظار نداشتیم این تعداد اثر به جشنواره امسال برسد

محمد حمیدی مقدم اظهار کرد: انتظار نداشتیم این تعداد اثر به جشنواره امسال برسد. انتظار نداشتیم امسال آثار زیادی با توجه به شرایط سخت تولید، به جشنواره ارسال شود اما بعد از اینکه فراخوان جشنواره را با تأخیر دادیم، آثار زیادی به جشنواره رسید به طوری‌که با رشد ۳ تا ۴ درصدی دریافت آثار در جشنواره «سینماحقیقت» روبه‌رو شدیم و ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد و این با توجه به شرایط حاد کشور، شگفت‌آور است.

زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت تغییر کرد

در بخش دوم نشست آنلاین دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» پرسش و پاسخ خبرنگاران از طریق سوالات مکتوب و ارتباط تلفنی شروع شد.

همکاری تلویزیون و جشنواره سینماحقیقت

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی درباره همکاری تلویزیون و جشنواره سینماحقیقت پاسخ داد و گفت: در بعضی کارگاه‌ها، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با استادهای حاضر در کارگاه‌ها به طور زنده ارتباط برقرار کرده و مسائل خود را طرح کنند. از فیلمسازان مشهور مستند دعوت شده که کارگاه‌هایی بگذارند. فعالیت‌های ما در حوزه فیزیکی اجرا نمی‌شود اما در حوزه برنامه‌سازی‌های تلویزیونی و محتوایی است که در ستاد تولید شده است. جا دارد تشکر کنم از توجه شورای سیاست‌گذاری و تعاملی که جشنواره با تلویزیون در پخش مستند دارد. شبکه‌های مختلف در کنار جشنواره قرار گرفتند و قرار است گپ و گفت و جلساتی با محوریت مستندها با یاری شبکه‌های مختلف شکل بگیرد. از شبکه‌های یک، دو، چهار، مستند و افق سیما به ویژه شبکه مستند تشکر می‌کنم که با دو برنامه کنار جشنواره است. انشاءالله اخبار جشنواره و نمایش فیلم‌ها از این شبکه‌ها به سمع و نظر عموم مردم می‌رسد.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره موضوعی نیست و موضوعات متفاوت و گسترده‌ای می‌تواند سرفصل طراحی یک بخش در آن باشد. اما توجه به مسائل قرآنی و معارف دینی در مفاهیم ریشه‌ای جشنواره مستتر است و مرزی برایش قائل نیستیم که یک بخش ویژه و جداگانه برایش بگذاریم. اگر برای موضوعاتی مانند کرونا و کارآفرینی بخش ویژه‌ای طراحی شده، با توجه به شعار اصلی کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و همراهی با آن بوده است. تصور می‌کنم طراحی بخش‌های ویژه می‌تواند بخش اصلی را تحت الشعاع قرار دهد و از جذابیت و قدرتمندی آن کم کند اما بخش آوینی موضوع متفاوتی است که توانسته خود را به سطح مسابقه اصلی رسانده و هدف‌هایش را تامین کند اما موضوعات دیگر، در تمام بخش‌های جشنواره «سینماحقیقت» جاری است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا مرکز گسترش سینمای مستند در اولین روز این همه گیری در حوزه تولید هم وارد کار جهادی شد و مستندسازان وارد جریان تولید شدند. احساس کردیم بخشی جوشان در شرایط سخت باشیم، با توجه به توضیحات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش‌های واقع گرا در این شرایط باید ثبت و ضبط شود، ما هم عزممان را جذب کردیم. خوشبختانه بخش کرونا بخش جذابی است که امسال در سبد سینمای مستند داریم.

اهالی رسانه‌ چگونه فیلم‌های جشنواره را می‌بینند؟

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: افراد حرفه‌ای رسانه و مطبوعات به صورت رایگان از تمام محتوای تولید شده جشنواره از طریق سامانه برخط هاشور بهره‌مند خواهند شد.

دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت»  گفت: سال گذشته و در جشنواره سیزدهم، ۱۴ فیلمساز خانم حضور داشتند و در جشنواره چهاردهم رشد داشتیم و این تعداد به ۱۹ خانم رسید. اینکه بخواهیم بحث گروه انتخاب را در حوزه‌های این چنین تقلیل دهیم به نظرم کار درستی نیست. از سال گذشته این مسیر را طراحی کردیم و خانم آزاده بیزارگیتی هم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته و کاملا موثر بوده‌اند. در سه حوزه مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند از مستندسازان خانم بهره گرفتیم و افرادی به شدت موثر در آرا، صحبت و گفتگو و تبادل نظر حضور داشتند و الان باید از این فراتر برویم. دوستان ما در حوزه انتخاب به اثر توجه می‌کردند نه سازنده و گاهی حتی گروه سازنده را نمی‌شناختند.

زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت تغییر کرد

محمد حمیدی مقدم در ادامه گفت: مسیر اصلی برای تماشای آثار چهار پلتفرم پرتال جشنواره سینما حقیقت است که دوستان برای رسیدن به پلتفرم‌ها آماده ‌شوند. این مسیر راه نرفته است که آن را تجربه می‌کنیم و تعامل با جهان بیرون را از این طریق عملی می‌کنیم. ما اختراع کننده این چرخ نیستیم، ما صادقانه در ابتدا به فیلمسازان گفتیم این امکان وجود دارد که با تمام بحث‌های فنی این تکنولوژی، اتفاق و رخنه‌ای رخ دهد و شما با این شرط و پذیرش احتمال وقوع چنین اتفاقی می‌توانید در جشنواره شرکت کنید. همه جشنواره‌های بین‌المللی هم این شرط را با فیلمسازان خود دارند، مثل جشنواره کن. بنابراین راهی جز این نیست.

امکان تماشای فیلم‌های «سینماحقیقت» در خارج از ایران وجود ندارد

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در بخشی از نشست رسانه‌ای جشنواره امسال گفت: امکان نمایش فیلم‌ها و تماشای آن برای مخاطب خارج از کشور وجود ندارد. این ip ها فقط برای داخل کشور است. حتی متخصصان هم نمی‌توانند وارد آن شوند مگر با ورود به درگاه فیلم و دریافت کد رهگیری، امنیت سیستم را لحاظ کردیم. ما بایستی این شرایط (برخط) را در سایر جشنواره‌های فیزیکی هم حفظ کنیم.

محمد حمیدی مقدم  گفت: ما یک خانه جشنواره داریم که مثل همیشه تمام آثار در این سامانه به نمایش درمی‌آید و شاید بعضی فیلم‌ها امکان نمایش عمومی نداشته باشند. در بخش سامانه‌های برخط فیلیمو و نماوا،هاشور و تیوا آنچه در فضای عمومی نمایش داده می‌شود، یکسان و یکدست است. اگر کسی نتواند فیلمی را در روز اول ببیند دیگر نگران و‌ مضطرب نیست که بخواهد حتما در ساعت مشخصی تماشای فیلم را شروع کند. وارد سامانه که می‌شود فیلم‌هایی که در یک روز نمایش داده می‌شود را می‌تواند در ظرف زمانی ۱۲ ساعت ببیند. از طرفی مسأله ورود به اقتصاد و بازار را مطرح کردیم تا دنیای جدید، آورده بیشتری برای مستندساز داشته باشد. بنابراین در بخش عمومی، بلیت‌ها تک سانس خریده می‌شود و بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان -با توجه به مضامین و تنوع- قیمت گذاری می‌شود و مخاطب می‌تواند سه فیلم را در بازه ۶-۷ ساعت ببیند. پس نمایش یکدستی در همه سامانه‌های برخط خواهیم داشت و اگر کسی فیلم مورد علاقه خود را از دست بدهد می‌تواند به سامانه دیگری رجوع کند و فیلم را ببیند پس نمایش فیلم در سامانه‌ها به شکل گردشی خواهد بود.

زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت تغییر کرد

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد:  انتظار استقبال تا این اندازه را از جانب فیلمسازان نداشتیم. ۸۹۴ فیلم در بخش‌های مختلف به دبیرخانه امسال جشنواره رسیده است.جشنواره سینما حقیقت امسال شامل بسیاری از مضامین است. توجه ویژه به مبحث مقاومت، حوزه‌های برون‌مرزی، داخلی و مسائل حوزه‌های گفتمان انقلاب و دفاع مقدس و... از بخش‌هایی است که در این دوره فیلم‌هایی با این مضامین وجود دارد. در حوزه مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی فیلم‌های تاثیرگذاری داریم. همچنین امسال به آیین‌ها، رسوم و فولکلور و خرده فرهنگ‌ها مثل گذشته توجه کرده‌ایم.

جشنواره‌ها بودجه مستقل دارند

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به این سوال که صرفه‌جویی در برگزاری جشنواره می‌توانست باعث افزایش تولیدات مستند شود؟ گفت: هر بخش از مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید انیمیشن، سینمایی و تولیدات مختلف بودجه مستقل دارد و به واسطه موضوع مورد بحث هزینه می‌شود. برگزار نکردن جشنواره نمی‌توانست بودجه را به بخش‌های دیگر تزریق کند.

محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»  گفت: انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنواره دیگری در کشور ندارد و امری است که توسط نمایندگان خانه سینما انجام می‌شود و خودشان دارند سازوکاری پیدا می‌کنند که باید آن را چطور با سامانه‌های برخط پیش ببرند؟ طی یکی دو روز به نتیجه خواهد رسید و فکر می‌کنم بتوانیم امسال در حوزه آنلاین هم این آرا را داشته باشیم.

محمد حمیدی مقدم گفت: فعلا بخشی برای جایزه شهید محسن فخری‌زاده به دلیل اینکه مدت کوتاهی از شهادت ایشان گذشته طراحی نکردیم و باید این موضوع را در اتاق فکر جشنواره به شکل منسجمی مطرح کنیم. در مورد جایزه سردار سلیمانی هم کار‌ها در ماه‌های قبل انجام شد. برای تبیین مکتب فکری او و محور مقاومت در بخش جداگانه از بخش آوینی باید طراحی می‌کردیم تا به شکل بنیادین به مسأله بپردازیم، نه شعاری و برای این کار باید فکر و گفتگوی لازم با شورای سیاست‌گذاری انجام شود. در مورد توجه جشنواره به مضامین ارزشی اگر نگاهی به آثار داشته باشید متوجه می‌شوید که این موضوع قطعا در اهداف بنیادین جشنواره بوده و هست و نگاهی به آمار جشنواره آن را به خوبی نشان می‌دهد.

زمان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» تغییر کرد

محمد حمیدی مقدم در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: قرار این بود طبق الگوی گذشته و زمانبندی در تقویم اجرایی جشنواره ۱۸ تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم. با توجه به شرایط و وضعیت قرمز تهران بر اثر شیوع ویروس کرونا خللی در کار‌های اجرایی و ستادی ما ایجاد شد. بر آن شدیم جشنواره با ۸ روز تاخیر در تاریخ ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه برگزار شود. امیدواریم با تاخیر ۸ روزه عملکرد سامانه‌های موجود و بخش اجرایی خوب پیش برود و دوستانی که فیلمشان هنوز بنا به دلیل این دو هفته وضعیت تهران به دفتر جشنواره نرسیده آماده شوند و کار خود را هر چه زودتر ارسال کنند.

حمیدی‌مقدم در پایان نشست گفت: به دوستان و همراهان مطبوعاتی می‌بالیم که همیشه کنار ما بودند به خصوص در شرایط فعلی که اگر آن‌ها نباشند، جشنواره هیچ انعکاسی نخواهد داشت. همه ما با یک هدف مشخص که مسئولیت اجتماعی برای وضعیت امروز و ایجاد شور و نشاط برای برون رفت از وضعیت فعلی است دنبال می‌کنیم و شما اهالی رسانه هم همان هدف را پوشش می‌دهید؛ که تحقق این هدف در کنار شما رخ خواهد داد.

زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت تغییر کرد

پایان‌بخش نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، رونمایی از پوستر این دوره بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار