دو سازمان غیردولتی حقوق بشری در گزارش‌هایی به تاثیر کشور انگلیس در تشدید جنگ در یمن پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، یک سازمان حقوق بشری یمنی مستقر در ژنو و بنیاد حمایت از صلح و دموکراسی (یک سازمان غیردولتی انگلیس) از دولت انگلیس خواستند تا عرضه تسلیحات به عربستان و امارات را متوقف کند.

گروه‌های مدعی حقوق بشر می‌گویند حملات هوایی از سوی ائتلاف به رهبری سعودی‌ها در یمن اغلب بی‌هدف بوده و تاکنون جان ده‌ها هزار غیرنظامی را گرفته است.

بر اساس گزارش این دو سازمان غیردولتی، خرید اسلحه توسط عربستان سعودی، ۴۱ درصد از کل صادرات اسلحه انگلیس بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهد، در حالی که پیش از این ۱۹ درصد سلاح وارداتی عربستان سعودی از انگلیس بوده است.

طبق برآورد کمپین ضد تجارت اسلحه (CAAT)، ارزش مجوز‌های صادراتی انگلیس برای صادرات نظامی به عربستان، از زمان شروع بمباران یمن به رهبری سعودی‌ها، ۵.۴ میلیارد پوند (۷.۲ میلیارد دلار) است.

با این حال CAAT تخمین می‌زند ارزش واقعی این صادرات، در این مدت تا ۱۶ میلیارد پوند (۲۱.۴ میلیارد دلار) باشد.

در این گزارش شرکت‌های Excelitas، BAE Systems، VestGuard UK و Rolls-Royce به عنوان عمده‌ترین صادرکنندگان اسلحه به عربستان معرفی شده‌اند.

صادرات شامل ۲.۹ میلیارد پوند (۳.۳ میلیارد دلار) هواپیما، هلی کوپتر، هواپیمای بدون سرنشین و ۲.۵ میلیارد پوند (۳.۸ میلیارد دلار) بمب، موشک، نارنجک و تجهیزات مرتبط بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که CAAT از زمان آغاز بمباران یمن، ارزش کل مجوز‌های صادراتی انگلیس به امارات متحده عربی را ۷۱۵ میلیون پوند (۹۵۵ میلیون دلار) تخمین زده است.

در مقایسه با کشور‌های دیگر مانند آمریکا و فرانسه، انگلیس یک منبع تأمین کننده تسلیحات نسبتاً متوسط به امارات متحده عربی است. بر اساس تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده، نیرو‌های مورد حمایت عربستان و امارات در یمن با سلاح‌های ساخت انگلیس پشتیبانی شده‌اند و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده غیرمسئولانه از تسلیحات نظامی، صدمات شدیدی به غیرنظامیان یمنی وارد کرده است.

 امارات و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به بهانه حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن اقدام به مداخله در امور این کشور کردند.

 امروز میلیون‌ها یمنی در نتیجه درگیری با گرسنگی شدید، بحران بهداشتی و تخریب زیرساخت‌های حیاتی روبه‌رو هستند.

در این گزارش از نمایندگان مجلس انگلیس خواسته شده است از حمایت از صادرات اسلحه جدید که توسط دولت انگلیس تأمین شده است، دست بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار