روزنامه الجمهوریه لبنان اعلام کرد که پس از تاخیر در روند تشکیل دولت جدید این کشور، نخست وزیر مکلف در روز‌های اخیر رایزنی‌های متعددی با طرف‌های سیاسی داشته است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل النشره، روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از منابعی اعلام کرد که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان در روز‌های اخیر رایزنی‌ها و تماس‌های متعددی با طرف‌های سیاسی برای تشکیل کابینه جدید این کشور داشته است.

این روزنامه نوشت: حریری تماس‌های متعددی با طرف‌های سیاسی مختلف انجام داده است از جمله تماس تلفنی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که در آن به صورت مشروح درباره کابینه رایزنی شد و حریری به او ابلاغ کرد که همه چیز در روند تشکیل دولت خوب است.

نبیه بری نیز در این تماس تلفنی از حریری خواست تا در تشکیل دولت جدید تسریع کند، زیرا اوضاع کشور «ناخوشایند» است و برای او آرزوی موفقیت کرد.

الجمهوریه افزود: محافل سیاسی لبنان اطلاعات تایید نشده‌ای دارند که نشان می‌دهد پیش نویس دولت که سعد حریری قصد ارائه آن به پارلمان را دارد هیچ یک از سه حزب مطرح کشور را شامل نمی‌شود و بر اساس پیش نویسی است که مصطفی ادیب قبل از انصراف از تشکیل دولت آن را تنظیم کرده بود. این پیس نویس اسامی افرادی را به عنوان وزرای کابینه دربردارد که افرادی با تخصص‌های ویژه و صلاحیت‌های بارز هستند که حریری امیدوار است موافقت تمامی طرف‌ها را به دست آورد.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابعی دیپلماتیک در فرانسه اعلام کرد: پاریس همچنان امیدوار است که پیشبرد مثبتی در زمینه تشکیل دولت سعد حریری در بازه زمانی مورد انتظار این کشور و به عنوان راهی برای فعال سازی حضور بیشتر خود در بیروت ایجاد شود.

منابع فرانسوی تاکیدکردند که ریاست جمهوری این کشور از رویکرد انسدادی که در مقابل تشکیل دولت در لبنان ایجاد شده است بسیار خشمگین است، زیرا آن را موجب افزایش وضع دشوار این کشور می‌داند.

الجمهوریه افزود: رئیس جمهور فرانسه که نامه‌ای برای لبنان درخصوص تشکیل دولت جدید ارسال کرده بود، منتظر پاسخ مسئولان این کشور و تسریع در تشکیل کابینه برای قراردادن بیروت در مسیر اصلاحات، بهبود اقتصادی و احیای وضع موجود است.

منابع دیپلماتیک به سفر فرستاده ایمانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اشاره کردند و گفتند: فرانسه از اتلاف وقت در لبنان بیزار است و طبیعی است که در صورت داوم این وضع غیرمسئولانه پاریس به مرحله‌ای با رویکرد‌های شدیدتر در این خصوص منتقل خواهد شد.

روزنامه لبنانی الجمهوریه همچنین با منابعی آگاه در آمریکا مصاحبه کرده و درباره موضع واشنگتن درخصوص تشکیل دولت لبنان گفتگو کرد.

منابع آگاه آمریکایی اعلام کردند: واشنگتن با نگرانی شدید وضع لبنان را رصد می‌کند و از طریق سفر وزیر خارجه و سفیر خود در بیروت این پیام را مخابره کرد که آمریکا منتظر تشکیل دولتی توانمند برای اجرای اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد است که به خواسته‌های مردم این کشور پاسخ دهد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

الجمهوریه به نقل از منابع آمریکایی نوشت که واشنگتن برنامه‌ای گسترده و کامل برای تحریم افراد و نهادی‌های جدید در لبنان دارد که در صورت مقابله نکردن این کشور با فساد و توقف آن، بخش جدید تحریم‌های خود را در آینده نزدیک اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار