مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان گفت: با توجه به استقبال گسترده مردم از اهدای خون در استان، ذخیره خونی به اندازه کافی موجود است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، یادگاری افزود: به دنبال کاهش اهدای خون در شرایط کرونایی،  در تهران فراخوان شد که این فراخوان موجب افزایش مراجعه شهروندان به مراکز انتقال خون به ویژه در همدان شد.

او ادامه داد: در زمان فراخوان همدان کمبودی در ذخایر خونی نداشت با این وجود پس از این فراخوان با توجه به استقبال گسترده شهروندان، نسبت به نوبت دهی برای مراجعه اهداکنندگان اقدام شد.

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان با بیان اینکه ۲۱ هزار و ۸۷۴ واحد خونی در هشت ماهه امسال اهدا شده است افزود: ۹۰۶ واحد متعلق به بانوان بوده همچنین ۱۳ هزار و ۷۵۰ واحد مربوط به اهداکنندگان مستمر و یک هزار و ۸۱۷ واحد اهدای کنندگان بار اولی است.

یادگاری با اشاره به اینکه اهدای کنندگان مستمر بار اولی با سابقه سهم بانوان گفت:سهم آقایان مجموع اهدای خون افرادی که بیش از یک سال از آخرین اهدای خون آن‌ها می‌گذرد اهدا کننده با سابقه محسوب می‌شود و از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ۶ هزار ۲۸۲ واحد خون توسط افراد با سابقه اهدا شده است.

او اضافه کرد: میزان اهدای خون در مقایسه با پارسال کاهش اندکی داشته است، اما این روند با توجه به کاهش عمل‌ها و جراحی‌های غیرضروری تاثیری در تامین ذخیره خونی مورد نیاز بیمارستان‌ها نداشته است.

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان گفت: پس از اهدای خون، ذخیره خونی به سه فرآورده شامل پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز تبدیل می‌شود و تاریخ مصرف پلاسما در صورت فریز حداکثر ۲ سال، پلاکت پنج روز و گلبول قرمز ۳۵ روز است.

یادگاری تاکید کرد: به منظور کاهش دغدغه اهدا کنندگان خون درباره مبتلا نشدن به کرونا، مراکز انتقال خون  مستمر هر چند ساعت یکبار ضدعفونی و ملافه‌ها تعویض می‌شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.