علی عرب، مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه باند جنوبی فرودگاه کیش یکی از بهترین پروژههای اجرایی است، گفت: پروژه باند جنوبی فرودگاه با طول ۴۴۰۰ متر و ۷۵ متر عرض با کتگوری ۲ در حال تکمیل است. در حال خرید تجهیزات فرودگاهی مربوط به کمک ناوبری از قبیل ای. ال. اس و دی. بی. یو. آر هستیم که امیدواریم تا پایان سال تمامی این تجهیزات را تکمیل کنیم و بعد از آن نیاز به دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها داریم.
او با بیان اینکه تستهای خاص هواپیمای فلای چک در خصوص بحث روشنایی و تقرع پروازی باید انجام شود، افزود: علاوه بر این فعالیتها، بحث سوخت رسانی فرودگاه را نیز اجرایی میکنیم که فاز اول آن شامل مخازن روزانه است که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
عرب افزود: این فاز شامل ۴ مخزن ۹۰ هزار لیتری سوخت هواپیما و فاز دوم شامل دو مخزن است که مجموعاً ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر ذخیره بنزین دارد. ساختمان پلیس فرودگاه، ترمینال فرودگاه جدید کیش نیز با همکاری حوزه عمرانی سازمان در حال ساخت است که مراحل پایانی خود را طی کرده و در حال خرید تجهیزات و نصب آنها هستند.
او گفت: پروژه برج مراقبت فرودگاه که در قدیم ساخته شده نیز از جمله پروژههایی است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که مرحله خرید تجهیزات را پشت سر میگذارد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش همچنین در خصوص رعایت نکات بهداشتی در مبادی ورودی به جزیره کیش (فرودگاه و بندرگاه کیش) با بیان اینکه از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا در اوایل اسفندماه، جلساتی در شورای سلامت کیش برگزار شد، اظهار کرد: تنها فرودگاه کشور در خصوص اعمال محدودیت پرواز بودیم و به دلیل همجواری جزیره کیش با دریا، صرفاً تردد به این جزیره از طریق دریا و هوا امکانپذیر است از این رو از تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ از این دو راه ترددها را کاهش دادیم.
عرب در ادامه افزود: به دنبال این تصمیمات پروازها، به ۵ پرواز از ۵۰ پرواز در روز تقلیل یافت همچنین ترددهای دریایی به شدت محدود گردید. از ۲۹ اسفندماه سال گذشته تقریباً مسیرها را مسدود کردیم و تنها یک پرواز اضطراری برقرار بود و افرادی که از جزیره کیش خارج شده بودند نمیتوانستند وارد جزیره شوند و پذیرای گردشگری در این تاریخ نبودیم و صرفاً کسانی که در جزیره بودند با پروازها یا شناورهای یک طرفه از کیش خارج میشدند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش با بیان اینکه اوایل اردیبهشت ماه در یک فرآیند تدریجی و اعلام یک سامانه شروع به پذیرش کیشوندانی نمودیم که از جزیره خارج شده و در حال بازگشت بودند عنوان کرد: این فرآیند طی ۳۰ روز انجام گرفت و از ابتدای خردادماه پروازهای تجاری کار خود را آغاز کرد که البته با اعمال محدودیتها و به صورت تدریجی این پروازها انجام گرفت.
عرب همچنین با بیان این موضوع که در ماههای خرداد، تیر و مرداد امسال به شدت کاهش پرواز داشتیم، افزود: در آبان ماه به دلیل اعمال قانون در خصوص تعداد مسافران هر پرواز و رعایت فواصل اجتماعی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده بود تعداد مسافران نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و در آبان ماه با ۳۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مواجه بودیم.
او در خصوص بحث مسافران دریایی اظهار کرد: وضعیت مسافرتهای دریایی دقیقاً مشابه سفرهایی هوایی بوده و تفاوت چندانی وجود ندارد، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما در مسیرهای دریایی از همان ابتدا یکی در میان را داشتیم و تاکنون نیز به همین صورت بوده و شناورها با ۶۰ درصد ظرفیت خود در حال تردد هستند. +
علی عرب با بیان این نکته که فرودگاه کیش در سطح کشور جزو اولین فرودگاههایی بود که ملزم به رعایت دستورهای بهداشتی شد، تصریح کرد: از ابتدای شروع بیماری رعایت نکات بهداشتی در فرودگاه کیش به صورت جدی اعمال و استفاده از ماسک برای مسافران و کارکنان فرودگاه اجباری شد و اتوبوسهای فرودگاهی با حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال تردد و مسافرگیری هستند.
او ادامه داد: در فرودگاه ناظرینی حضور دارند که بر رعایت فواصل اجتماعی و بهداشتی نظارت میکنند. سالنها علامتگذاری و پلاکاردهای توصیههای بهداشتی در سالنها نصب شده و هشدارهای لازم در تلویزیونها نمایش داده میشود و ضدعفونی فرودگاه به صورت مستمر در طول مدت کار فرودگاه انجام شده که در بنادر نیز این فعالیتها به همین شکل صورت میپذیرد.
عرب گفت: بار مسافران به صورت جداگانه ضدعفونی شده و هواپیماها نیز به همین شکل بوده و مسافران از تونلهای ضدعفونی کننده عبور کرده و در گیتهایی که نیاز به ایستادن در صف احساس میشود تماماً علامتگذاری شده و تب سنجی با دوربین ثابت و تب سنجهای دستی نیز صورت میگیرد. خودروهایی که از طریق بنادر وارد جزیره میشوند نیز ضدعفونی میشوند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم همزمان با اینکه رونق اقتصادی و جریان داشتن فعالیتهای اقتصادی و گردشگری را در جزیره کیش داشته باشیم حافظ جان و سلامت هموطنان خود نیز باشیم.
او در خصوص محدودیتهای اعمال شده بیان کرد: این محدودیتها بیشتر در خصوص حمل و نقل جادهای بوده و در خصوص پروازها صرفاً محدودیتی که ایجاد شد به این صورت است که اگر تست کرونای فردی مثبت و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده باشد، مطلع شده و بلیطی برای این افراد صادر نخواهیم کرد که البته این امر در بنادر که فعالیت صدور بلیط در اختیار خود ما است نیز صورت میگیرد.
عرب ادامه داد: در بحث شرکتهای هواپیمایی، آژانسها مکلف شدهاند تا به سامانه وزارت بهداشت متصل و افرادی را که به هر دلیلی علائمی داشتهاند را شناسایی و بلیط برای این افراد صادر نکنند.
انتهای پیام/ب