امیر خسرو فخریان رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای در گفت وگو با خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واقعی بودن تخفیفهای ارائه شده در فروشگاههای زنجیرهای و نیز دو کیفیتی یا به تعبیر دیگر دو درجه بودن برخی کالاهای عرضه شده در این فروشگاهها از جمله انتقاداتی است که همواره مورد بحث بوده است.
وی افزود: هر چه هست ساز و کار و مکانیسمی است که کاملا مشخص بوده همچنین فرایندی است که از ابتدا تا انتهای آن کاملا شفاف و قابل نظارت است بنابراین این موضوع برای کسانی که بخواهند بدون غرض و یا بدون ذهنیت قبلی از فرایند قیمت گذاری و تخفیف در
فروشگاههای زنجیرهای مطلع شوند همه چیز کاملا آشکار، عیان و قابل درک است.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای بیان کرد: تمام آن چیزی که باعث میشود فروشگاههای زنجیره ای، تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو اصطلاح قابل ذکر است، اول حجم بالای خرید این فروشگاهها و دوم حذف واسطهها و کوتاه کردن فرایند تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا است.
بیشتر بخوانید
فخریان ادامه داد: همین دو عامل است که توانسته وضعیتی را به وجود بیاورد که افراد از آن به عنوان " راز تخفیف فروشگاههای زنجیره ای" نام ببرند. در حالی که همان گونه که در ابتدا گفتم هیچ رازی در میان نیست.
وی تصریح کرد: حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاههای زنجیرهای از تولیدکننگان صورت میگیرد و در اصطلاح علمی "صرفههای ناشی از مقیاس" نامیده میشود یکی از مهمترین مزیتهای فروشگاههای زنجیرهای است همچنین دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاهها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهمترین عاملی است که در موضوع قیمت و تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای نقش آفرینی میکند.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای مطرح کرد: فروشگاههای زنجیرهای به دلیل حجم بالای سفارش کالا و خرید مقدار و مقیاس وسیع کالا از تولیدکنندگان از تخفیفات بیشتری از تولیدکنندگان میگیرند که میتوانند در زمان فروش این کالاها به مشتریان خود با درنظر گرفتن حاشیه سود کمتر برای خود، تخفیفات بیشتری را برای مشتریان خود در نظر بگیرند.
فخریان با ذکر این مطلب که فروشگاههای زنجیرهای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات و تواناییهای بالاتری برخوردارند گفت: فروشگاههای زنجیرهای برای ارائه تخفیفات دورهای یا همیشگی و همچنین عرضه مداوم و مستمر کالا با قیمت پایینتر و منطقیتر به مشتریان برخوردار بوده و از این طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنان را فراهم مینمایند.
وی افزود: حدف واسطهها و ارتباط مستقیم با تامین کنندگان از دیگر ساز و کارهای رقابتی فروشگاههای زنجیرهای است این فروشگاه ها، علاوه بر این که در مرحله سفارش و خرید کالا، به علت حجم و مقیاس بالای سفارشات خود میتوانند تخفیفات بیشتر و بهتری از تامین کنندگان دریافت نمایند، با این وجود بخشی از این تخفیفات در نهایت به شکل کاهش قیمت به مصرف کننده منتقل میشود.
فروش کالا با قیمت دل به خواه توسط دلالان
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای با اشاره به فعالیت دلالان در این زمینه بیان کرد: دلالان، کالای تولیدشده را دست به دست نموده و به میل و اراده خود و بدون در نظرگرفتن شرایط جامعه و مردم در زمانی که خود صلاح بدانند کالا را وارد بازار میکنند.
فخریان درباره هزینههای حمل و نقل ادامه داد: از دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت تمام شده هر کالا، هزینه حمل و انبارداری آن است. برخورداری فروشگاههای زنجیرهای از امکانات و توان مناسب در حوزه لجستیک و زنجیره تامین، آنها را قادر میسازد هزینههای حمل و انبارداری (نگهداری) محصولات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و با کاستن از این نوع هزینهها قیمت نهایی کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را کاهش میدهد.
وی با ذکر این مطلب که برخی تصورات به این شکل است که قیمتهای درج شده روی کالا واقعی نیستند، بیان کرد: این که متاسفانه برخی از افراد چنین وانمود میکنند که تولیدکنندگان کالاهای سفارشی فروشگاههای زنجیرهای را با قیمتی بالاتر و غیرواقعی و متفاوت با دیگر تولیدات مشابه خود قیمت گذاری میکنند تا این فروشگاهها بتوانند با درج تخفیف، مصرف کننده را فریب بدهند بی انصافی است چرا که نرخ گذاری متفاوت یا تولید محصولاتی مشابه، اما با دو قیمت متفاوت توسط تولیدکننده به هیچ عنوان مبنای کارشناسی ندارد و به دور از چشم نهادهای نظارتی نمیماند.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای افزود: همچنین گفته میشود برخی تولیدکنندگان اگر هم تولیدات خود را با دو نرخ متفاوت در اختیار فروشگاههای زنجیرهای نگذارند این تفاوت را در کیفیت تولیدات خود دخالت میدهند. همان گونه که تولید کالاهایی مشابه با دو قیمت متفاوت توسط یک تولیدکننده عاقلانه نیست و با وجود نهادهای مختلف نظارتی هیچ تولیدکنندهای ریسک آن را به جان نمیخرد طبعا ارائه یک محصول با یک نام و باقیمت مشابه، اما با کیفیت متفاوت نیز نه عاقلانه است و نه امکانپذیر و اصلا از اساس مردود است.
فخریان با اشاره به امکان تخلف در فروشگاههای زنجیرهای اظهار کرد: کسی منکر تخلف نیست، اما مهم این است که اولا این مقدار از تخلف سیستماتیک نباشد و ثانیا به محض مشاهده مورد رسیدگی قرار گرفته و با آن برخورد شود. به همین دلیل است که میتوان مدعی شد چنانچه اختلاف و مغایرت قیمتی در فروشگاههای زنجیرهای رخ داده باشد، کمیسیونهای نظارتی گزارش میدهند و با فروشگاه متخلف برخورد میشود.
ارتباط با نهادهای نظارتی و دولتی
وی ادامه داد: ماهانه با رصد نرخ ۳۶ قلم کالای اساسی در شعب تحت پوشش اتحادیه در سراسر کشور و ارائه گزارشهای تفصیلی به سازمانهایی از قبیل وزارت صمت، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف ایران، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر سازمانها و ارگانهای مربوطه به صورت شفاف و مستند اقدام به اطلاع رسانی از شرایط بازار به مسئولین میشود.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای در پایان تصریح کرد: هنوز حجم بیشتر خرید کالا و خدمات کشور از طریق شبکه سنتی انجام میشود و فروشگاههای زنجیرهای علی رغم رشد و گسترش خوبی که به ویژه در دهه اخیر داشته اند هنوز هم بخش بسیار اندکی از بازار را در اختیار دارند، اما متاسفانه برخی نقدها و یا موضع گیریها به گونهای است که این نسبت را وارونه نشان میدهند. به تعبیر دیگر تلاش میشود تا کاستیهای ساز و کار سنتی تامین و توزیع کالا، به سمت فروشگاههای زنجیرهای سوق داده شود. از این رو منصفانه نیست با نادیده گرفتن خدمات فروشگاههای زنجیرهای چه در زمینه عرضه به موقع و ارزانتر کالاها به مردم و چه در ایجاد جو روانی مثبت اجتماعی که باعث کمتر شدن تاثیر تورم و گرانی بر مردم میشود و اجازه نمیدهد تصور کمیابی کالاها باعث پیدایش بحرانهای مختلف اجتماعی شود و چه در همکاریهای نزدیک با نهادهای دولتی، انتقاداتی متوجه فروشگاههای زنجیرهای شود که در نهایت وارد شدن ضرر و زیان به وقت و سرمایه جامعه و شهروندان را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/